SVEA EKONOMI

aldrig mer kommer jag handla med Svea Ekonomi
hade liten skuld på 4 sek som kostade mig 244 sek

2014-04-22

Hej,

Det du beskriver tyder på att du inte betalat hela beloppet på din faktura. Om det finns en obetald skuld kvar som inte regleras omgående så kan det tillkomma kostnader. Vi skiljer inte på små eller stora skulder, utan det är samma rutiner för alla.

Jag beklagar att du känner så här och hoppas att det inte påverkar din relation med den webbshop där du placerat ditt köp.

Sofia / Svea Ekonomi

2014-03-26

Johan

Rörig administration

Min sambo fick en påminnelse på en faktura som hon bestridit och fått bekräftad som stoppad. Det verkar som om administratörerna är väldigt glömska eller att den ena handen inte vet vad den andra gör.

2014-04-02

Hej Johan,

Jag beklagar det inträffade. Om Ni återkommer till mig på feedback.swp@sveaekonomi.se med fakturaunderlag så kan jag undersöka om våra rutiner har brustit på vägen, samt höra med kollegan som tagit emot Ert samtal.

Hoppas på att höra ifrån Er så att vi kan lösa detta.

Använd aldrig Svea Ek.

Förnedrande behandling av sina kunder - varnar!!

Min fru fick en faktura från Svea Ekonomi för ett köp på Lensway den 7/2 och den 13/2 fick hon en påminnelse från Svea Ekonomi där det står "har du produktrelaterade frågor ta kontakt med Lensway". Hon häftade ihop dessa två räkningar och betalade den sista (påminnelsen). Nu har hon fått ett brev från kronofogden i Svea ekonomis namn. Det visade sig att det var två olika räkningar som Svea Ekonomi hade skickat och min fru gjorde misstaget att tro att det var samma räkning eftersom att båda var från Svea Ekonomi och gällde Lensway. Misstaget är definitivt hennes men ett högst mänskligt sådant kan man tycka. Det enda som framgick att det gällde olika räkningar var ocr nr visade det sig när jag hjälpte henne att rota i vad som hänt. Vid kontakt med Svea Ekonomi i frågan så hävdar man först att man inte kan dra tillbaka kravet från kronofogden. När jag säger att jag vet att man kan det så ändras det till att "jo jag kan men jag vill inte". Man vill alltså straffa en av sina kunder för ett högst mänskligt fel trots att jag berättade att vi kan sätta in beloppet idag, det är ju inte att vi inte vill betala fakturan, vi trodde att vi redan hade gjort det! Varnar starkt alla här för att ha med dem att göra och kommer att gå vidare till alla mina kunder som jag träffar och varna alla för att ha med detta otroligt oseriösa företag att ha att göra med. Snacka om vidrig inställning till sina kunder!! Jag är faktiskt helt chockad efter samtalet, kunde inte tro att man kunde eller ville va

2014-03-21

Hej,

Jag beklagar att din upplevelse av hanteringen i ditt ärende inte har gått till som du önskat. Jag vill gärna titta närmare på detta i förhoppning att det varit korrekt enligt våra rutiner. Du är välkommen att kontakta mig direkt så ska jag göra mitt yttersta för att förklara ärendet utförligare. Du når mig på feedback.swp@sveaekonomi.se
Det är aldrig vår målsättning att du som kund ska känna dig illa bemött

Trevlig helg!
Med vänlig hälsning

2014-03-19

Besviken kund

Instämmer, mycket oseriöst!

Jag fick en faktura från Svea Ekonomi idag, 19/3. Betalningen skall vara dem till handa igår 18/3 och fakturan var utskriven 17/3.

Om någon kan förklara hur detta är tänkt att gå ihop så varsågod och förklara!

Nej, tänkte väl det... mycket oseriöst! Vi kommer att avbeställa tjänsten som vi köpt, som förövrigt inte är utförd än. Vi vill inte ha med skojjare att göra!

Hej,

Jag vill väldigt gärna förklara för dig.
Våra kunder dvs butiken där du handlat, har alltid en återbetalningstid på minst 10dagar oftast längre. Om du återkommer till mig på feedback.swp@sveaekonomi.se med fakturanummer så kan jag se förfalldatum på din faktura.

Sofia / Svea Ekonomi

2014-03-19

Jonathyan

Undvik om öht möjligt.

Det finns bolag som kan det här med att sköta om sina fakturor och räkningar. Sedan finns det Svea Ekonomi.

Förutom att de regelmässigt bryter löften och enligt deras sida på Rejta är väldigt snabba med att skicka folk på inkasso så har de på senare tid utsatt mig för vad jag skulle gissa skulle få en ekonom att bryta ihop av skratt.

Det hela började med en reparation av ett mina ägodelar. Den gick på en hel del mer än vad jag räknat med och mot bättre vetande tog jag det hela på faktura som butiken låter Svea Ekonomi administrera. Summan var 1135 kr. Jag betalar in en summa på fakturan - lite av poängen då jag mycket sällan har en tusenlapp över till sådant här.

Nästa räkning kommer. Den hävdar att det är 538 kr kvar på skulden. Jag betalar in ytterligare en summa och inväntar nästa räkning.

Nästa räkning kom idag. Den är på tvåhundra kronor mer än den summa fakturan ursprungligen var på; trots att flera inbetalningar har skett.

Har kontaktat deras kundtjänst för att få lite insikt i hur de faktiskt - om man nu kan kalla deras förfarande för sådant - tänkte.

Hej Jonathan,

Jag beklagar om vi på något sätt varit otydliga i vår hantering. Du är välkommen att höra av dig direkt till mig så ska jag titta närmare på ditt ärende och ge en utförlig förklaring gällande ditt saldo.

Maila mig så hjälper jag till.
feedback.swp@sveaekonomi.se

2014-03-04

Jari Pulkkinen

Skojare

Svea skickar rækning i mitten av Dec med 2 veckors betalningstid, precis nær man ær på semester. Kommer tillbaka i Januari och betalar rækningen, men krævs då rænta før hela januari, årsrænta på drygt 18%. Ræknat på de aktuella dagarna i januari blir årsrænatn på mer æn 40%!!! Detta ær att lura folk, kommer att anmæla till konsumentsombudsmannen. Hederliga føretag ger minst 30 dagars betalningstid. Køp ej varor och tjænster dær fakturerinegn skøts av Svea Ekonomi, ni kan bli lurade!

2014-03-04

Hej Jari,
När det gäller betalningsvillkoren så är de satta för varje enskild butik. Svea sköter faktureringen enligt deras villkor. Tyvärr så måste jag hänvisa dig tillbaka till butiken där du gjorde ditt köp om du har frågor angående betaltiden.

Sofia, SveaWebPay

2014-02-26

Skickade fel faktura och svarade aldrig på mail

Hade betalat ut 100% av skulden men fick dock en faktura med en amortering + aviavgift. De svarade aldrig på mitt mai så jag fick betala fakturan i tid då jag inte vill hamna på inkasso. Allt detta (och allt som folk skriver nedan) säger att SVEA har ganska "kluriga" sätt att behandla sina kunder för att öka lönsamheten.

2014-02-27

Hej,
Vi beklagar om vi missat att återkomma till dig, vår målsättning är självklart att svara på alla mail. Jag tror mig veta vad som hänt med din faktura. Du får gärna kontakta mig direkt på feedback.swp@sveaekonomi.se för en utförligare förklaring av ärendet.

Sofia, SveaWebPay

2014-02-25

A & B Pettersson

Tusen tack Svea Ekonomi

Jag måste skriva och och berätta vilken kanon upplevelse jag har haft med er! jag kontaktade er för ca 3 veckor sedan efter jag läst på internet om ert koncept skuldfinans. Jag blev tillsagd att skicka in ansökan och och att väntetiden var ca 2 månader. Jag skickade in ansökan och fick er handläggare Lena och hon tog sig genast ann mitt fall, efter lite räknande kom vi fram till att jag skulle kunna få lånet eftersom säkerheten i fastigheterna räckte. Jag skickade in samtlliga uppgifter och i dag 3 veckor senare får jag meddelande från Lena att utbetalning är på väg och jag är fri från skulder hos KFM och övriga fodringsägare! som grädde på moset blev jag även erbjuden att flytta huslånet till er och blev av med ett dyrt bolån hos Bluestep! Tusen tack till er och er handläggare Lena, efter 17 år som skuldsatt kan jag inte beskriva frihetskänslan.

2014-02-27

Tusen tack själva! Det är alltid lika kul att få höra att vi kunnat hjälpa till.

Vi på Svea önskar Er fortsatt lycka i framtiden!

2014-01-29

Petter

Var nära att gå i samma fälla som så många andra.Köpte en vara räntefritt på nätet tiden gick och ingen faktura dök upp så jag tog kontakt med svea finans som sa att det var lungt den första fakturan skulle skickas ut den 18/ 10 tiden gick ingen faktura den 27/10 tar jag kontakt med dom igen tjejen som svarar påstår att fakturan skickats men att hon sänder en ny via mail.Den 3/11 dyker fakturan upp med posten tänker att det måste vara posten som slarvat men när man läser vad som står på den här sidan börjar man ju undra om det är en medveten affärsmetod hädanefter har jag stenkoll på alla fakturor.

2014-01-31

Hej Petter,
Vi beklagar att du haft problem med att få din faktura. Postgången brukar normalt inte ta så lång tid. Tack för att du hörde av dig så att vi kunde lösa det med en mailfaktura istället.
Trevlig helg! Sofia, SveaWebPay

2014-01-22

Tomas

Oseriöst

Man har 18 dagars betaltid på fakturorna, problemet är att de skickar inte ut dessa förrän efter 8 dagar, vilket gör att det återstår 9 dagar när brevet kommer. Att de sedan vägrar godta en försenad betalning med två dagar då jag var utomlands under den tid när fakturan anlände är helt oförståeligt. Utöver det tillkommer då förseningsavgifter SAMT att det på resten av lånetiden tillkommer en förhållande vis hög ränta >15% av amorteringsbeloppet.

Att de själva hade fel på sitt datorsystem och det tog över en timme att få det hela att fungera när jag köpte produkten, SAMT att min sambo var tvungen att skriva på som garant trots att jag är höginkomsttagare gör deras verksamhet bara ännu mer oseriös. Varnar starkt för att köpa saker som använder sig av Svea Ekonomi som avbetalningspartner.

2014-01-23

Hej Tomas,
jättetråkigt att höra att din köpupplevelse inte varit så bra som du förväntade dig. Om du vill prata om ditt ärende så får du jättegärna ringa mig så ska jag försöka hjälpa dig, och samtidigt ta till mig det som inte fungerat i ditt fall, så att vi kan bli bättre! 08-7359000.
Vänligen Satu Goldbech, Svea Ekonomi AB

2014-01-14

Nilla

Oseriöst företag

Kan bara hålla med nästan alla på denna sidan. Försent utskickade fakturor inga påminnelser utan direkt till inkasso. Och deras bemötande samt service när man ringer dem är lika med noll!! Kommer ALDRIG ha med Svea ekonomi att göra igen.

2014-01-23

Hej Nilla,
jag är jätteintresserad av att få ta del av din upplevelse. Vi har alltid som målsättning att agera professionellt och korrekt. Ring gärna mig så ska jag försöka hjälpa dig på bästa sätt. 08-7359000.
Vänligen Satu Goldbech, Svea Ekonomi AB

2013-11-26

E

Tack Svea för mänskligt bemötande!

Jag har varit i kontakt med Svea i två skilda ärenden. Det ena hos Säljfinans och det andra hos Svea inkasso. Hos båda har jag känt ett engagemang hos handläggarna, trevligt bemötande och allt fick en lösning som gynnar framförallt mig men även Svea. Tack för att ni lyssnar och är smidiga.

2013-11-14

Peter

Svea Bedrägeri

Svea Ekonomi är ett "lagligt" bedrägeriföretag.
De skickar inte ut fakturor som skall betalas i tid. Utan man erhåller de försent 15 dagar. Och dagen efter får man inkassokrav från de. Sedan när man pratar med dom i telefon kan de inte presentera sig vid namn då man inte gör det på Svea Ekonomi av säkerhetsskäl. Vilket skämt, tror de att det är S*PO de jobbar för?. Nä i mina ögon är det snarare den svenska maffian som äger Svea.

Handla aldrig med betalningsalternativ SVEA EKONOMI. Då blir inte din ekonomi sig lik igen.

2013-11-13

Mikael T

De utnyttjar kunderna

Köpte ett kamerastativ på Cyberphoto.se
Fakturan skulle skickas från Svea Ekonomi, när jag fortfarande inte har fått min faktura 2 månader senare kontaktar jag Cyberphoto att jag inte fått fakturan, de hänvisar mig till Svea Ekonomi. Jag tar kontakt med Svea som PÅSTÅR att de skickat ut faktura 13/9, någon påminnelse har de inte skickat heller. När jag frågar vart påminnelsen är säger kundtjänst att de inte skickar påminnelse förrän i Nov, detta innebär räntekostnad som jag inte önskat på 48:-, (småpengar förvisso, men men alla kunde -många bäckar små)

Jag blev riktigt förbannad vid samtalet och frågade om detta är deras affärsmetodik, tjejjen fick ett hånaktigt tonfall och sa att det kunde hon inte säga.

Sveas affärsidé bygger på extremt kort förfallotid, och att du som kund (dagligen) bör ha koll på din brevlåda att du verkligen fått faktura på det du handlat. För när fakturan kommer har man styvt en vecka på sig att betala. Och någon påminnelse går alltså inte ut förrän senare.

Betalningsalternativet som erbjuds just nu (13/11-13) säger handla idag, betala i slutet på januari 2014. Du måste alltså ha koll på din faktura, att den skickas ut om 2 månader, med ca en veckas betalningstid.
Hur lätt är det inte att missa detta?? och det är precis detta de utnyttjar. Har haft liknande strul med KLARNA tidigare, då hamnade det hos inkasso, innan man surt kunde få göra rätt för sig.

Jag bad att omedelbart få lösa hela beloppet

2013-11-03

Sara

Bedrägeri

De väntade medvetet med att skicka ut påminnelsen i 8 dagar. När jag väl fick den så betalade jag med en gång, dock registrerades betalningen då försent, vilket var väl uträknat från Svea ekonomis sida. De skickades ett inkassokrav med påläggsavgift, efter att min betalning registrerats. Dessutom ljög de när jag ringde och talade med dem. Extremt oseriösa! Företaget jag beställde produkter från, Tikei, försvarar Svea. Dåligt!

2013-10-21

Thomas Tomesson

Oseriösa

Handla inte på LiveIt eller andra företag som använder sig av Svea ekonomi! Fick en faktura med 7 dagars förfallodatum! Hur många klarar det när man är på 10 dagars semester!? Samma dag dom fått betalningen, skickar dom den till Kronofogden! Så trots betald faktura, så skickar dom det ändå till Inkasso

2013-10-03

Det här är satt i system

Det finns ingenting som är bra med detta företag. Jag har ett identiskt lika ärende som Leif Nilsson (13-08-16) med den skillnaden att det inte stod någonting på påminnelsen om att betalning skulle ske per omgående. Jag har bestridit pålagorna, men de kommenterar inte ens mina argument, utan hänvisar till lagrumen. Tur man är jurist.

2013-09-28

Lars-Olov Lissel

Detta företag är inte seriöst

Finns inget som är bra.
Min första kontakt var en faktura jag inte fått, betalade påminnelsen samma dag jag fick den inklusive avgifter. Fick dagen efter en odaterad faktura på inkassoavgift. Talade med kundtjänst som lovade återkomma, fick an ny faktura på påminnelseavgift som jag betalade. Skrev brev som fortfarande ett år senare inte besvarats.
Nästa ärende var en räntefaktura på en skuld som inte fanns, där fick jag faktiskt rättelse, men man undrar ju.
Tredje ärendet är en månatlig räntefaktura på 130 kr för en skuld på 39 kr där Svea Ekonomi vägrar rätta i trygg förvissning att jag inte kommer att vidta några rättsliga åtgärder.
Kommer i fortsättning att noga kontrollera om Svea Ekonomi är involverade och i sådana fall välja att göra affär med annat företag.
Tyvärr går det inte att sätta lägre betyg än ett!

2013-09-12

Annika Karlsson

put feet first - svea ekonomi

Dessa två har väldigt dålig samarbetsförmåga.
Nu senast när jag behövde hjälp bollar dom bara tillbaks till varann. Alltså skyller på varann. Den ena säger att jag inte betalat två fakturor och därför inte fått några pengar insatta på mitt konto för två returer. Dom andra säger att dessa returer dragits av på en avbetalningsplan. Jag hoppas bara att det stämmer då att beloppen dragits av på min avbetalningsplan. Annars har jag helt enkelt blivit lurad. Kommer aldrig mer handla på avbetalningsplan eller mot faktura här, det är ett som är säkert.

2013-08-16

Leif Nilsson

Inkassokostnad efter att man betalat?

Missat betala en faktura som vi inte erhållit.
Svea skickar ut en påminnelse som jag erhöll 5/8.
De emotser betalning omgående.
Kontaktade leverantören som ordnade fram en kopia på fakturan, då jag behövde ett underlag för betalning.
Betalade fakturan + påminnelseavgift och ränta 9/8 till SVEA (4 dagar efter påminnelsen).
Den 12/8 skickar SVEA ut ett inkassokrav med ett påslag av 180:-.
Den 13/8 skickar de ny faktura på inkassokostnaden eftersom jag betalade vad som stod på påminnelsefakturan och då hade det ju inte kommit på någon inkassokostnad.
Så den lägger man visst på efteråt.
Nu har jag bestridit inkassokostnaden då inget datum för senast inbetalning stod på påminnelsen och jag hade betalat innan de skickade ut inkassokravet.
Ska bli intressant att få höra svaret.

2013-07-30

Frederik Nordström

Sveriges värsta, mest oseriösa och mest otrevliga!

Vi är kund hos Affinity Telecom, men till trotts för att vi betald vår faktura, skickar SWE ut brev från SVEA INKASSO med krav om inkassokostnad och extra påminnelsesavgift på i allt 253 kr och hotar med kronofogde och utmätning i väldiga otrevliga formuleringar?????
Hoppas någon myndighet eller liknande snart stoppar detta oseriösa företag - så får man bara inte agera i ett annars civiliserad land som Sverige och så till med ha ett namn som "SVEA"
Snälla Affinity Telecom! Hitta ett vilket som helst annat ombud än SVEA direkt!!!

2013-07-23

sandra

Höjer räntan 3 gånger på 1 vecka

Inget att rekomendera som låneföretag. blev först erbjuden ett lån till en ränta på 10%- jag ville tänka på det. När jag sedan kontaktar dem igen efter 3 dagar är erbjudandet inte kvar så en ny ansökan göra - blir då erbjuden 14.5%.. Jag tackar nej och säger jag fått bättre på annat ställe, då vill dom kolla på min ansökan igen säger dom, och får ett mail några timmar senare medf - Du är nu godkänd och skuldebrev är hemskickat! Gissa vad räntan var som stod på pappret? Jo 17%.. Ett riktigt skämt

2013-07-18

Anders

Får betala för vad?

Jag får betala inkassoavgifter på en betald påminnelse som ej är bokförd vid det datumet som de har hittat på! väldigt oseriös kundtjänst!

2013-06-26

Janne

Se upp med räntefritt!

Köpte en vara per internet hos ett företag som använder sig av Svea Ekonomi AB som betalningstjänst och valde räntefritt. Den första avin dyker aldrig upp utan förfaller den sista i månaden. Knappt två veckor senare kommer en påminnelse vilken jag rappt betalar direkt samma dag den anlänt. När sedan nästa avi anländer upptäcker jag att lånet blivit räntebärande. Jag kontaktar Svea Ekonomi AB som upplyser att när man inte erhållit betalning innan förfallodatum så blir krediten direkt räntebärande. Man tar ingen som helst hänsyn till att detta (så man kan ju undra om den första avin skickats alls) och man visar inte den minsta vilja att korrigera detta oavsett vad som skett.

Visar tydligt vilken typ av företag det är och jag varnar alla, konsumenter och företagare, att ha med dem att göra.

2013-06-20

Jonathan L Jonathan L

Oseriösa

Pga ett fel hos min bank blandades två siffror med varandra och minskade ammorteringens inbetalning med 35 kr. Dessa 35 kr gick till inkasso utan någon som helst påminnelse med ett halvt ton extra avgifter som gjorde det hela dyrare än själv ammorteringen.

Svea hävdar att påminnelse har skickats, men i sådana fall kan den bara ha registrerats i deras system och aldrig öht skickats.

2013-06-14

nepp

skitföretag

Får inkassokrav på räkning som jag redan betalat och när jag ringer kundtjänst så är dom otrevliga och säger att kravet skrevs ut före det datumet som står på de papper jag har fått... Skumt kan man tycka..?

2013-06-12

Anders

Sviniga

Dom skicka en missad påminnelse avgift till kronofogden, även när jag hade betalat min skuld som dock var försenad några dagar, därav påminnelseavgiften. Påminnelseavgiften kom någon vecka efteråt, och med min lilla månadsinkomst så var jag tvungen och vänta till min nästa utbetalning, men precis några dagar innan min utbetalning så skicka dom den till kronofogden - idioter!

2013-06-04

Peter Å Peter Å

OTREVLIGAST I SVERIGE!!!!

Deras kundtjänst är under all kritik, otrevlig personal som anklagar en. Har en avbetalning hos dom, istället för att lägga över missad påminnelse avgift till nästa faktura så skickar dom till kronofogden. TÄNKER BOJKOTTA ALLA FÖRETAG SOM ANVÄNDER DM I FRAMTIDEN!

2013-05-14

Enn

Påminnelse och inkassokrav trots att jag betalt

Fick felaktiga påminnelser och inkassokrav. Bestred fakturorna, fick svar efter 10 dagar, så då var det tydligen inte lika bråttom... dock gav de mig rätt, jag hade betalt för längesen och kunde riva räkningarna.

Helt okej bemötande från kundtjänst när de väl svarade, men kommer undvika det här företaget i framtiden.

2013-04-19

Jennifer

Inget mer Svea för mig!!

Jag handlade produkter från Lyko. En del varor lämnade jag tillbaka. Lyko rättade till min faktura på en gång men inte Svea. Detta var i höstas och idag har jag fått amortering för apríl månad fast jag inte har en skuld. Har nu kontaktat lyko så de får ringa till svea. Jag köpte också däck i höstas på bythjul.com då skrev svea vad jag skulle betala med stora siffror. Jag betalade hela beloppet och döm om min förvåning när det kom en räkning på ränta och amortering ett par månader senare. Då var jag fortfarande skyldig pengar det stod ett annat belopp med pyttesmå bokstäver på lappen. Jag bojkottar nu alla företag som har med svea ekonomi att göra. Det var många kunder enligt bythjul.com som klagat. Synd på bra produkter.

2013-03-30

Lotta

Handla inte med företag som anlitar svea!

Handla inte med företag som anlitar Svea!!! Snabba påminnelser, missade fakturor och snabbt skickade inkassokrav! Har aldrig känt mig så falskt anklagad. Var på resa en vecka och räkningen blev till slut dubbelt så dyr för några flaskor hårprodukter:(

2012-12-23

Roger

Sparande hos Svea Ekonomi

Sparat hos Svea Ekonomi sedan 2004. Satt in och tagit ut pengar ~50 gånger genom åren. Alltid helt problemfritt. Har vidare bett on hjälp via telefon och epost 2-3 gånger och då fått bra respons.

2012-12-18

Snabbt svar

Svarade relativt snabbt på telefon och redde ut det frågetecken jag hade. Får ett godkänt för denna gången.

2012-12-09

Therese

Oseriösa

Kan bara hålla med de flesta andra. Ljuger, hittar på både "bortkomna" faktoror och div avgifter. Rekordet är två otillåtna kreditupplysningar för...ja, inte vet jag. Verksamheten borde stoppas! Kunde man skulle jag aldrig ens sätta en etta i betyg.

2012-11-22

Adam

Bra

Som företagare är jag nöjd med deras Faktureringstjänster. Får alltid betalt och mina kunder har inte klagat.

2012-11-07

Kevin

värsta jag varit med om

Har köpt en skinnjacka på avbetalning då jag som student kände att det var en bra idé. Gör aldrig om det nu kan jag dock säga. Nästan varenda månad har något gått fel. Fått två fakturor samma månad (som ändå av någon jäkla anledning bara räknades som en när jag betalt båda) och när man försöker prata med dom försöker dom inte förstå utan slänger tillslut på ännu mera avgifter. Har säkert betalt jackan två gånger om. Jag är så förbannad och så trött på att ständigt behöva ta kontakt med några som inte bryr sig eller lyssnar när man förklarar vad som gått fel. En gång fick jag t.ex. påminnelse på en faktura jag betalt men som dom hävdade jag inte hade. När dom lovar ta bort en felaktig avgift för något helt obegripligt och jag sedan igen undrar varför de aldrig gjorde det så hävdar dom att så går det inte till och att jag fått fel information. Jag är så upprörd över hur jag blivit behandlad och även fastän det inte påverkat min ekonomi speciellt mycket har det varit så psykiskt påfrestande att hela tiden behöva bli bemött så respektlöst. När jag sedan förrsten nyligen betalde in resterande belopp på fakturan så kommer ändå en till med ränta på några kronor och aviavgift på 29 kr.

2012-10-19

Sassa

Tillmötesgående kundservice

Betalade en faktura någon dag försent och fick en påminnelse med påminnelseavgift. Denna ströks dock då jag ringde och säkerställde att betalningen kommit fram. Det tycker jag är bra service, till skillnad mot en av deras konkurrenter som sätter i system att alltid skicka ut påminnelseavgift trots betalning...
Handlar hellre hos företag som anlitar Svea Ekonomi, alla gånger!

2012-10-18

My

Oärliga Ljuger otrevliga

Tog ett räntefritt lån. Fick inga faktura bara ett inkassokrav. Då har jag enligt dom brutit överenskommelsen om räntefritt och får 17%ränta. Ringer upp och pratar med en mycket otrevlig kvinna som verkar tycka det hela är kul. Påstår att dom skickat 2 fakturor till min adress. Lyckas få det hela upprivet och är tillbaka på räntefritt. Dom meddelar klart och tydligt att jag inte skall betala inkassoavgiften. Jag betalar men vid nästa faktura är det ränta igen. Pratar med dom igen. Räntefritt är borta pga av att jag inte betalat inkassoavgiften. När jag säger att jag fått veta att jag inte skulle betala den säger dom att så har dom aldrig sagt. Sitter nu med ett lån på 95000 17% ränta som jag aldrig kommer att klara.

2012-10-11

Anna

"Försvunna" avier, ingen information, avgifter...

Att det ska vara så svårt att göra rätt för sig! Det känns otroligt obehagligt att vara "kund" hos dem. Jag får ingen information om vad, när och varför jag ska betala. Varken fått alla fakturor eller påminnelsefaktura, direkt till Inkasso bara! De verkar varken hört talas om god kreditgivningssed, service eller good-will, bara intresserade av att få ut så mycket pengar som möjligt.

Tänker aldrig, ALDRIG mer använda mig av ett företag som erbjuder Svea som betalningssätt, och hoppas innerligt att företagen själva börjar förstå hur mycket användandet av oseriösa kreditföretag skadar deras egna verksamhet!

2012-10-11

JÄTTENÖJD!!!!

Jag är supernöjd och förstår inte vad folks klagomål här handlar om! Rekommenderas varmt!!

2012-10-05

Björn

OSERIÖST FÖRETAG!! VARNING!

Fick en faktura där dom skriver att den får till kronofogden pga att jag inte betalat trots flera påminnelser.

Har aldrig sett en faktura från detta företag nånsin tidigare och när man ringer och frågar är det sjukt otrevliga!

2012-08-14

Marie

När man lånar ut pengar till dom ja..

Klart dom är trevliga när det är frågan om att man är en/vill bli sparande kund..annars fick dom snart lägga ner. Nån IQ måste dom väl ha...eller??!!

2012-08-12

Daniel

Sparkontot

Svea Ekonomi ger utan tvekan en av marknadens bättre sparräntor. Okomplicerat och enkelt att både ta ut och sätta in sparpengar. Väldigt nöjd!

2012-08-07

Så där ja..

Jag ringde det företag som anlitat svea ekonomi och som jag handlat av på internet. Berättade om den otrevliga personalen man möter i telefon hos Svea Ekonomi. Företaget jag pratade med talade då om att man bestämt sen länge att byta indrivare då många ringt och berättat samma sak. Företags kontrakt gäller till hösten och sen så kommer man att byta. Härligt att höra!!

2012-07-31

catten

sparkonto

Bra sparränta säkert och smidigt. Men som inkassobolag kan jag inte uttala mig om i och med jag inte har några skulder bara besparingar.

2012-07-19

Otrevlig support!

Har blivit illa bemött dom 3 ggr jag varit i kontakt med Svea. Handlade hos Lyko och valde att delbetala mina produkter. Svea E har tappat bort 2 av mina inbetalningar och nu kom ett inkassokrav, men inget svar på mitt mail där jag skickat kvitto på betalningen. Jag kommer att kontakta Lyko och be om hjälp därifrån istället. Klarna är däremot helt annat med sin trevliga support när man behöver hjälp!

2012-07-01

Oscar Svenssom

Problem AB

Värdelöst, hade kortbetalning och faktura betalning på min hemsida. Funkade ofta inte ocdh den otrevliga supporten. Usch!

2012-06-11

Daniel

USELT!!

Har två firmor med många leverantörer och betalar alla mina räkningar i tid. Det är dock två leverantörer som använder sig av svea ekonomi och det är just dessa jag har fått problem med. Ett ex: förde in på banken att fakturan skulle vara betald rätt datum och pengarna drogs dagen innan (precis som en gör för alla andra fakturor). Svea hävdar att de fick pengarna 7 dagar för sent och skickade därmed en ny faktura med påminnelseavgift efter 6 dagar (sicken slump). Kundtjänst svarade med en gång aggresivt och sa att man ska räkna med att det tar 5-6 bankdagar innan betalningen kommer fram.... humor... Mest synd blir det ju om leverantören då vi inte kommer beställa mer från dem om de har kvar svea.

2012-05-06

Kerstin M Kerstin M

Ändrad uppfattning

Jag måste nu i rättvisans namn tala om att jag ändrat uppfattning. Svea Ekonomi har varit mycket tillmötesgående. Det jag retade mig på var inte bara deras fel. De har nu utsträckt betalningsperioden från 10 till 20 dagar och jag får även en mailkopia av fakturan från företaget jag handlar av. Så nu kan jag resa på semester utan att riskera att fakturan förfaller under tiden. Jättebra!

2012-04-06

Kerstin M Kerstin M

Instämmer med samtliga föregående skribenter

Jag kommer att kontakta det företag som jag är kund hos och be dem anlita något annat inkassoföretag -eller mista mig som kund.
Det första jag fick var en påminnelsefaktura.När jag kontaktade Svea Ekonomi påstod de att det var företaget(som jag är kund hos) som missat att sända ut den första fakturan eller att posten inte delat ut den. Nästa gång jag fick en försändelse där det meddelades att fakturan skulle komma separat från Svea Ekonomi väntade jag 2 dagar och ringde dem sedan. Då sa de igen att det var företaget som skulle skicka ut fakturan men att de kunde sända den via internet (hur kunde de det?)
Jag fick den och betalade direkt. Nu har jag fått ett meddelande från kreditupplysningsföretaget UC att Svea Ekonomi begärt kreditupplysning för mig och att de inte anser mig kreditvärdig. Det gör mig ingenting eftersom jag föredrar att betala direkt--men jag tycker förfarandet är anmärkningsvärt

2012-01-19

Erik

Sämsta kreditbolag någonsin

Skickar påminnelse samma dag fakturan löper ut, och inkassa samma vecka du får påminnelsen. Fick en påminnelse på måndagen, betalade på onsdagen och nästa måndag ligger inkassobrevet i brevlådan. Ringer dom, men får ändå snällt betala inkassoavgiften.

Klarna är en helt annan nivå, kommer aldrig använda bolag som anlitar dessa igen.

2012-01-14

Robban

Varning!!

Jag skulle kunna ge en lång redogörelse för hur Svea ekonomi bemöter sin kunder. Vet inte om de har inkompetent personal eller om de faktiskt har som policy att lura av kunderna deras pengar. Men jag vill verkligen varna er för att beställa varor av företag som anlitar Svea ekonomi. Skulle något blir fel eller om ni skulle råka gå någon dag över sista betalningsdag kan det bli en väldigt dyr affär. Jag betalade av misstag fakturan dubbelt, eftersom jag hade betalt men fick påminnelsefaktura och betalade även denna. När jag sedan ringde skulle de betala tillbaka för mycket inbetalt belopp. Bra så långt, men då hade de dragit av påminnelseavgift på 50 kr (trots att jag betalt denna en gång) + en expeditionsavgift på 25 kr. Så istället för att få tillbaka 200 kr fick jag 125 kr.

2012-01-12

Emma

oseriösa och oetiska

Skulle lösa ett lån och ringde in för att få exakt summa som skulle betalas för att lösa skulden. Och att det var tvunget att vara inkommet inom 3 dagar för att det skulle gälla. Sagt och gjort så betalade jag skulden. Nu kommer det påminnelser ränta och administrationsavgifter på en del av skulden som ej är betald? När jag ringe och ifrågasätter detta och berättar att jag betalat den summa de sagt att jag ska betala och inom rätt tid vill de veta vad personen på kundtjänsten jag pratat med hette??? och att de hittar ingen anteckning på att samtalet ägt rum men att de fått mig betalning.Så de menar att det är min skyldighet att komma ihåg vem jag pratar med när de har 500 i kundtjänst och att jag inte kan lita på att det beloppet de säger är korrekt. Sedan är det ytterligare ränta på fakturan som har kommit så man blir ju aldrig av med skulderna hos detta oseriösa företag.

2012-01-02

Jeanette

Oseriösa

Jag vill varna er från att handla med butiker som anlitar Svea ekonomi då dessa skickar ut inkassobrev samtidigt som de skickar påminnelse och påminnelser kommer bums efter sista betalningsdag, så för jössenamn missa inte datumen. Jag ahr handlat mycket med affärer som använder Klarna och det är service det!

Fler företag i Solna