Prognosia AB

Omdömen om Prognosia AB

2014-04-10

Oscar

Obehagligt påstridig telefonförsäljare

Blev uppringd av en person vars röst nästan drunknade i bakgrundsbuller som innan jag ens förstått vad han pratade om fick det att låta som att jag gått med på ett avtal. Han försökte dessutom få mig att säga 'Ja' så många gånger som möjligt så blir inte förvånad om de snart kommer hem papper att jag gått med på allting där det finns någon hopklippt inspelning där jag går med på avtalet.

Han började med att inleda som att det orangea kuvert och hans företag hörde ihop och att teckna tjänsten närmast var rutin för alla som pensionssparar och det därför va självklart att han hade rätt att ringa upp mig.

Fruktansvärt obehaglig försäljare och vidrigt tillvägagångssätt.

2014-04-14

Hej Oscar,

Jag beklagar det inträffade.

Vi har höga krav på kvalitén när det kommer till försäljningen och marknadsföringen av våra tjänster. Det är således inte under några som helst omständigheter okej att du blivit bemött så som du beskriver.

Jag skulle gärna vilja titta närmre på det inträffade och vore tacksam om du kontaktar mig via kundombudsmannen@prognosia.se. Då kan jag även hjälpa dig att spärra ditt nummer om du så önskar.

2014-03-31

Roger B

Bra kundtjänst + försäkring

Fick mycket bra hjälp av kundtjänsten. Får hjälp med premiepension men också en bra försäkring för min familj. Hitintills mycket nöjd.

2014-03-27

Kreditupplysning

Ni har gjort en kreditupplysning på mig utan att jag haft en enda kontakt med er tidigare. Kan ju omöjligt vara så man ska jobba?

2014-03-27

Hej Fredrik,

Vi tar aldrig kreditupplysningar på personer som inte är kunder hos oss.

Därav vore jag tacksam om du kontaktar mig direkt på kundombudsmannen@prognosia.se, eller kontaktar vår kundservice på 033 - 799 24 00, så att vi kan reda ut vad som hänt.

2014-03-22

Sten

Oseriöst

Ringa och störa en på jobbet via privata mobilen. Har inte godkänt att bli uppringd av Prognosia.
Företaget klarar inte ens elementär enkel kommunikation på det sätt som alla seriösa företag brukar klara utan problem.

2014-03-25

Hej Sten,

Vi har höga kvalitetskrav när det kommer till marknadsföringen av våra tjänster och jag beklagar om du blivit bemött på ett oseriöst sätt.

Om du vill att vi spärrar ditt mobiltelefonnummer för utgående samtal så är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer: 033-799 24 00.
Eller så kan du kontakta mig direkt på kundombudsmannen@prognosia.se

2014-03-18

Micke

Kostat mig mycket pengar

När jag nappade på Prognosias tjänst för fem år sedan fanns en garanti som sa att om man inte lyckade slå index så skulle man inte behöva betala.
Någon gång har de tydligen tagit bort denna garanti för Prognosia har under de senaste 5 åren bara lyckats prestera bättre än index i 2 fall.

Man har också höjt avgifterna till smått löjliga belopp som man försvarar med ett "individuellt anpassat sparande" samt en "livförsäkring".

Vad gäller livförsäkringen så finns det andra alternativ som kostar en bråkdel och ger tio gånger mer till efterlevande, i alla fall vad gäller mig och mitt innestående premiepensionsinnehav.

Det "individuellt" anpassade sparandet är ju smått skrattretande och vem som helst som orkar engagera sig det minsta kan lätt göra det "jobb" som Prognosia gör med sina fonder.
Problemet är bara att fonderna Prognosia använder sig av är så dyra i avgifter att varje sund sparare undviker dom.

Som kund hos Prognosia har jag förlorat pengar jämför med att vara soffliggare, enda anledningen till att de inte får en etta i betyg är att de inte bråkade när jag avsluta tjänsten.

2014-03-19

Hej Micke,

Först och främst vill jag beklaga att du upplevt din tid hos oss på Prognosia på det viset. Det är viktigt att tänka på att pensionssparande är långsiktigt och vi har valt en strategi som vi anser är mest lönsam för dig som kund över tid.

För de kunder som varit med sedan starten 2007 har premiepensionskontot i genomsnitt stigit med 43, 6 %. Under samma period har de som inte gjort något val alls (de som legat kvar i det statliga alternativet) ökat sitt konto med 39,8%. Det här visar att vårt upplägg har varit lönsamt långsiktigt. Att handla med fonder och aktier innebär alltid en risk och det kommer alltid år då dina innehav går ner, men även många år då din utveckling istället är väldigt positiv.

Mervärdet i vår livförsäkring varierar såklart beroende på vilket kapital du har på ditt premiepensionskonto men det finns ingen annan i branschen som har en starkare försäkring än Prognosia. Där många försäkrar upp till 100 000 kr av det som finns på ditt premiepensionskonto (en summa som ofta sänks till 50 000 kr när du fyllt 55 år) ligger vårt maxtak på 80 prisbasbelopp (motsvarande ca 3,56 miljoner kr).

När det gäller fondavgifterna är det även viktigt att tänka på den rabatt som ges på avgiften, den motsvarar i genomsnitt mer än halva fondavgiften och betalas tillbaka i efterhand.

Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer: 033-799 24 00. Eller så kan du kontakta mig direkt på kundombudsmannen@prognosia.se

2014-02-20

Kjell

Omvärdering

Idag har jag fått upprättelse efter samtal från dom.Jag behöver icke betala den fakturan jag hade fått felaktigt från prognosia.

Tackar och bockar vi för...

//Kjell

2014-02-19

Kjell

Oseriöst

Oseriöst företag varning! Har efter att jag ångrade mig fått kravfaktura som dom påstår att jag måste betala.trots att jag sagt upp kontraktet med dom!?

2014-01-14

Nils

Fundering

Får man inte samma tjänst om man lägger sig själv i Prognosias fonder via pensionsmyndighetens hemsida? Fast gratis?

2014-01-16

Hej Nils,

Det stämmer att du kan välja Prognosias fonder själv via pensionsmyndigheten. Det du får titta på är att som kund hos oss har du ett individanpassat sparande vilket innebär att fondfördelningen och risken i sparandet hela tiden är uppdaterat och anpassat efter dig.

Som kund hos Prognosia får du även en livförsäkring som täcker 100% av ditt ppm kapital, detta innebär att hela summan betalas ut till förmånstagare i en skattefri klumpsumma i händelse av att du går bort.

I tjänsten ingår även förvaltning av din avtalspension samt lättförståeliga månadsbrev så du kan hålla dig uppdaterad om vad som sker.

Önskar du mer information kan du alltid vända dig till vår kundservice på 033-799 24 00 eller via kundservice@prognosia.se.

William

2013-12-27

Glenn

Bedrägeri

Vi har blivit jagad av Prognosia en längre tid fast vi tackat nej flera gånger. De fortsatte och skickade faktura på något vi inte beställt. Vi skickade flera brev med mottagarbevis och polisanmälde varje brev. Trots detta drev de ärendet vidare till kronofogden och efter vi bestridit detta igen nu till kronofogden och bifogat alla bevis och tidigare korrespondens skrev tillslut dom av ärendet.

2014-01-09

Hej Glenn,
Det är tråkigt att du har fått den upplevelsen av oss.

Vi försöker alltid bli bättre i vårt arbete och framförallt kommunikationen med våra kunder.
Hör gärna av dig till vår kundservice på 033-799 24 00 eller till mig på kundbudsmannen@prognosia.se så får jag titta om det är något som missuppfattats eller blivit fel från vår sida.

William

2013-11-29

Katarina

Kommentar till kommentar

En mycket trevlig representant från Prognosia ringde upp, tack. Jag kan inte minnas det här med webrabatt...inte min stil att registrera mig på websidor, och absolut inte lämna telefonnummer!! Kollade sidan, kände inte igen, kollade deras info där man pratar om "partners", drog mig till minnes att vid den tiden registreringen skulle ha skett, ja då tecknade jag avtal om nyckelförsäkring med mySafety (för övrigt också ett företag som blivit utskällt på Rejta)- Letade upp avtalet, javisst, där i det finstilta står att man godkänt att ens uppgifter lämnas ut för marknadsföringssyften till "partners". Jag vet att jag läste det vid tillfället men då tänkte jag att kanske mySafety ville ringa och sälja tillägg eller så, eller något företag i liknande bransch... Jag tror i alla fall att så här har det gått till: MySafety har sålt mina uppgifter till webrabatt.se som sålt vidare till Prognosia AB. Suck! Jag tycker faktiskt inte det är rätt även om det rent tekniskt gått rätt till. Etiskt? Tja...

2013-11-27

Katarina

Verkar oseriöst

När man ringer från flera olika mobiltelefonnummer som inte går att spåra, när man lägger på när potentiell kund svarar kan företaget inte vara seriöst. Det är bara genom att jag sökt på internet som jag förstått vem som ringt. Den enda gången jag svarade blev jag avskräckt efter säljarens första mening. Med en raljant ton blev jag hånad för att jag inte ville diskutera min pension med en okänd person på min arbetstid. Jag undrar vem som sålt mitt nummer till dem?

2013-11-29

Hej Katarina,

För det första vill jag beklaga att du upplevt situationen som du beskriver. Vi uppskattar din feedback, då den hjälper oss att bli bättre. Vi har regelbundna kvalitetsutbildningar med våra säljare och det här kommer jag att ta upp vid nästa tillfälle.

Anledningen till att vi ringde dig beror på att du genom att lämna dina uppgifter på sidan http://www.webrabatt.se/ godkänt att bli uppringd, men då du angett att du inte vill bli kontaktad av oss i framtiden så har jag nu lagt in ditt nummer på vår interna spärrlista.

För att undvika att bli kontaktad av säljare via telefon kan man ansluta sig till NIX -spärregistret för telefoni. Men det finns undantag även om man registrerat sig och mer om det kan du läsa här: http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/undantagen/

Om du har några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig, antingen till vår kundservice på 033-799 24 00 eller så kan du maila direkt till mig på kundombudsmannen@prognosia.se

William, Kundombudsman

2013-11-20

Laila

Telefonförsäljare!

Ringa och störa en på jobbet via privata mobilen trots att jag aldrig varit i kontakt med dem och dessutom är Nixad. Borde vara förbjudet!

2013-11-21

Hej Laila,
Tråkigt att du känner på det viset.

Anledningen till att vi på Prognosia kontaktade dig är att du godkänt att bli kontaktad via en av våra partners.
På NIX hemsida kan du läsa mer om undantagen för spärregistret: http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/undantagen/

Vi har nu spärrat ditt nummer i våra register och kommer därmed inte ringa upp dig igen.

Vill du ha mer information så är du alltid välkommen att vända dig till vår kundombudsman.
Honom når du via kundombudsmannen@prognosia.se eller via 033-799 24 00

Ha en fortsatt trevlig dag!

2013-10-29

Björn

Bluff

Vill inte ha med dom o göra. Dom ringer dagligen efter att jag sagt upp abonnemanget för att jag inte har intresse av det längre. Trotts det ringer det nästan dagligen och undrar varför jag lämnat dom Ber dom ta bort mig ur registren, men de ger sig inte. Snart blir det mitt mission att placera dom på svartalistan hos Svensk handel.

2013-10-30

Hej Björn,

Så ska du inte behöva känna, vi hjälper dig gärna med det du efterfrågar. Enklast är om du tar kontakt med vår kundombudsman och uppger antingen ditt gamla kundnummer eller ditt personnummer, på så vis kan han gå vidare med ditt ärende. Om du mailar till kundombudsmannen@prognosia.se så återkopplar vi till dig inom kort.

Med vänlig hälsning

2013-09-25

Christer Ström

under all kritik!

jag har under snart tre års tid betalat nästan 1000:- per år, inte nog med det så har dom mage att ta ut höga fondavgifter. med detta åt sidan så har det har inte hänt ett skit på mitt konto. jag ligger stilla i deras egenägda fonder och fått det bekräftat för mig att min utveckling skulle varit mer än den dubbla om jag inte hade valt någonting alls. skam åt prognosia! en polisanmälning är att vänta!

2013-10-01

Hej Christer!

Till och börja med tycker vi det är tråkigt att du är besviken på tjänsten du har. Något som är viktigt att tänka på är att pensionssparande är långsiktigt och vi har valt en strategi som vi anser är mest lönsam för våra kunder över tid.

För de kunder som varit med sedan starten 2007 har premiepensionskontot i genomsnitt stigit med 33,7 % fram till sista augusti i år. Under samma period har de som inte gjort något val alls (de som legat kvar i det statliga alternativet) ökat sitt konto med 17,3 %. Det är siffror som visar att vårt upplägg varit lönsamt i långa loppet. Att handla med fonder och aktier innebär alltid en risk och det kommer komma år då dina innehav går ner, men även många år då din utveckling istället är väldigt positiv.

Önskar du vidare information eller kontakt är du välkommen att återkomma till vår Kundombudsman genom kundombudsmannen@prognosia.se

2013-09-17

Erik Nyman

Nödvändigt ont

Blev uppringd av en säljare för ett år sen. Som alltid lite nagel i ögat med säljare men fastnade ändå för att någon proffsigt tar hand om pensionen. Har inte ångrat beslutet att bli kund, fått bra service och nu koll på pensionen.

2013-09-10

Johanna

Otrevligaste nånsin

Försäljaren som ringde presenterade sig inte med företagets namn utan bara sitt eget. Ringde dessutom från ett mobilnummer. Han var otrevlig, tjatig, uttryckte sig "nu hittar du bara på" när jag sa att jag läst dåliga omdömen om dem på nätet. Sjukt tjatig och sur, la på till slut. Respektera ett nej!

2013-09-10

Hej Johanna!
Vad tråkigt att du upplevt samtalet med oss på det viset. Vi har riktlinjer både för hur våra medarbetare ska presentera och bete sig och vi kan bara beklaga att det brustit i ditt fall. Vi jobbar med regelbundna kvalitetskontroller av vår kommunikation och du får gärna höra av dig till vår kundombudsman så att han har en möjlighet att titta närmare på det som hänt. Honom når du via kundombudsmannen@prognosia.se. Dina synpunkter är viktiga för oss.

2013-09-07

L. Karlsson

Ordning och reda på pensionen

Otroligt skönt att själv slippa fundera på fondval. Varit kund tre år nu och det känns stabilt och bra.

2013-09-04

Britt-Marie Karlsson

Britt-mare Karlsson

Nöjd än så länge, haft ett bra resultat mitt första år och kommer förlänga tjänsten! Det jag kan tycka ni kan bli bättre på är er handläggnings tid! Min man ville ha samma tjänst som mig och då tog det nästan 2 veckor för han att få hem sin ppm kod. Förstår att ni har mycket att göra men blir ni lite snabbare så är jag mer än nöjd med er och kommer fortsätta rekommendera er!. Det Positiva är att jag dessutom fick två fria månader för att jag rekommenderade min man.

2013-09-02

Egen PPM

Otroligt envisa försäljare

Blev uppringd på mobilen, förstår inte var de fått tag i mitt nr. då det är skyddat men fick gång på gång förklara att jag inte var intresserad. Försäljaren fortsatte sitt envisa malande om hur förträffliga de är. Fick vara MYCKET bestämd för att överhuvudtaget få en försäljaren att förstå att jag var ointresserad av deras erbjudande och inte ville fortsätta samtalet. Dock ska sägas att försäljaren skötte sig på ett trevligt och hövligt sätt om än mycket envist.

2013-08-23

Jens Tjäder

Nöjd än så länge!

Jag är trygg med deras service och märker att mina pensionspengar faktiskt växer.
Upplever att detta är pålitligt och seriöst.
Har inte tid att bevaka fonderna själv, så är väldigt tacksam att de hjälper till med detta.
Bra hemsida med bra uppföljning och åskådlig presentation.

2013-08-21

Magnus Philström

Bra Tjänst!

Väldigt nöjd med tjänsten och supporten! Väldigt enkla och värda varenda krona.

2013-08-21

Jonas

Dyrt med dåligt resultat!

Efter att ha testat det i drygt ett år så har jag betalat in lika mycket i avgift till dem som de har sett till att mitt konto går minus.
Har ganska bra koll själv på mina placeringar men valde att testa för att se om de kunde göra ett bättre resultat, de jobbar ju ändå med det.
Men icket!
Visst, är man inte insatt för fem öre själv så kan det kanske vara värt det på sikt.
Men har man tid att avsätta 10min en gång i månaden för att kolla själv så rekommenderar jag att man gör det själv.
Förmodligen med bättre resultat och utan någon dyr avgift!

2013-08-20

Erik

Bra tjänst

Smart tjänst, nöjd hitintills men återstår att de hur Prognosia lyckas framöver. Bra hjälp i kontakt med kundservice.

2013-08-08

Jeff Shultz

Fundersam över alla omdömen.

Ser att många som lämnat omdömen skriver om säljare och saker som inte alls har med Prognosia och deras produkter att göra. Antar att de flesta negativa kommentarerna kommer från olika branchkollegor. Hur som helst så var jag skeptiskt till en början när jag läste alla negativa kommentarer men kan nu säga att efter 2 år som kund hos Prognosia så kan jag inget mer än gott säga om bolaget och deras sätt att arbeta. Jag har aldrig haft en så bra värdeökning på min ppm som jag haft de senaste åren och jag har själv jobbat inom branchen och förvaltat själv, samt att ni är de enda på marknaden som har ett heltäckande efterlevnadsskydd! Tummen upp för erat arbete, fortsätt så som ni gör!

2013-06-26

U.T

Telefonterror

Ringer och försöker sälja tjänster trots NIX-anslutning. Respekterar inte ett nej och fortsätter att ringa trots att man säger att man inte är intresserad.

2013-06-17

laila

Envisa försäljare!

Fick samtal idag. Kvinnan började med att fråga om jag visste vad det röda kuvertet var för något. När jag sa att det vet jag började hon att babbla. Jag bad henne att avsluta samtalet då jag inte var intresserad. Hon blev ännu mer envus. jag måste tänka på dittan o dattan.jag sa att jag är fortfarande inte intresserad. det slutade med att jag fick lägga på luren i örat på henne då hon inte fattade vad ett nej betyder. de har inte mitt förtroende det minsa då min man har haft dem och det kostade bara en massa pengar.när vi ville avsluta hotade de med inkasso!

2013-05-13

Per Jarlgren

Varning för Prognosia

Jag berättar om min erfarenhet av Prognosia här, för att varna andra att anlita dom.
Även jag blev uppringd av en säljare ifrån Prognosia, och trots att jag var skeptisk, så tänkte jag ge dom ett år och därefter se hur dom lyckats förvalta min pension. Jag antog att det borde ligga i deras intresse att kunna visa på en positiv fondutveckling, eftersom jag då , som nöjd kund, fortsättningsvis anlitar deras " tjänst " trots en hög avgift.
Jag har aldrig varit tvingad att engagera mig så mycket i mitt pensionssparande, som under tiden hos Prognosia. Åtskilliga telefonsamtal/mail till kundtjänst blev det. Under 2012 lyckades inte Prognosia lösa min betalning via autogiro, det slutade med att jag inte behövde betala någon avgift alls för det året, vilket var storsint av dom.
Man blir tilldelad en personlig sida "min area" på vilken man bl a kan följa utvecklingen för sina besparingar. Då jag efter ca 9 månader november 2012, kontaktade kundtjänst för att ifrågasätta värdeutvecklingen, vilken enligt "min area" var -2%. Man svarade att uppgifterna på sidan inte är tillförlitliga och hänvisade istället till pensionsmyncighetens sida, där det visade sig att min värdeutveckling för 2012 var ca +9%, och det lät ju lovande tyckte jag.
I slutet på 2012 fick jag en förfrågan, om jag ville förlänga mitt avtal med Prognosia för 2013 och med tanke på ovan nämnda uppgifter, så förlängde jag då avtalet. I början av 2013 kom då kontrolluppgifterna för 2012 ifrån pensionsmyndighet

2013-05-02

Karine

USCH

Trots att jag klart och tydligt berättade för en jävligt oförskämd försäljare att jag inte vill ha tjänsten, fick jag förra veckan en faktura med nära 1000 spänn som gott och väl skulle vara betald.

Vad säger man?
Inte seriösa för 5 öre, kundtjänst la på luren i mitt öra när jag höjde rösten (Är det konstigt?) och nu får man höra av mina kollegor att jag kan välja exakt samma tjänst för hälften så billigare och bättre förvaltare än vad SKITnosia erbjuder.
Tack o hej!

2013-03-07

Arg!!

Grrrrrr.....

Man blir sååååå trött! ett till i raden av s.k. lägga-på-luren-i-örat-företag..... ligger numera i spärrlistan. Jäkla ofog! Är själv försäljare, skulle få sparken om jag betedde mig på detta sätt.

2013-03-07

NEJ TACK !!

Otroligt jobbig o nästan oförskämd försäljare En ung kille som talade till mig som om jag var ett barn o inte förstod mitt eget bästa .Nej tack till sådana försäljare Ja han sa att han inte var försäljare ,men visst ville han sälja . Att han inte gav sig när jag sa att jag inte ville ingå avtal per telefon ger ju inte direkt pluspoäng. Var tvungen att lägga på luren för att få slut på samtalet.
Bara det sättet han agerade på får en att ana oråd. Dessutom ska man visa kunderna respekt. Att slösa tid på dem som säger nej verkar vara en dålig affär .Jag sa flera ggr att jag inte tänkte göra några avtal per telefon .

2013-02-25

Nej tack

Jag säljer inte min framtid en telefonförsäljare.
Jag sa som det va att jag vägrar pröja 900 spänn nåt jag inte har en aning om vad de är för något. Sa att jag ville kolla upp företaget först helt enkelt och fick dock ett trevligt avslut på samtalet :P Jag sa nej upprepeade gånger och han avslutade med att lämna ppgifter och bad mig ha en bra dag. Vill jag ha hjälp med mina ppm val så kollar jag upp det själv.

2013-02-14

malin

vad vill ni igentligen ?

blivit uppringd ett antalgånger av er nu, men ni lägger på när jag svara ! har ni inget vetigt att säga så låt bli och ring. här har ni inget att hämta

2013-02-11

Olof

Bedrägeriföretag se upp !!!

De jagar oss med inkasso och kronofogden för tjänster vi inte köpt. Vi har skrivit brev som de mottagit där vi bestrider detta köp och beställning samt bett dom att ta bort oss från kundregistret. Det blev lugnt ett tag men nu börjar dom om igen och efter vi samtalat med Polisen tog vi in allt material och blev rekommenderad av polisen att göra en polisanmälan, vilket vi gjort.

2013-01-24

Marnadsföring ????

Ni Ringer på olämpliga tider och det finns ingen i luren när man svarar , Är det ER ide på bra marknadsföring ???

2013-01-02

Johanna L

Bättre förr

Har haft Prognosia som PPM-förvaltare i tre år nu och har varit rätt nöjd. Hinner inte sätta mig in i detaljerat pensionssparande alls. I början hade de inte sina egna fonder och jag fick själv göra ett aktivt val när jag skulle byta till rekommenderade fonder. Det kändes bra, att få ett mail om att "vi rekommenderar att byta till det här xxx nu". Det blev personligt, jag hade relation med dem varje månad och gjorde själv en aktiv handling. Fick samtidigt ständig uppdatering över hur det går i sparandet genom att logga in på "min sida" och göra dessa aktiva val.
Nu har Prognosia sina egna fonder och förvaltar helt själv. Jag hinner inte läsa månadsmail som har otroligt mycket information i textform som jag inte bara orkar ta in. (jag har redan information overload). Jag brukar pumpa alla andra fondförvaltare på information i telefon när de ringer, för de ringer hela tiden. Men köper inget, byter inte. Jag hade en sån trevlig och bra telefonförsäljare för tre år sen som lade grunden till mitt förtroende. Det gör mig delvis lojal, men nu börjar jag tycka att det är dyrt. Min lojalitet behöver också belönas.... Jag ska nu kolla upp mer vad jag verkligen får för pengarna hos Prognosia, kanske det är dax att byta till andra billigare, lika bra förvaltare.
Företaget är seriöst, även om de lyckats få in några omogna, oproffsiga telefonförsäljare.

2012-12-30

André K André K

Helt ok om man jämför!

Har under många år nu haft Prognosia. Har under tiden blivit uppringd av andra säljare som har samma trategi som ALLA säljare har.. Ligg på, ligg på och tjata. Men måste då också säga att jag vid ett par tillfällen gått på ett par andras trix, men när det visat sig att det som blev lovat inte alls var det jag skulle få har det blivit en massa telefonsamtal och e-mailande och ett resultat som var lika med noll, så kontaktade jag Prognosia igen och har fått allt löst till min fördel. Så de må vara dyrare än andra men i mitt fall har de hållt vad de lovat och lite till.

2012-12-06

Carl

Jobbiga försäljare

Blev uppringd av en extremt påstridig försäljare som helt enkelt inte ville att jag skulle läsa på innan något avtal slöts. Meddelade flera gånger att jag inte var intresserad av att sluta några avtal utan att läsa på, men det föll tydligen för döva öron. Efter en googling på företaget förstår jag varför. Rena skojjeriet. Förvånansvärt att någon kan med att hålla på med denna typen av verksamhet. Tjära och fjädrar är vad dessa bluffmakare förtjänar.

2012-12-04

Carl

Pracka på

Blev uppringd av en ganska typisk försäljare, från Prognosia, och trots att jag sa att jag hade influensa för tillfället och inte var i stånd att fundera över sådana avtal så verkade detta nästan istället trigga honom, dvs att jag var försvagad och därmed skulle gå med inom kort. Det är väl precis så han hade gjort med en senil pensionär.

2012-11-30

Mange M Mange M

Envisa

Blivit uppringd av det här företaget två gånger, trots ett klart nej första gången. De har en aggressiv och envis monolog och lyssnar inte. De blir förbannade trots man vänligt men bestämt säger nej. Det enda som hjälper är att lägga på luren. Sök på nätet om företaget så ser man att det är lurendrejeri med stora kostnader för dig som kund!

2012-11-27

Po Strömberg

sopor

De ringer upp och det är omöjligt att få till ett artigt avslut på samtalet. Så det blev luren på.

2012-11-13

Johannes

Trevlig tjej men värdelös tjänst

Ringde en liten tjej från Prognosia och ville sälja deras förvaltning av PPM och jag jobbar på ett stort försäkringsbolag så helt bakom flötet är jag inte. Som alla andra så va Prognosia bäst och hade bäst resultat sen 2005 vilket inte alls stämmer då det finns flera som har bättre resultat plus att Prognosia inte ens fanns 2005. När jag frågade henne varför jag skulle betala 900kr till dom när jag kan välja deras fonder utan att betala nåt så blev hon helt ställd :) Hon snackade om personlig förvaltnig :) VA? De har 2 fonder som man kan välja själv gratis så vad är den personliga förvaltningen? Frågade hur dom kan förvalta min ppm och göra fondbyten när det har blivit förbjudet och hon hade inte minsta koll. Jaja till sist så sa hon att de har iaf ett efterlevandeskydd som gör att mina ca 100000kr går till familjen om jag dör:) 900kr om året för den försäkringen är ju absurbt eller?

Dom verkar vrida lite på siffrorna för om man kollar på deras hemsida så lever dom på resultaten från 2005-2006 när allt gick bra men efter det har dom inte alls gjort bra ifrån sig och ironiskt nog så lever dom på siffror från 2 år innan dom startade.

Nä jag tänker inte köpa den här tjänsten för helt ärligt så hittar jag inte minsta anledning men jag kan iaf lägga mig i deras fonder ett tag och se hur det går, gratis :)

2012-11-06

Mats

ORDENTLIG ANALYS

Under hela Okober månad har jag samanlagt blivit uppringd utav dessa prognosiasäljarna vilket har blivit 4 samtal.

Det första så kom jag till en väldigt trevlig kille, satt nyanställd som sin första dag vilket hördes på honom. tjänsten lät jätte bra då jag föstog alvaret i ppmen och själv inte håller mig aktiv. de går mycket i media att ppmen blir allt mer viktig för oss svenskar. att hålla det aktivt men genom vilket företag man ka välja ville jag då först veta. satt risigt till just då och ville kolla upp detta men han ville då inte skicka ut någon information då de skulle va desamma som att skiva ner det han hade sagt. bad om en återkomst vilket kom redan dagen efter.

En flicka från samma kontor visade det sig vara och hon hade väl inte riktigt koll på vad som hade sagts i tidigare samtal så ett likadant samtal igen och så kom det "för att hjälpa dig ett år framöver här så behöver jag en epost adress till att börja med". tyckte igen att tjänsten lät bra ännu en gång men bad ännu en gång om informaton hemskickat då hon sa att det inte är pappersformat jag behöver utan det är att komma igång med den här biten. Ville fundera och hon var då vänlig att återkomma.

tredje gången. Ett riktigt nötskal kom till mig, hörde i början att de va samma ramsa jag skulle få höra och hade sa redan då som de låg till. jag vill kolla upp detta grundligt med vad deras konkurenter har att erbjuda. satt risigt till så han gick igenom skillnaderna väldigt snabbt och kaxi

2012-11-02

Gunnar

Trevlig försäljare

Fick prata med en trevlig dam, Förklarade hur det låg till för mig, Förklara att jag redan hade en förvaltare och hon visade mig skillnaden mellan Prognosia och i detta fallet Positiv Pension, riktigt bra information fick man se, Nu får dom prova i 2 år :) Fick ju ett kostnadsfritt år eftersom jag precis betalat till min andra, Men väldigt trevligt och bra samtal!

2012-10-22

Björn Munk H Björn Munk H

Uselt!

Uppringd på min mobil flera gånger jag trodde att man skulle fatta vinken av att jag första gången sa att jag ej var intresserad. Jag la på luren. Tillsist var jag rent ut sagt otrevlig. De fortsatte ringde. De ringde idag bad dem ta bort mig från deras listor. Får se om det hjälpte.

2012-10-17

Aktiespararna varnar

Detta är ett ökänt företag. I Aktiesparana oktober 2012 så varnar de för Prognisia. De är ett av de bolagen med de absolut högsta avgifterna.

De har aggressiva telefonförsäljare. De lovar att följa distans och hemförsäljnings lagen. De säger att de skall skicka info mail inom 24 timmar.

Inget sådant mail skickades till mig. Uppenbarligen har de rätt email adress då de skickar SPAM/reklam. Gissar att de inte skickar info mail för att man inte skall hinna avboka tjänsten enligt lagen.

Jag kollade på deras hemsida hur man säger upp och följde detta. Trots detta fortsätter de med att ändra min premie pension pinkod. Skicka SMS där de kräver koden. Men det fulaste: De skickar faktura på tjänsten. Dvs Faktura trots att tjänsten är uppsagd i tid. Tele säljaren ringde 20121010. Tjänst uppsagt 20121015.

De underlåter att berätta kostnaderna. Dvs inte de 926kr/år, utan att de skall ha 2.56% av din premiepension i förvaltnings avgift. Bland de absolut dyraste som finns.

Sedan skicka fakturor som skrämmer folk till betalning.

De svarar inte på mail till sin kundtjänst.

2012-10-16

Peter Gustafsson

Säljsamtal på mobil

Blev uppring av Prognosia på min mobil och trots att jag inte var intresserad vilket jag sa flera gånger så fortsatte den aggresiva försäljaren att sälja in en PPM tjänst hos dem. Det är himla oskick att ringa till mobiler då man oftast håller på med något annat. Såg nu att de har blivit anmälda åtskilda gånger till DM nämnden och ändå fortsätter de.

2012-10-11

JN

Aggresiv säljteknik av envis tel.försäljare

Blev just uppringd av en extremt påstridig säljare från detta företag. Försäkringsdelen i deras förvaltningstjänst verkar spontant attraktiv men jag vänder mig starkt emot deras (eller åtminstone denna försäljares) motvilja mot att jag själv skulle ta del av informationen skriftligen, de vägrar att skicka information skriftligen. Hon hade heller ingen respekt för att jag bad henne att komma till saken eftersom jag satt upptagen med en leverans på arbetet. Hon hade också en mästrande attityd om att jag med nuvarande metoder "inte hade optimala förutsättningar". Även om tjänsterna är bra (vilket jag inte har en aning om) får den här typen av säljmetoder mig att inte vilja anlita detta företag.

2012-10-10

Hanna

ILLA BERÖRD AV SÄLJARES HOT

Telefonsäljaren presenterade sig genom att hotfullt påpeka att jag inte fått något orange kuvert på 12 år och att det är viktigt att jag gör något åt det. Fy fan, som om det vore MITT VAL att inte ha kunnat jobba, vad fan vet de om varför jag inte sparat in någon pension. (Jag har pluggat, jobbat utomlands). Jag blev så FRUKTANSVÄRT ILLA BERÖRD! När jag sa att jag inte var intresserad så ändrade hon tonen ännu lite och sa: "Men då hoppas jag för din skull att du tar tag i det här själv då.."

2012-10-06

Göran T

Eget ansvar!

Jag förstår inte varför ni vuxna människor inte har ORKEN att själv ta reda på hur avtalet ser ut. Tror ni det bara är och sitta tillbaka lutad och tro att allt ska fixa sig och att andra ska göra det till er??Man kan bara beklaga att det finns värdelösa försäljare som inte LYSSNAR och sen "hugga" emot. Det är en dödsynd. Där har prognosia mycket att arbeta med.Men ni som gnäller över avtalen MÅSTE läsa på och ta eget ansvar. Man måste läsa ALLT för att hänga med. Så enkelt är det bara. Och alla ni som inte är nöjda med försäljarna har ju ingenting med själva INEHÅLLET att göra i det man säljer. En kass säljare skrämmer bort ev kunder tyvärr. Men har som sagt ingeting med inehållet att göra. Är själv en nöjd kund på prognosia som sett mina pengar både gått ner och gått upp. Men sett sen starten pengarna vuxit.Men som sagt Prognosia...En del av era säljare MÅSTE ni få bukt med och vara lite tydligare....MVH//GT

2012-09-25

anne

Fräck försäljare

Blev uppringd på mobilen i går på väg hem från jobbet. Killen pratade och pratade i 20 min, svårt att få en syl i vädret. När han till slut bad om min e-post adress så sa jag att jag inte bestämmer sånt här på telefon utan ville ha betänketid och ville ha papper hemskickade. Då blev jag närmast idiotförklarad och han undrade vad det var att fundera på. Till slut tryckte jag bort samtalet. Förbannad blev jag iallfall på den klämkäcka killen som i varannan mening klämde in mitt namn.

2012-09-15

Bosse

Blev uppringd i veckan av Prognosia. Eftersom jag har en del erfarenhet av säljare så var jag beredd på klankning!
Men säljaren jag talade med var väldigt lugn och tillmötesgående, hon tog sig tiden att besvara mina frågor och delade med sig av sin kunskap gällande PPM.

Det fick mig att tacka ja till tjänsten.
Är ju bättre än att ligga i sjunde AP - fonden..
Någon här som har någon erfarenhet gällande Prognosia?

2012-09-11

Johan

Omdömen om Prognosia AB

Blev uppringd igår av en telefonförsäljare som var trevlig å prata med. Jag tackade ja till deras förslag om pensionsparandet som lät väldigt bra. Idag när jag fick ett mejl från dem så läste jag en del om deras omdömen här och beslutade mig för att ångra mig! Jag ringde och det gick bra att säga upp valet men de hade redan hunnit skicka fakturan men jag ska inte behöva betala denna då han markulerar den direkt. Vi få se vad som händer om en månad om han verkeligen markulerade den!

2012-09-11

Jays

Mycket trevlig och saklig säljare, absolut inte påstridig, kände mig därför trygg med att anlita Prognosia .

2012-09-07

Tom

Anmält

Ringde mig på jobbmobilen och hon var påstridig.
Hon ville/kunde inte skicka mail med mer info utan ville ha ett godkännande direkt.
Har anmält till DM-nämnden!

2012-08-28

Anna

Oförskämd!

Jag fick ett samtal nu på morgonen då jag satt och åt frukost med min son. "Jag förlåter dig för att du tuggar mig i örat" säger han till mig. Vem är det som ska förlåta vem när HAN ringer och STÖR mitt i min frukost. När jag säger att jag har bråttom och ska iväg på dagis tycker han ändå att jag kan binda upp mig på något som jag inte har tid att prata om. Inte okej!

2012-08-22

Jimmy

Trevlig säljare.

Jag blev uppringd av Prognosia i Fredags, av en säljare som hette Emma. Mycket trevlig och tillmötesgående. Jag bad henne ringa upp igen nästa vecka då jag satt tajt till. När hon ringde igen hade jag scannat nätet och bestämt mej för andra alternativ. Efter att ha läst omdömena på deras säljare här tidigare, var jag beredd på munhuggeri.
Men Emma var fortfarande mycket trevlig och tillmötesgående, och jag var nära att ändra mej av bara den anledningen. Fler Emmor som telefonförsäljare!!!

2012-08-19

Henrik

Trevlig säljare, värdelös tjänst!

Blev för ett tag sedan uppringd av en riktigt trevlig säljare från prognosia som förklarade alla fördelar med deras tjänst och visade på hur positivt det skulle vara att någon "tog hand" om mina placeringar. -Nu mer än ett halvår senare blir jag uppringd av en försäljare från ett annat bolag som svart på vitt visar mig att prognosia endast har gjort ETT ENDA fondbyte på dessa månader och dessutom placerat alla mina pengar i deras "egna" fond så att man betalar dubbla avgifter till dessa skojare, fy och fasa!
Att ta hjälp med pensionen är säkerligen bra, men inte av dessa skojare..

2012-08-10

Hannes

Uppbunden!?

Dessa skojare hävdar att jag är till nöd och tvungen att nyttja deras tjänster! Efter ett samtal till Finansinspektionen så framgår det klart och tydligt att så inte är fallet. Aldrig någonsin Prognosia igen!

2012-08-10

Per

Skojeri!!

Fick erbjudande om att prova detta under några månader. Sen kommer det en faktura där dom lagt till en tjänst som jag inte vill ha!! Totalt kostar det över 1600 kr för ett år. När man ringer in och vill säga upp tjänsten är det för sent! Nä, detta är lurendrejeri, att det får gå till så här?!

Den förbannade !!!!

Sämst / Värre får man leta efter !

Otrevliga, oproffsiga och respektlösa som inte fattar var nej betyder! Oproffsigt värre. Finns nog ingen som jobbar med kvalitésäkring på det företaget.

Anton

Förba&¤(#jävla telefonförsäljare!

Lita aldrig på försäljare som bara vill ha ett "ja" i telefonen - utan att skicka ut någon som helst skriftlig information! Otroligt otrevlig och svåra att bli av med. Tvungen att spärra deras nummer i telefonen för att bli av med dem. Hoppas att det räcker för att bli av med dem!

Putte

Följer inte etiska regler

Prognosia ringer hysteriskt till min mobiltelefon trots att jag aldrig i något sammanhang medgivit att jag tillåter det. När jag ringer och påpekar för dem att det finns etiska regler för telemarketing svarar man att man inte behöver följa dessa eftersom de är rekommendationer och att alla andra också ringer till mobiltelefoner. Dåligt att inte följa regler som är uppsatta i samförstånd med branschen.

2012-08-06

Jörgen

otrevlig säljare!

Respektlös säljare som vill tjäna in sin provision på att bara snacka dynga

2012-07-30

ee

Småförbannad resten av den dagen!!

Gud, vad intressant att läsa flera av dessa kommentarer! Jag känner mig å ena sidan lättad att jag inte är ensam om detta, å andra sidan förfärad över att dessa samtal förekommer i så pass stor utsträckning! Jag blev uppringd förra veckan av ett riktigt stolpskott från Prognosia. Han var, som så många av er andra skriver, otroligt påstridig,fräck och ganska respektlös! Efter ett par minuters malande, där jag fick noll antal sylar i vädret, drog han till med den där käcka "Ja då behöver jag bara din emailadress, så att vi kan starta det här", utan att jag ens sagt ja till någon tjänst. Jag antar att han tillhör den grupp människor som fått för sig att ett NEJ är ett långsamt ja!? Seriöst, jag uppskattar inte, tro det eller ej, att bli uppringd av en telefonförsäljare och bli förolämpad av denne. Att påstå att jag inte har fattat nånting av det han har sagt och påstå att 'JAG tjafsar' är inte direkt ett bra sätt att få mig att vilja anlita Prognosias tjänster, och föga imponerande! Jag antar att kunden-har-alltid-rätt-tiden är förbi?? Tips till Prognosia: sätt en del av era säljare på charmkurs!! Tack för ordet!

2012-07-27

Cecilia B

Suverän service och utveckling

Mycket hjälpsamma - fixade förvaltning för både premiepension och det från arbetet. Seriösa och proffsiga.

2012-07-25

P

Blev uppringd nyss på min mobil trots att jag har NIX. Väldigt påstridig säljare som ville tvinga på mig deras tjänst. Jag sa upprepade gånger att jag inte har för vana att ingå avtal direkt i telefonen utan måste fundera på erbjudandet etc. Det slutade med att han sa att mitt beslut att avvakta var det 'knasigaste han någonsin hört'. Känns ju som ett mindre seriöst bemötande. Det är bättre om företaget kan erbjuda att skicka över information som en presumtiv kund kan få ta ställning till i lugn och ro istället för att försöka tvinga in människor i ett avtal som ska fattas efter några minuters samtal i mobilen. För min del känns det oseriöst att försöka pressa på folk en tjänst som man inte egentligen vet något om. Sen om företaget egentligen gör ett bra jobb eller inte, det vet jag inte, men deras marknadsstrategi får i alla fall mig att rygga tillbaka.

2012-07-17

Mariew

Otrevlig

Otrevlig idiot som ringer om ppm. Man säger vänligt att man inte är intresserad, då dom slänger på luren i örat!!

2012-07-16

elisabeth

Bäst!

2012-07-11

GRRR

Sluta ring!!!!

Sluta ring, har varit med i nix-registret i 10 år. Vänligen respektera.

2012-06-19

Anders

Mycket nöjd

Funkar jättebra. PPM-pemgarna har ökat och jag är verkligen nöjd.

2012-06-18

medlem

vad ska man tro?

jag har haft prognosia i ca 1,5 år. Jag har funderat på om jag ska ha dem kvar eller inte. Mitt problem är att jag är så dåligt insatt så om de säger till mig att "du har tjänat si och så många % på att vara kund hos oss" så har jag ingen som helst aning om hur jag ska kontrollera det. Det som står på "min area" är förhoppningsvis sant men jag har för dålig koll för att själv kunna jämföra med andra alternativ.

Läste precis denna artikel: http://www.ekonominyheter.se/pressmeddelanden/stor-skillnad-mellan-resultaten-bland-ppm-aktorerna,20721

och här ligger de ju i topp iaf. Så ja,a vad ska man lita på?

2012-06-06

Jättetrevlig säljare!

Det är verkligen synd att säljarna får mycket skit här. Har själv arbetat som telefonförsäljare och vet att det finns rötägg - men det finns även bra och trevliga säljare (men jag antar att man inte känner sig lika manad till att skriva här då). En sådan blev jag uppringd av från Prognosia och dessutom så verkar ju deras tjänst superbra!

Stor eloge till säljaren Henrik på Prognosia! Jättetrevlig kille! Han förtjänar löneförhöjning minsann!

2012-05-24

Maria

Otrevlig säljare

Blev nyss uppringd av en säljare för Prognosia som mest bara pratade och knappt lät mig få en syl i vädret. När jag sen sa att jag var tvungen att avsluta samtalet då jag fick ett arbetssamtal sa han att det kan vänta, hans samtal var viktigare. Otroligt respektlöst och otrevligt!
Råder alla som får ett samtal från dem att bara lägga på och änga sin tid åt annat som gör oss gott istället.

2012-05-24

Barnmorskan

Respektlösa telesäljare...

Jag var på väg att lägga mig på morgonen efter att ha haft en häktisk natt på BB. Just som jag ska sätta mobilen på ljudlös så ringer den och en mycket aggresiv kvinnlig säljare börjar tugga i mitt öra. Hon hade ingen förståelse för att jag ville sova och skulle bara prata om hur bra det skulle bli om jag valde dem. När hon inte ville skicka någon skriftliginformation så kände jag varningsklockor ringa, om man inte har någon skriftlig information så är det bara telemarketing vilket jag avskyr. Jag försöker få henne att sluta prata men får inte en syl i vädret. Tillslut var jag tvungen att ryta till ordentligt och slänga på luren för om jag inte hade gjort det hade vi pratat än. Nu har jag ett jävligt adrenalinpåslag och kommer inte kunna sova på en timme eller två. Telesäljare utan respekt är den sämsta sortens människor...

2012-05-19

Jenny

Så din hund är viktigare än premiepensionen?

Jag började samtalet med att jag håller koll på mina fonder själv och byter fonder när det behövs. Men det godtogs inte. Säljaren hade en snäsig ton, ett litet övermod. Trots att jag var ute på promenad med hundarna så tänkte jag, ja ja jag ger dem en chans till att förklara varför just jag skulle vinna på detta. När sen min ena hund säckade ihop under promenaden, sa jag abrupt till henne att jag måste sluta nu min hund ligger bara på marken. "Vad menar du? Vi pratar om din pension nu." Min hund ligger på marken och rör sig inte, jag måste sluta. - Hon fortsätter därefter mala på. Jag måste lägga på min hunds liv är faktiskt viktigare. "Så din hund är viktigare än premiepensionen?" får jag snäsigt tillbaka. Sen lade jag bara på efter att ha sagt hejdå. Vad är det med dessa människor, vad har dem fått för säljutbildning? Fy skäms på er. Min hund lever för övrigt, men hon är inte frisk. Och ja, min hund är viktigare än ert företag. Det är väl inte så svårt att förstå, även om man är född 85. Och jag tar i framtiden hand om mina fonder själv. Ska någon annan göra det ska dem ha förståelse för vad som är viktigt i livet.

2012-05-18

Fredrik Johansson

GALANT

En sak som slog mig när jag satt och läste kommentarerna här var att alla som har tjänsten är jätte nöjda men alla som inte har tjänsten klagar på säljarna... Tydligen har de som är nöjda med tjänsten förstått hur viktigt det är att vara aktiv... Men det har inte de som säger att de inte vill ha tjänsten eller har tid att prata, men det har absolut inte de andra!

2012-05-17

Andreas

Är helt nöjd

Har varit kund i 3 år är väldigt nöjd.
De jag har varit i kontakt med är väldigt seriösa

2012-05-14

Alldeles för på!

Precis uppringd av Prognosia. Förklarade att jag inte tecknar avtal när jag blir uppringd.
Det accepterades inte!!!!
Jag fick till slut bryskt tacka för mig och lägga på i örat på denna försäljare som vägrade ge sig.
hoppas han hittar ett bättre jobb snart, stackaren.

2012-05-03

Johannes

Perfekt tjänst för mig

Varit kund i tre år nu. Pensionsprognosen ser bra ut - pengarna växer på fint. Tryggt med livförsäkring på hela kapitalet. Rekommenderas!

2012-04-29

Ulrika

otrevliga telefonförsäljare

Blev uppringd på mobilen av prognosias försäljare. Jag förklarade att jag av princip inte tecknar några avtal per telefon och att jag kan höra av mig till dem istället om jag är intresserad. Försäljaren vägrade lyssna på det, var otroligt påstridig och otrevlig. De verkar ha lärt sig på säljkursen att upprepa kundens namn i varje mening. Till sist blev jag så irriterad att jag sade till att han kunde sluta med det eftersom han inte kände mig och så lade jag på luren. Kan meddela eventuella läsare som jobbar för Prognosia att er metod har motsatt effekt än den avsedda. Nu skulle jag aldrig köpa era tjänster.

2012-04-26

Fräcka och oförskämda säljare

Blev uppringd på mobilen idag och har aldrig varit med om en mer bufflig försäljare.
När han hade dragit hela sin harrang så ville jag tänka över det och framför allt prata med min sambo. Men se, det gick inte. Det skulle göras telefoninspelning och aktiveras direkt.
Kan du skicka mer info, mail eller vanlig post, frågade jag.
Nej, det gick inte.
Så vaknade min 1:åring från sin tupplur och säljaren vägrar låta mig få avsluta samtalet för att ta hand om honom. "Ring imorn." sa jag.
Det gick inte heller.
Jag sa att jag kunde ju gå in på deras hemsida för att läsa på och anmäla mig där. Då blev svaret:
"99 av 100 som säger så gör det aldrig."

Kan det vara så att produkten och företaget inte är så bra då, eller???
Jag skrattade till slut åt hans desperata försök att sätta igång den där telefoninspelningen och hans taffliga säljargument. Det var bland det sämsta jag någonsin hört.

Och det där med 150 % avkastning och närmsta konkurrent "bara" har 83 %... Man kan ju vända på alla siffror tills det ser bra ut.

2012-04-26

idioter

ringer på min mobiltelefon, presenterar sig och sitter sen tyst i luren??? vad är det för idioter

2012-04-24

Jonas

Oseriös telefonförsäljning

Jag blev idag uppringd på min mobiltelefon av försäljare från Prognosia trots att detta strider mot de etiska riktlinjer som Swedma och Sveriges Callcenterförening tagigt fram.

Vidare misstänker jag starkt att företaget bedriver aktiv marknadsföring här på Rejta. Det skulle vara väldigt intressant att se ip-adresser från de otaliga "kunder" som här tackar företaget.

Vänligen sluta att ringa till mobiltelefoner tills vi har möjlighet att Nixa även dessa nummer.

2012-04-17

Erik

Mycket bra

Trevlig värdeökning på mina pensionspengar o trevlig kundtjänst.

2012-04-12

Christian

Trevlig säljare iallafall, även då jag tackade nej

En kille från Prognosia ringde mig nyss på mobilen. Jag var från början tydlig med att jag inte ville att andra skulle förvalta mina pengar, men han körde sitt säljsnack ändå. Helt ok enligt mig att försöka sälja. Han lever ju ändå på det. Men han var trevlig och var inte överdrivet påstridig på något sätt hela samtalet igenom.
Han hade inga "problem" med att jag var skeptisk.

Eftersom jag i nuläget tackade nej, jag liksom många andra gillar inte att teckna avtal på telefon utan vill ha mer kött på benen och ingå ett avtal på eget initiativ, kan jag inte säga något annat om prognosia. Kände dock att då många här klagat på otrevliga och oproffsiga säljare att det kunde vara bra att säga att alla uppenbarligen inte är det.

2012-03-30

Peter Ö Peter Ö

Oseriösa säljare

Blev uppringd av en telefonsäljare på min mobiltelefon (min hemtelefon är nix-registrerad, men det gäller väl inte mobilen tyvärr). Säljaren började med att prata om hur dålig min tidigare förvaltare varit (som jag sedan några år tillbaka avslutat avtalet med). Sedan påstod säljaren att Prognosia ökat sina kunders pengar med 150% sedan 2005 och att Dagens Industri rankat dem högt, jag betvivlar starkt detta och betvivlar att ett sådant påstående är i linje med god marknadsföringssed. Efter en stund ville säljaren såklart att jag skulle teckna ett avtal trots att jag var tydlig med att inte vara intresserad av att ha en pensionsförvaltare. Säljaren stod på sig, då bad jag honom att skicka över information om deras historiska avkastning via post eller e-mail. Säljaren vägrade flera gånger detta, utan ville bara teckna avtal och skicka ett välkomstbrev. Han var inne på att skriva informationen jag bad om på en post-it lapp. Avgiften fick jag inte veta förrän i slutet av samtalet, 895:-/år. Med den avgiften så är det nog bäst att de har en spågumma till sitt förfogande för att jag ska kunna tjäna något på deras förvaltning. Efter upprepade påtryckningar att teckna avtal så klargjorde jag en sista gång att jag inte kommer teckna något avtal över telefon och att det enda jag kan erbjuda honom är att han kan få skicka information om deras tjänster. Sedan avslutade vi samtalet.

Helt oseriöst, ser att andra upplevt samma sak. Antingen så uppmanar företaget sina säljare att an

2012-03-23

Peter

Inte helt oseriöst

Fick också ett samtal ifrån en säljare på Prognosia där en säljare med den vanliga svadan jobbade hårt för att övertyga mig att prova ett år. Tackade efter 10 min ja. Det jag tyckte minst om av säljarsnacket var att det inte gick att få eller läsa någon information om företaget om man inte fick tillgång till "min area". som man bara kunde få efter att ha blivit kund??
Efter att ha läst en massa om företaget på nätet och jämfört med hur mina placeringar har gått så hade jag hitintills inget att tjäna på att låta dem ta hand om mina "pengar".
Sagt och gjort så skickade ett mail till kundtjänst och avslutade abonnemanget (14 dagar ångerrätt). De svarade inom 24 timmar och bekräftade uppsägningen.
Så om jag nu inte får någon konstig eftergift så måste jag säga att de har finns en bra och seriös kundtjänst i alla fall.

2012-03-20

Inki

Varför det?

Nyss ringde en extremt påstridigt säljare till mig på min jobb-mobil (hur farao fick han tag på det numret??). Lyssnade i 10 minuter, sen ville han ha min e-mail. Frågade varför och han svarade för att jag skulle kunna logga in och börja med tjänsten... när jag sa att jag inte ville ge adressen och först ville kolla upp mer om företaget fick jag åter igen frågan "varför?". Försökte förklara att det är mina pengar och jag ville undersöka... sen la han på luren i örat på mig! Maken till oförskämdhet!

Kerstin

Hyfsat bra

Väldigt påstridiga försäljare ,men till slut tog jag det. Är nöjd hittills, bra avkastning vad jag kan se hittills.

Jonna H

Nej tack!

Kan inte säga att det beter sig seriöst. Två veckor sedan ringde Prognosia och var envetna och påstridiga. Jag tackade för mig och sa att jag ville ha hand om min pension själv. Fortsatt envishet i luren. Efter många om och men avslutades samtalet med. Att han önskade mig lycka till med min halva pension...:Biiiiaaaatch....!!
Tjah...det känns inte direkt seriöst nej!!!

Bengt Q

Bättre än dom flesta andra

Har haft dom i några månader nu (4 tror jag). Och var lite rädd först efter allt som alla hade skrivit här.
Men är jätte nöjd med dom, fick prata med trevlig säljare. Och dom har haft bra avkastning med!! Bättre än dom jag jämfört med!

2012-03-12

Sara

Ingen skriftlig info - bara faktura

Blev uppringd av Prognosia och fick prata med en mycket trevlig tjej, som lät väldigt påläst också.

Men jag trodde nog jag att skulle få information skickad till mig, efter att jag accepterat erbjudandet på telefon. Men det kom bara en faktura på ett helt år.

Nä, nu har jag mailat och tackat nej.

2012-02-29

anonym

vart upp ringd nu av prognosia

Vet ej vad jag ska tro.
men jag tackade iaf nej.
Men jag sa att jag var nixad.
men han sa att det gäller ej mobil!!
visst hjar han fel?

2012-02-28

pure

Lektor

Efter att ha testat prognosia några år har jag samtliga år legat under index i värdeökning samt betalat mycket högre avgift än genomsnittet. Fattar inte hur en proffesionell förvaltare kan vara så usel. Från och med nu så fixar jag premiepensionen själv.

2012-02-20

Hoppsan

Svarar ej på mail

Blev uppringd av en försäljare före jul.När han sen ringde för att höra om jag hittat vilken förvaltare jag hade förr , bad jag om att få ångra mig. Får ingen ånger blankett i stället får jag en faktura 926 kr. Har betalat fakturan och skickat 3 mail om att jag inte vill ha detta oseriösa företag företag som förvaltare.Har ej lämnat ut mina PPM koder till de.Vad skall jag göra för att säga upp avtalet.

2012-02-17

papeli

Neneee..måste tilldela tjärna?!!!

Blir påringt av visserligen en trevlig person som måste göra sitt jobb och sälja det som ger hennes levebröd, men att påtvingas ett avtal via telefon med bandning och trots önskan om mer skriftlig info hemskickat ?! vipps.!! får man hem ett faktura på ett års avtal i förväg för ett tjänst som man inte ens fått chanse att se vad det handlar om?!!
Nu förtiden ska man köpa grisen i säcken. Det verkar att ingen har något emot detta system som har blivit mer och mer självklart utan att frågesätta vad är vi egentligen betalar i förväg för?!

2012-02-10

Bo2

Frågande???

Blev uppringd av en trevlig säljare och hade en bra kommunikation med denna... Denna hävdade då mycket om bättre avkastning, 100% ökningar, ,efterlevande och försäkringar mm. och lovar guld och gröna skogar ! dessutom skryter om att de varit med i dagens industri och har bäst resultat av alla.. Då kanske en larmklocka börjar ringa !!!??!! men när det gäller att dom har tidigare bytt namn från Nordisk Premieförvaltnig till Prognosia ,,, är det för att dölja att de fuskade med avkastningen mm??????

Jag tror fler än jag blir misstänktssam eller ???

2012-02-01

Matte

Blåst!

Jag sade upp tjänsten då jag fick räkningen för nästa år då avgiften höjts från 590kr till 896kr och de stoppat in andra tjänster som jag inte bett om. Smarta som de är sätter de avtalsdatumet till två dagar efter jag får räkningen hem i brevlådan samtidigt som fakturan ska betalas en hel månad senare. När jag då gör uppsägningen är jag givetvis för sent ute då de i det finstilta skrivit in att uppsägning ska göras innan avtalsdatumet, annars utgår hela årsavgiften. Jag fick bekräftelse från Prognosia på uppsägningen där de skriver att de "inom kort skickar en slutfaktura". Schysst tänker jag då de verkar förstå min sits. Jag inväntar den sk. "slutfakturan" men det som kommer är ett INKASSOKRAV på hela fakturan plus en massa skitavgifter. Smart gjort, jag har inget att hämta men kanske inte känner den största lust att rekommendera dem till andra...

2012-01-27

Göran Hjort

kan rekommendera

Kan rekommendera Prognosia till alla. Har haft de i två år nu och har endast sett pengarna växa bra mycket mer än index och jag behöver inte göra något alls själv förutom att läsa rapporterna varje månad. Samt en försäkring som ett plus som ger mina nära trygghet! Kan inget annat än varmt rekommendera Prognosia till alla andra!

2012-01-10

Oseriösa teleförsäljare

Mycket påstridig oserös säljare som Jög för mig angående avtal och upsägningstid.

2011

2011-12-31

David

Fungerar mycket bra

Jag har både förvaltningen för ppm och tjänstepension genom Prognosia.

Mycket bra att samla allt och trevlig personal som hjälpt mig mycket i deras kundservice.

2011-12-30

jonte

Mycket ärliga!

Har till skillnad från andra haft Prognosia i några år nu. Ett tag så gick min faktura till påminnelse och jag ringde Prognosias Kundservice. Hör och häpna, personen som svarade tog bort påminnelsen utan några som helst frågor och jag vet att jag fått påminnelsen men visste bara inte var jag hade lagt den. Det är inte det enda, tidigare hade jag svensk fondservice som förvaltade mina pengar och när jag bestämde mig för att överlåta detta till prognosia så hade redan mitt avtal hos svensk fondservice förnyats mot ett nytt år (inte deras fel) men då bjöd prognosia mig på ett helt år utan extra kostnad som kompensation. Sjukt bra service, jag har pratat med olika från prognosias kundservice och de är alla helt ärligt riktigt kunniga och vet vad dom pratar om till skillnad från andra... tiden på kundservice för mig har varierat men för de mesta har jag inte fått vänta länge alls, kanske 2 minuter. Service är viktigt för mig, men det kanske viktigaste av allt är ju såklart förvaltningen. Jag har mycket att säga men jag summerar allt i dessa ord: Hängivna och kundvänliga! Kundservicen spelar sin egen liga!

2011-12-27

Fredrik S

Svar till anonym..

Jag har haft dom sedan ett par år tillbaka, och att det bara gjorts ett fondbyte kan ju bero på två saker. Du har inte själv gjort fondbytet själv enligt rekomendationerna under 2010, eller så har du väl inte lämnat din kod till dom som du skulle ha gjort. Jag har gjort detta och jag har fått mina fonder bytta. Kanske ska ransaka dig själv först och främst för jag tror nog inte att dom byter enbart för mig.

2011-12-24

Mats N Mats N

Varning för oseriöst företag

Sedan 2010 har Prognosia gjort ett enda fondbyte på en enda fond trots stadig nedgång...det är vad de kallar "aktiv" förvalting. Dessutom vägrar de godkänna min uppsägning som skedde via brev, de har inte fått den påstår de. Företaget måste gå väldigt dåligt när de försöker tvinga kvar kunder som vill lämna dem.

2011-11-29

Olle

Varning! Lurig försäljningsstrategi

Försäljaren som ringde upp var mycket informativ och övertygande. Jag blev faktiskt uppriktigt intresserad av det han hade att erbjuda i form av premiepensionsförvaltning. Dock började han en bit in i samtalet plötsligt tala om att göra en sammanfattning av vårt samtal som även skulle spelas in. Jag tydliggjorde att jag ännu inte sagt ja till något avtal. På detta svarade han att han att det skulle skickas information om tjänsten hem till mig så att jag kunde sätta mig in mer. Därefter började han åter tala om sammanfattningar och inspelning. När jag frågade vad detta syftade till fick jag till svar att det var ett muntligt avtal. Jag fick då, för andra gången tala om för honom att jag ännu inte var redo för något avtal. Han gjorde ett sista försök att skrämma upp mig med att jag skulle göra stora förluster om jag inte lät dem förvalta min pension, varefter samtalet avslutades. Se upp! Man riskerar att luras in i avtal om man inte är på sin vakt!

2011-11-26

Göran

55+

Märkte till min förvåning att Prognosia inte erbjuder något alternativ för oss äldre kunder som vill ha ett så lågt risktagande som möjligt. Istället har de tydligen bara ett högriskalternativ samt ett medelriskalternativ i form av två olika placeringsstrategier. Uppenbarligen finns inget utrymme för oss äldre! Den "personliga portföljen" visade sig sig inte vara särskilt personlig för mig...

2011-11-15

Elisabet Andersson

Provar

Hade ett samtal igår med en säljare från Prognosia. Hon var proffessionell och lät mycket pålitlig. Det som jag fastnade för att jag förstog vad hon pratade om. Känns som att jag aldrig förståt vad det är banken velat sälja på mig förut men nu känns det som att jag vet vad jag köpt (får jag hoppas :)).

Jag provar!

2011-11-08

Påstridig och otrevlig säljare

Blev uppringd av en säljare på mobilen som till en början var trevlig men när jag sa att jag behövde lite tid för att bestämma mig och tänker undersöka andra alternativ blev han påstridig, oförstående och nästan otrevlig. Inget bra beteende ifall han vill få mig att skriva på.. Antar att det är ett typiskt beteende hos säljare när de går på provision.

Tack för ditt inlägg.

Tråkigt att höra att du blev bemött på det viset. Vi tycker inte att detta är acceptabelt och förstår att du är missnöjd.

Vill berätta att våra kommunikatörer har en fast ersättning och därpå tillkommer en del provision. ca: 70 % av lönen är en fast del.

Vi arbetar ständigt för att förbättra och stärka vår kommunikation till våra befintliga och potentiella kunder. Vi har en "nollvision" vad gäller möten som inte lever upp till våra förväntningar. Vi uppskattar att du skriver till oss och berättar vad som hänt så kan vi åtgärda, förbättra och hjälpa dig till en bättre situation för din Pension.

Vi hoppas att du ska ge oss en chans att visa varför över 50 000 svenskar valt att anlita oss för sin pensionsförvaltning.

2011-11-07

Christoffer Eklund

Oseriöst företag

Ett oseriöst företag med försäljare som ringer på min mobiltelefon och är otrevliga och påstridiga om att jag ska bli kund hos dem. Företaget blir hela tiden fällt hos DM-nämnden, titta gärna på sidan www.dm-namnden.org

När man läser om Prognosia på nätet är folk allmänt missnöjda och nämner sådant som höga avgifter, kontrakt som löper länge utan att kunna brytas

Hej Christoffer,

Tack för ditt inlägg.
Att du uppfattar oss som oseriösa är mycket olyckligt. Vi kan förstå att du kan få blandade intryck när du läser på nätet. Fortsätter du söka och hör så kommer du säkert att se att vi är ett mycket seriöst bolag med ett seriöst uppdrag.

Senaste året har vi växt snabbt och kraftigt. Fler och fler använder våra tjänster och efterfrågan har ökat mycket. Vi tycker att vi har kunnat möta upp de förväntningar som ställs på oss som den ledande aktören inom Premiepension- och Avtalspensionsförvaltning. Dock arbetar vi ständigt med att utbilda och vidareutveckla våra kommunikatörer. Vårt mål är att bli 100 procentiga i vår kommunikation. Att ingen ska känna att de haft ett icke tillfredsställande möte med oss.

Du får gärna höra av dig till vår kundservice och berätta vad som inte var bra med vårt möte. Vi vill alltid höra vad du har att säga och förbättra oss för att nå vårt mål.

2011-10-31

eva eklund

Jag tycker att ni som jobbar hos Prognosia e helt underbar o ni tar er tid att prata med oss som ringer o verkligen e helt underbar. . Japp så e de bara. Nu har Tony o Jag svarat ;) ha de så bra ni alla.Ja ni tar er tid o att ni e tevliga i telefon. TACK

2011-10-27

Jessica

Otrevlig säljare

Jag blev uppringd av en säljare från Prognosia som, precis som flera andra skriver, är väldigt trevlig till en början. När jag däremot bad om mer information och förklarade att jag inte tecknar avtal via telefon så blev jag starkt ifrågasatt samt otrevligt bemött. Det gör att jag ställer mig mycket tveksam till att bli kund.

Hej Jessica,

Tack för ditt svar.

Det är tråkigt när vi får höra att vi har en potentiell kund som inte är nöjd med mötet med oss. Som jag beskriver nedan så är vi mycket måna om att höra vad du tycker och arbetar ständigt för att förbättra och stärka vår kommunikation till dig som blivande kund.

Jag hoppas att du vill ge oss en chans att visa vad vi går för.

Du får gärna höra av dig till vår Kundservice med dina kontaktuppgifter så kan vi se mer exakt vad som gått snett och på så sätt åtgärda det.

2011-10-27

Fredrik Robertsson

Fredrik

Uruselt bemötande av telefonsäljaren! En säljare ringer mig på mobilen och uppför sig totalt ignorant och amatörmässigt vilket bara det gör att jag ratar detta bolag oavsett om deras tjänst må vara bra. Kan man inte ens respektera kundens vilja med någon dags betänketid plus snackar ner en konkurrerande fondförvaltare. Sedan har jag inget emot att man svär då och då men en för mig okänd säljare tycker jag inte ska göra det i var och varannan mening. Till sist så måste en säljare återigen respektera när kunden vill avsluta samtalet men i detta fall fick jag inte det för säljaren utan det tog sju försök för att till sist koppla bort säljaren bara för att få tyst på eländet. Om ett företag ska sälja en sådan viktig tjänst så skaffa säljare som kan uppföra sig på ett sätt som motsvarar produkten.

Hej Fredrik,

Tack för ditt omdöme. Genom att läsa ditt inlägg här och bemöta din kritik hoppas vi kunna fortsätta förbättras och utveckla vår kommunikation till våra befintliga och potentiella kunder.

Det låter som att du råkat ut för ett olyckligt samtal från en av våra representanter. Detta är absolut inte acceptabelt från vår sida och jag förstår din frustration.

Att ett och annat samtal slinker igenom vår kvalittésäkring ser vi som ett misslyckande och gör allt för att täppa till varje risk till att ett möte inte lever upp till våra förväntningar.

Jag hoppas att du har förståelse för det missöde som uppstått och ger oss en chans att visa dig varför vi är så framgångsrika på det vi gör.

Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor och funderingar

2011-10-26

Fredrik Brofors

Nöjd kund!

Personligen tycker jag att det är bra att man kan få hjälp med sin pension så här enkelt. Bankerna vill ju bara åt allt jag har.

Prognosia har en kanon tjänst som är enkel att förstå det gillar jag.

Kan rekommendera andra att använda också.

2011-10-21

Gustaf Henriksson

lång kö men riktigt bra service

Jag fick vänta över 15 minuter i kö det var lite tråkigt tycker jag därav en 4:a av mig. Men servicen var riktigt bra och han jag pratade med hade bra svar på mina (kanske inte så avancerade, men för mig avancerade) frågor. Tycker att det är starkt att jag har ett efterlevandeskydd som täcker hela mitt PPM-kapital, trodde även att andra förvaltare som säger att de har efterlevandeskydd också gjorde så men de har ju begränsningar i hur mycket kapital som är skyddat! Var tvungen att kolla upp det och så är det faktiskt.

Mitt tips kolla med Prognosia innan du tecknar med någon annan!