Sikö Auktioner

Omdömen om Sikö Auktioner

2014-04-08

Johan

Sikö

Många negativa omdömen här, om inte de flesta, handlar om att folk inte har förstått att man inte kan buda hur som helst på saker utan att kolla upp skicket på auktionsvaran. Så är det överallt. En sån grundläggande sak diskvalificerar faktiskt mycket som skrivits här. Kunden har också ett ansvar. Jag tycker Sikö fungerar som andra mindre auktionshus. Har köpt där två gånger och aldrig blivit besviken. Det enda lilla jag kan anmärka är att Sikö i Malmö ligger långt från centrum, att bilderna kan förbättras något och beskrivningarna likaså. Det drar ned lite, men bara lite. Att filialen i Kristianstad nästan aldrig svarar i telefon gör mig dock förbannad och det har hänt varenda gång jag hört av mig för frågor gällande en vara eller frakt. Spelar inte så stor roll om man låter det gå ytterligare en timme innan man provar för chansen är närmast obefintlig att någon svarar (ingen överdrift). Oavsett om företaget har mycket att göra måste ett företag vara kontaktbart när de säger att de ska vara det. Jag föreslår att Sikö drar ned sina öppna telefontider till två-tre om dagen så att jag som kund slipper känna mig sådär irriterad som man gör. Dessutom förlorar företaget budgivare på det. Positivt är att transporten mellan Sikö i Kristianstad och Malmö fungerar bra. Också en blandad kompott i utbudet där det brukar finnas något russin att plocka då och då. Jag upplever personalen i som ganska trevlig.

2014-03-14

Daniel

Super!

Har under ca 1 års tid köpt en mängd retro tv-spel och datorer och alla gånger har beskrivningen varit korrekt. Trevlig personal.

2014-01-12

Siv

Mycket nöjd säljare

I samband med en flytt sålde jag av delar av mitt bohag genom Sikoauktioner till full belåtenhet.

2013-12-20

Lindborg - Johnsson

Nöjda kunder!

Vi har varit kunder sen starten i Åhus och har under alla dessa år aldrig haft något att anmärka på.
Tvärtom! Vi är mycket nöjda med både köp och försäljningar
Och det har blivit många!
M.a.o. vi rekommenderar Sikö auktioner varmt!!
Dessutom är personalen både hjälpsam och trevlig!
Mao vi rekommenderar Sikö auktioner

2013-11-19

Christer Nilsson

Trevligt och hjälpsamt bemötande.

Tre gånger under detta året har jag hämtat inropade varor i Kristianstad. Trevligt bemötande alla gångerna. Vid två tillfällen handlade det om litet större gods, ett vitrinskåp ena gången och byrå - vitrin - CD-skåp senast. Vid båda dessa tillfällen fick vi hjälp med grejorna till bilen och sedan hjälp med instoppandet. Utmärkt!

2013-11-19

Tack, tack, det var skönt att höra!
Kurt Sikö

2013-10-23

Simon Bring

Varning!

Jag bjöd på en auktion på Sikö med postfriska Svenska frimärken. Utropspriset var bedömt till 2000 SEK(kutym i detta fall är att använda nominellt värde). Jag vann auktionen och när jag skall hämta frimärkena inser jag att värdet på dem endast är runt 400kr, inte 2000kr. Jag säger till på plats att jag vill häva köpet och lämnar tillbaka märkena. Efter mycket lång tid, ca 6 mån, får jag äntligen tag på ansvarig på Sikö. Han säger att de absolut inte kan ta tillbaka dem, det är företagets policy. Mycket, mycket dåligt...

2013-10-24

Utropspriset är en försiktig värdering av auktionsobjektet och kan inte utgöra grund för reklamation(se info hemsidan) Vad det gäller frimärken är det inte bara det nominella värdet som avgör värdet, och det gäller både postfriskt och stämplat. Budhistoriken objekt 95391 visar att 5 olika kunder har bjudit över 400 kr, och det torde väl tyda på att de var värda mer än 400 kr.
Att Du fick vänta i 6 månader är naturligtvis för lång tid, detta ärende tog för lång tid, och det ber vi om ursäkt för.

2013-10-19

Felix

Riktigt Dåligt!

Köpte en soffa och en cykel i somras. Båda såg hur fina ut som helst på bilderna men när jag kom hem var soffan knäckt på 3 ställen i stommen och på baksidan satt ett femte stödben!! Cykelns däck var utan luft vilket jag hade räknat med men när jag pumpade upp den och prövade cykeln var båda hjulen jätteskeva och det var punktering på bakdäcket. Jag skrev mejl till dom och fick ett arrogant svar tillbaka! ALDRIG MER SIKÖ i Kristianstad för mig.

2013-10-28

Vi har som praxis att inte godkänna reklamationer om det är frågan om skador som inte framgår av foton och som anmäls först efter att kunden tagit hem godset. Vi kan ju inte veta om kunden själv har åstadkommit skadorna. Därför vill vi att kunden undersöker godset innan detta lämnar auktionshallen. Detta anges på platsen, både med fetstil på kvittot och i form av anslag på receptionsdisken. Både möbler och cyklar torde vara enkla att granska i samband med hämtning.
Vi beklagar att Du har upplevt vårt mailsvar som arrogant. Jag har granskat maildialogen i detta ärende men kan inte finna annat än att vi har uttalat oss korrekt.

2013-09-28

Sigbrit Emilson

Riktigt dåliga loppisprylar.

Det enda positiva var att vi efter mycket dividerande fick lämna tillbaka 2söndriga stolar, som såg OK ut på bilderna, samt en puff i vackert rött som inte heller syntes på bilden att den var av plast. Det kan väl inte vara så svårt att skriva vad det är man säljer i stället för att mörka allt. Fy skam, aldrig mer.

2013-10-28

Vi beklagar naturligtvis att Du kände Dig lurad och att det var felaktigheter på stolarna Du köpte. Beklagligtvis hinner vi inte notera alla defekter på godset vi säljer, vi missar ibland. Bättre varor granskar vi noggrannare, det ligger ju i sakens natur, men detta som Du köpte var ju relativt enkla grejor. Kunden har ju reklamationsrätt om det finns felaktigheter eller annan saklig grund att häva ett köp, och så har det ju skett utan diskussion i detta fall. När det gäller varor där beskrivningen faktiskt inte är felaktig, som i fallet med sittpuffen, har vi ett ansvar gentemot våra inlämnare att inte häva köpet. Att vi mörkar allt är minst sagt en överdrift, det är ju direkt felaktigt.

2013-08-10

Hannial

Riktigt uselt packar

Packar sämre än sämst. Ett blad tidningpapper kring glas och porslin som sedan slängs ner i en kartong. Bara smulor kom fram. Dyr frakt dessutom! Undvik.

2013-08-16

Hej Hannial!
Vad tråkigt att du inte blivit nöjd med vår försändelse.
Vi brukar packa noggrant, speciellt när det gäller porslin och annat ömtåligt. Därför kommer de allra flesta varorna fram hela. Om varor ändå går sönder på grund av bristfällig packning ersätter vi självfallet både varan och fraktkostnaden. Hör gärna av dig till oss så att vi kan lösa detta!

Vänliga hälsningar Maria Wimhed, platschef på Sikö Auktioner Kristianstad

2013-05-25

Bluff!

Se upp! Säljer bl.a. Makita-kopior...mailade dem flera gånger efter att ha fått bekräftat av generalagenten att det var kopior. Inga svar, de lät folk bjuda på skiten ändå o skrev att det var Makita....

2013-05-16

VAR KUND

Otrevlig pesonal

Hur kan man vara så otrevliga Kunden är ju ert levebröd ?fans inte kunden så fans inte ni ELLER
lite hyfs

2013-04-24

Björn L Björn L

Kan bli mycket bättre.

Få bilder och dåliga beskrivningar på varorna. Dåligt utbildad personal som sätter höga utropspriser på rent skräp och låga utrop på bättre gods. Fantastiskt usla öppettider, ej öppet på fredagar längre och tar bara kort som betalning.

2013-02-09

Peter

Råd till Sikö Auktioner

Anställ en kunnig person med kännedom om antikviteter och kuriosa. Behandla kunderna väl och
skaffa en kaffeautomat.
Sikös fraktpriser är bland de högsta i landet. Dölj aldrig fel eller skavanker.

2013-01-17

åke

varför svara inte sikö på omdömmen som man skriver skäms ni eller???

2012-12-09

Hans

Dålig service

Undermåliga foton på föremålen. Man uppger skador bland men inte alltid. Tråkig och sur personal. Kunden har aldrig rätt här. Skandalöst dåligt företag som borde lära sig att bemöta kunderna men respekt. De borde också vidareutbilda sig då de inte kan värdera rätt.

2012-11-16

Gunnar S Gunnar S

Bättre bilder och beskrivningar behövs

Instämmer med föregående personer, fler bilder är ett måste inte bara på den bra sidan utan även när det finns fläckar, bucklor och nagg och liknande.

Bättre och mer utförliga beskrivningar önskas, inte bara, Vas 25 cm hög, jag vill veta vem som är tillverkare, färg, skick, defekter.

Sikö har en lång väg att gå.

2012-10-21

sarah

Mer info om föremålen

Den info som beskriver föremålen måste vara adekvat och inte så "fattig" som den i nuläget är. Alla kunder bor inte i Kristianstad och kan åka flera gånger i veckan och titta på objekten.

2012-09-25

Peter Andersson

Sikö följer ej distansavtalslagen

5 ggr har jag ropat in undermåliga varor på Sikö. man underlåter medvetet att tala om när det är något fel på varan , fotograferar medvetet bara den bra sidan och döljer skador med smuts , reklamationsvillkoren är orimliga eftersom de förutsätter att du ställer dig och tvättar varan i lokalen du måste dessutom vara kunnigare än Sikös personal som gjort sitt bästa för att dölja skavanker.
Till trots att det är glasklart att distansavtalslagen med ångerrät skall gälla för detta företaget så vägrar man tillämpa denna.

2012-08-28

Helena

reklamerade och fick rätt!

Budade för ettpar veckor sedan på en tevagn med bricka som såg ok ut på bild. Fick budet för strax under 200:-- och när jag hämtade tevagnen höll den knappast ihop och hjulen satt nästan orubbligt fast. Vid utdelningen sa mannen där att det går att fixa med 5:55 och klister...... Väl ute på P-platsen blev jag förbannad och kände mig lurad efts det ej skrivits ut att det var behov av renovering. Gick in och reklamerade och fick alla pengar tillbaks!

2012-08-17

Annixa

Aldrig mer!!

Ska man köpa från siköauktioner så måste man vara där och inspektera från samtliga håll. De väljer nämligen godtyckligt om de ska skriva ut om varan är trasig. Så jäkla dåligt! Vem behöver ett bord med tre stolar? Hade jag vetat det hade jag aldrig budat!

2012-07-14

Elsa

OTREVLIG PERSONAL

Sikö präglas av noncharlant och otrevlig personal. Skulle reklamera en sak. Då sa de att ägaren måste ta det. Jag fick vänta en halv timme eftersom han var i ett viktigt möte. I själva verket satt han och skrattade med en personalen bakom glasvägg. Okunnig personal som inte verkar kunna nånting. Riktiga surpuppor. Dåliga bilder på föremålen.

2012-03-04

M. S

mycket dåligt!

Personalen kunde inte värdera föremålen rätt, eller ens fotografera mönstrade föremål med mönstret mot kameran, vilket gjorde att en samling antika föremål såldes för en struntsumma till en tradera - månglare som sedan lade upp föremålen på tradera och tjänade mer än fyrdubbelt än vad jag fick in. Köpte två bokhyllor där en gång, upptäckte inte föränn jag kom hem att de var behandlade med någon sorts olja som gjorde dom oerhört klibbiga och lätta för att dra åt sig damm. Var och tittade på bokhyllorna i lokalen men kunde ej då se att de var så klibbiga. detta upplystes inte heller på sikoauktioner. Otrevlig och spydig personal som tar emot och värderar föremål. Aldrig mer sikoauktioner för min del!

2012-02-15

Sara

Ångerrätten gäller inte vid köp från Sikö auktione

Vanligtvis gäller ångerrätt vid internethandel. Det här företaget har dock frångått den rätten eftersom möjligheten finns att se varan på plats. Det gäller däremot inte alla vi som har handlat något från dem via nätet och bor på annan ort. Som kund har man alltså ingen möjlighet att ångra sitt köp.

2012-02-15

Sara

Priset blev tre gånger så dyrare

Då jag köpte en hylla för 175 kronor förstod jag visserligen att slutnotanskulle hamna på några kronor mer än så då alla avgifter räknats in. Då jag fick en faktura på över tre gånger beloppet, 530 kronor, blev den där hyllan inte längre ett så bra köp. Inklusive frakt, där priset låg högre än vad jag skulle betala om jag gått direkt via posten, liksom en extra avgift för emballage (ett plastpapper runt varan), liksom provision.
Skamlöst.
Brist på professionalitet och tydlighet ifråga om vad man betalar för präglar det här företaget. Stor varning.

2011

2011-12-08

Kalle

Bra auktion!

Modern och välsorterad auktionsfirma. Trevligt bemötande och kunnig personal. Tydlig och klar hemsida.

2011-11-07

Iabelle

Dålig service och okunniga

Personalen otroligt okunnig! Säljer trasiga sker och gör felaktiga beskrivningar av föremålen.

Fler auktioner, auktionsgods i Kristianstad