Parkia KB

Bilder på Parkia KB

Omdömen om Parkia KB

2014-04-15

Erik

Inte så vänliga som de själva säger

Jag parkerade hos en vän i uppsala. Är inte så berest i området han bor på så när jag hittade en plats med en vanlig p-skylt(24-timmar) samt en pil som indikerade var skylten gäller. när jag kom tillbaka hade jag fått en böter på 500kr pga att jag saknade tillstånd.
Skylten som krävde tillstånd hade ramlat ner, låg uppåt ned-vänd BAKOM ett staket framför parkeringen. jag tog en bild på skylten som fallit där min egen bil syntes i bakgrunden för att visa hur löjligt det är att jag skulle leta där.

Ringde in på måndagen efter (13-16 när det skulle vara öppet, vafan nu det är för tider), inget svar under hela perioden. ringde in till företaget på tisdagen där det tog dem 23 minuter att bearbeta två kö-platser. förklarade sakligt vad mitt ärende gällde och fick då hånskratt i öronen. han var tvungen att prata med lapp-lisan och bad mig luddigt skriva "ett par rader" med POST då deras företag inte har någon oficiell E-post(hur FAN kan ett seriöst företag sakna sådan, och vad skulle mina "rader" innehålla, hade ju berättat hela problemet för honom). han erkännde att en p-skylt innebär 24-timmar tillstånd men han kunde inte säga när jag skulle få svar.
Alltså helt omöjligt att överklaga när de behandlat mig som kund helt fel, jag hade självklart åkt någon annanstans om skylten DE ansvarar för suttit uppe.

2014-04-10

Malin

Parkia, inte så vänliga, KB

Fick en bot i måndags och ringde Parkia för att fråga om jag kunde få maila in bilder jag tagit på bilen och parkeringen för att visa den obefintliga skyltningen. Fick då ett arrogant bemötande och frågan ”vad jag hade problem med?”. Han ville inte se några bilder eftersom att det var han som hade satt upp skyltarna där. De hade även varit tvungna att sätta upp fler skyltar då folk tydligen inte förstod hur man skulle parkera. När jag då svarade att det inte fanns någon skyltning inom det område jag stod och att det kanske var så för att de skulle kunna böta fler så blev han sur och tyckte att jag var otrevlig. Jag var ärlig och höll en god ton men han blev väl grinig för att det var någon som sa emot och inte bara höll tyst och tackade för sig. Samtalet slutade några sekunder senare med att han sa att han inte ville prata med mig mer, att jag skulle ha en fortsatt otrevlig dag och så la han på. Här kör vi diskussion på dagisnivå. Seriöst Parkia.

Även om jag betalar in pengarna då det är typ omöjligt att vinna i tingsrätten så kommer jag inte att lägga ner det här. Jag har pratat med både kommunen och polisen och tydligen så får polisen in arga samtal om deras attityd och bemötande varje vecka. Man ska inte kunna uppföra sig såhär och komma undan med det plus att man snor åt sig andras pengar.

Är det andra här som råkat ut för samma sak så fick jag tipset av både kommunen och polisen att höra av sig till fastighetsägaren/markägaren som har hyrt in Parkia oc

2014-04-02

Anders

Parkia - det "vänliga" parkeringsbolaget..

Parkia AB - mitt hatobjekt i världen just nu. 500kr kostade det att hälsa på kusinen utanför Uppsala i lördags 29 april. P-automaten servades och det gick inte att betala. Jag går förbi tre ggr för att försöka betala med arbetet pågår fortfarande. Sista gången (15:30) har servicen upphört och jag försöker lägga i pengar men mynten rinner rakt igenom. 45 min senare lämnar vi tillställningen och då sitter ändå den förbannade lappen på rutan. Den har lappat 15:20! Snacka om omusikaliska j-la idioter. Jag ringer upp men ingen förståelse alls.. Jag är INTE glad.. Visa mer

2014-03-13

David

Bra

Mycket bra service. Kommer direkt när man ringer. Klockrent!

2013-12-18

Anders Pettersson

Noll service

Vi parkerade vid Nyby Gård där avgiften är 2 kr per timme. Betalade 10 kr men maskinen gav inget kvitto att lägga i bilen. Ringer Parkia, får stå i telefonkö 15 min, får upplysning om att stå kvar så kommer en vakt på en gång. Ringer upp igen när vakten inte kommer på en gång, får info om att vakten är sen. Parkia säger lägg en lapp i rutan med ditt numer så ringer vakten när han är där.
Hur mycket service skall kunden ge Parkia för att inte få en p-bot? Först skall man ringa, 15 min i kö, och sedan springa fram och åter för att möta upp en vakt och allt för en avgift på 2 kr timmen!
Parkia meddelade att om vi inte vill "samarbete" utifrån deras kriterier så får bilen en p-bot. Hur låg service kan ett företag ge sin kund....? Jo, noll och ingetting.
Hur svårt är det att säga: -Oj, trasig maskin! Ge mig dit bilnummer så får du 3 hr fri parkering (värde 6 kr).

Hos parkia är kunden värd noll, eller en p-bot på 350 kr!
(vokabulär vokabulär vokabulär vokabulär)

2013-08-11

Anders

FULA FISKAR

Skulle parkera på seminariegatan i Uppsala. P Automaten var trasig, suck... Hur svårt kan det vara att ha en fungerande automat. Hade lastat ur all packning och 2 ungar redan, skulle fixa med ett kalas till min 5 åring. Inte en chans att jag skulle gå och leta reda på den andra automaten som de hänvisade till på en handskriven lapp. Jag chansade, jag skulle ju bara stå där en timme... Som en blixt från klar himmel fick jag min 2.a P bot någonsin. (Haft körkort i 18 år och betalar alltid avgift, den 2.a boten fick jag när jag inte såg skylten att det kostade att stå på platsen) Måste vara väldigt lönsamt att ha en automat trasig och hänvisa till en annan. Inte första gången det händer i detta området om man läser omdömena på denna sida. Om man ska bedriva seriös verksamhet får man ha ordning på sina Automater, så att man kan göra rätt för sig. Nu fick ni PARKIA KB 350 kr så att ni kan reparera eran skruttautomat som inte kunde ta emot mina 3 enkronor...

2013-07-16

Carl

Hyra av parkeringsplats

Ska jobba i Uppsala i 3 månader, och behöver hyra plats i city, Tänkte hyra i ett garage som adm av Parkia. Men sedan jag läst om Parkia kommer jag försöka välja ett annat bolag och tyvärr finns bara Q park.

2013-06-13

Anna

Bedrägeri

Parkerade vid Ica löten. En oförskämd vakt gav mig böter, detta trots giltig p-skiva. En vakt som är ökänd och har jobbat där i 15 år. Fy skäms, en polisanmälan är gjord.

2013-05-02

Johan

Giriga och smutsiga.

De lappade vår bil en lördagkväll på ett öda Heidenstams Torg i Uppsala medan vi var inne på ICA .. för att hämta P-skiva som man ska använda för att få en timme gratis parkering!
Vid kontakt så menar de att man ska betala medan man hämtar p-skivan... Det är ju exakt samma sak att gå och hämta P-skiva som att gå och lägga i pengar...
Skurkföretag med oschyssta metoder!
De ligger verkligen i buskarna och lurar.

Svar från Parkia KB
2013-05-02

Vi på Parkia KB jobbar efter principer. Tråkigt att det ska behöva bli sådär.. men det är faktiskt så att du har gjort fel. Vi gör bara vårat arbete, vilket vi kommer fortsätta med.

2013-04-09

Cecilia

Parkia oerhört girigt

Parkerade idag på Heidenstamstorg för att gå till vårdcentralen, skulle vara där 8.45 och missade att p-skivan börjar gälla först vid 9.00. Den girige p-vakten satt nog där igen och vaktade för när jag kom ut 9.10 så satt p-boten där. Inte tal om att hjälpa till och påpeka att p-skivan börjar gälla om en kvart. Men som de uttryckte sig på parkia 100% provision -pengarna styr över medmänskligheten för dessa/denna människor/a.

2013-03-04

Sören Nilsson

Skuggsidan av Sverige!!

Hälsade på en anhörig i Uppsala och fick parkeringsböter. Lappen hade ramlat ner på golvet så vakten hade inte sett den. Han gjorde inget fel!!
Kontaktade parkeringsbolaget och fick besked om att sända in kvittot, vilket jag gjorde. Döm om min förvåning när jag efter en tid fick brev om att betala 110:- i administrationskostnad. Hände samma sak i Göteborg för ett år sedan, inte behövde jag betala adm avg. där inte. Förstår att folk kallar Uppsala för skuggsidan av Sverige!!

2013-02-09

Eva A.

Fruktansvärt girigt företag

Igår 130208, såg jag p-vakt "gömma" sig igen lite fint vid heidestamstorg kl.08,45 då p-skiva börjar gälla vid kl.9,0. Enligt lag ska de hjälpa folk att parkera rätt och inte titta när en kvinna med sin sjuka barn till vårdcentral och har p-skiva lite för tidigt. Detta är inte första gången jag ser denna gubbe vid samma tillfälle som satt i sin motto att jaga folk vid denna tid vid heidestam. Varning för detta företag.

2012-12-20

Uppgiven

Fruktansvärt girigt och oseriöst företag

Kom till min syster för att äta middag med mina två barn, varav det ena sov. Lägger i en tia varpå automaten tar pengen men inget händer. Jag får ingen biljett och när jag trycker på returknappen får jag inte tillbaka mina pengar. Jag ringer bolaget och de ber om reg nummer och meddelar att det skickar en vakt som kollar det och fixar en biljett då pengen troligtvis fastnat. När jag kommer ut har jag en bot med motivering att "alla andra har betalat". När jag ringer säger mannen att jag lämnat felaktiga uppgifter då automaten omöjligt kan ha betett sig som jag beskrivit. Dvs att jag ljugit om händelseförloppet. Kunde han inte från början då sagt att de inte kan lita på min utsago så jag kunde parkerat någon annanstans? Känner mig lurad, som att de medvetet valde att få mig att tro att det var lugnt så de kunde sätta en bot. Jag blir lika förundrar varje gång att det finns sådana ojusta, giriga och inhumana människor! Ingen borde anlita detta företag! Antar att det bara är att betala eftersom ord står mot ord plus att det inte verkar spela någon roll om man har rätten på sin sida.

2012-12-07

Anna

Katastrof

Min mamma fick 2! felaktigt utskrivna p-böter på 2 dagar. Hon parkerade på gästparkeringen där jag bor och hade betalt heldygnsavgift för båda dagarna och på den andra dagen kom vi ut till bilen 2 timmar innan tiden gått ut! Vid samtal med Ulf på Parkia så slingrar han sig mycket och säger att han inte kan ta ställning till fallet! Riktigt dåligt! Dessutom saknar företaget f-skattsedel vilket kan innebära att man som "kund" förutom p-boten tvingas betala höga belopp för skatt och sociala avgifter! Det är inte ett seriöst företag enligt mig!!

2012-09-28

Micke

Böter trots hyrd plats

Jag fick idag böter av PARKIA AB för "Parkering i förhyrd/reserverad plats". Grejen är att det är jag själv som hyr platsen och det var min egen bil som stod där, seriöst. Ska bli kul att höra vad de har för förklaring när jag ringer dem på måndag.

2012-07-24

Stefan

Fick böter trots p-skiva, efter 4 min?

Jag parkerade på heidenstams torg i uppsala för att gå in och köpa någonting att dricka på icas kiosk.
Efter ca 4 minuter kommer jag tillbaka till bilen och där sitter en gul lapp. Reklam? Nej...
Någon har satt dit en p-bot, även fast jag hade en p-skiva som var rätt inställd! Boten var felstavad och det står även "okänD märke". Vem i helvete vet inte hur en Volvo ser ut? Anledningen var att jag saknade biljett? Jag misstänker att det är personalen på pizzerian bredvid som lappat bilen. Hur skulle en parkeringsvakt hinna dit, skriva boten och gå därifrån på 4 min? Jag skulle gärna vilja se bilden som är tagen på min bil, med tanke på att jag stod där lagligt. Som tur är min goda vän advokat och tar detta mer än gärna vidare till rätten. Gå vidare med detta! Mata inte dessa kackerlackor!

2012-05-16

Tommy Clemmensen

Ny hemsida om Parkeringsbolag

www.Pfines.com
Ny hemsida tillåter anonym registrering av felparkeringsavgifter. Det skapas statistik över parkeringsplatser och parkeringsbolag, så du får en överblick över bötesnivån. Användaren kan skicka ett meddelande till andra användare som har fått böter på samma parkeringsplats, och du kan ta emot meddelanden från andra. Detta gör det möjligt för dem att skapa en gemensam röst för parkerings företag.
Vi har länkat till din webbplats och vill höra om du är intresserad av att länka till vår.

Med vänliga hälsningar
Pfines.com
Tommy Clemmensen programmer/utvikler

2012-04-22

Johan

Färgblinda och ej läskunniga

Det var någon som hade ställt sig på min parkering och jag ringde in för att rapportera detta.
Det står en röd Renult Clio på min parkering nr 16.
"Okej, då får stå på besöksparkeringen så länge utan att betala."
Dagen efter har den vita volvon på plats nr 17 fått p-boten som plats nr 16 skulle ha fått.
Det är väl skillnad på en röd och en vit bil eller?
Jag hade dessutom fått en bot för er erlagt avgift.
Påtalade detta för dom och fick svaret: "Shit happens".
Bilen stod kvar dagen efter och ringer igen.
"Vi åker ut och lappar den!" fick jag till svar.
Fick fortfarande beskedet att jag kunde stå på besöksparkering utan att betala.
Fick även denna gång en p-bot.
Fick till slut dom att riva bägge böterna.
Vilka idioter!

2012-04-12

Johan Larsson

Brottslingar!

Verkar vara en av många som drabbats av Parkias skurkaktiga metoder.
Fick en bot för ej erlagd avgift trots att det låg en biljett i rutan.
Jag tog inte bort den gamla lappen och vinden gjorde att den nya biljetten flög iväg en bit på instrumentbrädan.
Bägge biljetterna var fortfarande synliga.
Jag bad om att få se bilden och jag fick endast titta på den på plats och naturligtvis har dom tagit bilden så solen speglar precis där min nya biljett ligger.
Jag försöker förklara läget för den äldre herren men han sa rakt ut att han inte tror mig eftersom vakterna kollar HELA rutan och att det bara var att betala eller träffas i rätten.
Han var noga med att tala om att han aldrig fått fel i rätten.
Sen saknar dom tydligen F-skattsedel???
Det känns ju väldigt seriöst.

2012-02-24

E A

Skumt företag!

Att Parkia använder osunda metoder är klart. På Heidenstamstorg, där det är gratis att stå en timma, bevakar de ständigt och glömmer man P-skiva och är borta knappt 10 minuter är p-boten där!
Vem äger Parkia? Så här står det på eniro:

"Telefon: 018-120555
Adress: Box 84, 751 03 UPPSALA
Företagsinformation
Juridiskt namn: Parkia KB Org nr.: 916513-8547
Antal anställda: 5-9
Datum för upprättande: 16-12-1987
F-skatt: Nej, inte registrerad för F-skatt!"
Betalar de inte skatt??

2012-01-18

Börje

Funkar klockrent

Skött parkeringstillsyn åt oss i vår Brf i Uppsala så att inte obehöriga parkerar på vår gård. Funkar klockrent. Bra att ha och göra med. Serviceinriktade. Klanderfritt. Rekommenderas varmt.

2012-01-08

Jonsson

Parkia. Något är fel !

Fick parkeringsbot när jag stod med nycklarna i fickan och var på väg att flytta min bil.
Parkeringsautomaten var trasig på Prästgatan i Uppsala och via en lapp på automaten var jag hävisad till en annan gata för att ta ut biljett. Httar inte i området och var borta 14 minuter för att leta efter biljettautomaten. Pecis när jag kommer fram till min bil och ska låsa upp kommer parkeringsvakten fram och bötfäller - Försökte förklara men han mumlade något och sa att han måste sätta fast den på rutan. Har haft kontakter med Parkia och farbror ULF tidigare och fått samma dåliga bemötande, som jag nu fick av hans lakej. Ja det finns idioter och idioter och en del lär aldrig bättra sig. Det finns diagnoser för sådana. Vad man borde undersöka är hur detta bolag sköts ---

Fler parkeringsbolag, -utrustning i Uppsala