Göta Energi AB

Omdömen om Göta Energi AB

2014-02-19

Stefan

Bra

Trevlig kundtjänst, för ovanlighetens skull lätta att nå per telefon, bra priser..

2014-02-15

Lögner från försäljare säljer inte

Blev uppringd av en försäljare från Silver Lining AB som försökte sälja ett "ungdomsavtal" som man enbart kunde täckna om man var under 28. Kontaktade Göta Energi, Men dom hade inget sådant avtal.
Skaffa riktigt försäljare, för jag och folk i min omgivning kommer inte bli kund hos er.

2014-01-17

Peter Wahlström

Opålitlig och oseriös elleverantör.

Tecknade ett företagsavtal och tyckte att det var märkligt att det inte kom några fakturor på flera månader. Plötsligt kom det kom ett inkassokrav. Jag ringde upp och frågade varför jag inte fått några fakturor. Göta energi hade då själva googlat och "hittat en adress på nätet" dit dom tyckte det var lämpligt att skicka fakturorna. En adress som inte var med i avtalet eller som ens längre var i bruk.
Efter samtal med Göta energi så ändrade dom tillbaka till den avtalade fakturaadressen. Men dyra inkassokostnader har man inte betalat tillbaka och aldrig återkopplat via telefon eller mail.

Jag sa givetvis upp avtalet på stående fot och idag är jag äntligen fri. Jag tecknade ett nytt avtal med vattenfall och berättade att jag ville byta från Göta energi. Reaktionen från X var "Jasså, du också? -Du är inte ensam!" Vilket verkar vara en befogad kommentar.

Mitt råd är att ni ser er om efter en annan leverantör.

2014-01-14

Carl-Åke Nilson

Oseriös Elleverantör

Tecknade avtal för ett år sedan via Elskling. Nu har man höjt priset med mer än 10% utan att meddela. Dessutom ändrat uppsägningstiden utan min vetskap så att jag ska vara bunden till detta höga pris.

2014-02-13

Hej Carl-Åke,

Avtalen som erbjuds via tex Elskling är kampanjavtal som är rabatterade under 12 månader vilket framgår när man tecknar avtalet. Detta gäller även avtal från de flesta av våra konkurrenter som erbjuder avtal på samma hemsida. Efter detta tillkommer endast en låg månadsavgift på några tior beroende på hur stort hushållet är. Utöver det motsvarar elkostnaden vårt inköpspris. Månadsavgiften är den enda "vinst" som tas ut för att vi ska kunna sköta fakturering, kundservice mm. Men självklart är vi måna om att allt ska vara tydligt från start, så vi ska se över hur detta kommuniceras på siter som tex Elskling.se. Hälsningar John Gustafsson, Marknadschef.

2013-11-03

Tony Berntsson

Samma här

Säljaren ljög om uppsägningstiden. Ingen uppsägningstid blev 6 månader. Efter att jag påpekar det ändrade Göta energi till 3 månader (men mitt inspelade samtal hos säljbolaget var borta). Jag åkte oxå på 2 inkassokostnad 180kr + 150kr i avgifter då jag tecknat 2 abb efter som jag inte fått mina första fakturorna med posten i Juli.
Har int orkat kolla om priset stämmer.

1. Skaffa seriösa telefon försäljare.
2. Ändra uppsägningstiden på rörliga abb till 1mån
3. Skicka en påminnelse utan avgift först så
kommer nog folk vara nöjda kunder eftersom el
priset är helt ok.
Kommer att byta bolag av ren princip.

2013-11-01

Sam

Håll er borta

- Skickade fakturor till inkasso utan att vi öht sett dem, sett att andra på forumet haft samma problem
- Trots att de hade rätt adress och vi meddelade dem om problemet fortsatte de skicka fakturor till inkasso utan vi fått fakturorna
- Otrevligt bemötande när vi kontaktade kundtjänst för att fixa detta
- De vägrade böja sig så vi fick betala nästan 1000 kr totalt i inkassoavgifter trots att fakturorna inte kommit fram till oss
Håll er borta!

2014-02-13

Hej Sam. Vi sätter självklart inte i system att skicka inkassokrav till våra kunder utan anledning, istället för att skicka vanliga fakturor. Inkassohanteringen är en tjänst vi köper in av en underleverantör, en tjänst som även kostar oss pengar. Vi och våra kunder mår bäst när den ordinarie faktureringen fungerar som den ska. Skulle något i vår kundservice brustit så vill jag gärna få möjligheten att rätta till detta. Maila mig på john.gustafsson@gotaenergi.se så tittar vi på ärendet igen. Hälsningar, John Gustafsson, Marknadschef

2013-10-17

Haft göta energi nu i några månader, nu ska jag flytta och elen ingår i hyran, så vill tacka göta energi för en riktigt bra produkt (el till inköpspris) och service.

2013-10-17

SL

Intressant företag

jag blev uppringt från en av företagets säljare. Efter två samtal bestämde mig äntligen att bli kund hos Göta Energi. Jag kan inte påstå att säljaren betedde sig mycket professionell men dealen verkade bra. Efter det muntliga avtalet kollade upp lite fakta och insåg direkt att säljaren hade blankt ljugit om inköpspriset vilket hade erbjudit mig 20 öre billigare per kWh än deras inköpspris. Kände mig lurad och mycket besviken förstås så kontaktade kundtjänsten på samma dag. De såg mycket seriöst på det som hade hänt och kontaktade omgående "säljar-företaget". De spelar in alla deras samtal nämligen. Det bekräftades snabbt att säljaren hade ljugit och de beklagade sig över händelsen och avtalet skulle rivas bort. Det roliga var att säljare hävdade att min nuvarande el leverantör ljuger om deras inköpspriser. Jag blev förstås inte kund hos Göta efter det här men känns i alla fall att det är de säljarena som ger företaget mycket negativ intryck och det kanske inte är något fel på företaget i sig eller affärsmodellen för sin del.

2013-10-10

Kenny

Inget negativt

Göta energi har levererat el till mig i ett år nu och jag har inte haft några problem under tiden. Inte heller var det några problem när jag sa upp avtalet per mail.

2013-09-30

Karl

inget negativt, bara positivt

Helt enkelt ett bra och seriöst elbolag, blev billigare än tidigare.. förstår inte vad folk har emot dessa. mycket bra kundtjänst jämfört med större bolag.. är glad att jag vågade testa trots omdömena här...

2013-09-18

Jonas

Telefonförsäljning?

Försöker man sälja elenergi med denna typ av telefonförsäljare så säger jag bara: LYCKA TILL MED ERAT FÖRETAG!

Detta var det absolut sämsta försäljningssamtal jag varit med om, dessutom blev tjejen otrevlig och förstod ingenting när jag sade att jag inte var intresserad. Blev tvungen att lägga på luren i örat på henne tillslut och jag kommer ALDRIG att köpa el från Göta Engergi, även om det skulle vara det sista elbolaget på jorden yta!!!!!

2013-09-10

jerry

Nöjd

Hakade på erbjudandet de hade via elskling. Lamporna lyser lika bra som tidigare med Eon och vad jag jämfört så är priserna bra. Enda negativa jag har är att e-fakturan ofta kommer ganska sent (denna månad den 10:e)

2013-08-12

Soma T

Välj inte Göta energi

Jag har haft mycket problem med detta företag. De har skickat fakturor till mig som inte kommit fram till mig och som de fått i retur och därefter skickat fakturorna direkt till inkassobolag när jag uppenbarligen inte fått några fakturor att betala. Detta har kostat mig runt 150 kr extra i avgifter. När jag ringer och frågar om detta är de otroligt oförskämda och beskyller mig för att vara en dålig kund trots att de ser själva och berättar för mig att de fått fakturorna i retur. Jag kontaktade dem direkt via mejl och sa upp mitt elabonnemang men det sket de i att bemöta. Akta er för detta företag, de är ingenting annat än oseriösa skojare.

2013-07-26

Regina S Regina S

Samtal till Nixad mobiltelefon

Fick just samtal till Mobiltelefon som dessutom är Nixad sedan över en månad nu.

Säljaren var dock snabb att be om ursäkt och "stryka" mig från listan då jag påpekade att telefonen är Nixad, sen återstår att se om samtalen verkligen upphör.

2013-07-22

Maria

Hopplösa telefonförsäljare

Har blivit uppringd 10-15-tal(?) gånger av ett 031-nr under de senaste månaderna. Har inte haft möjlighet att svara utan har istället mottagit flera tysta röstmeddelanden från detta nr. När jag ringt upp har jag kommit till en automatisk svarare som säger att någon har försökt nå mig angående ett erbjudande. Idag svarade jag till sist när samma nr ringde. Fick veta att det var från Göta Energi och hon undrade om det var jag som stod på elavtalet hemma. När jag svarade nej, att det var min sambo, så lade hon på luren i örat på mig.

Detta känns som trackaserier. Ofattbart oseriöst.

2013-07-16

Jonas

Kaos!

Jag har haft Göta Energi under ett år och kommer aldrig någonsin återvända! De luras de snor pengar och framförallt deras svtal är inte som de värkar till en början. SISTA GÅNGEN!

2013-06-28

U.T

Telefonterror

Göta Energi AB anser sig stå över de etiska riktlinjerna som finns för marknadsföring via
telefon. De ringer ALLA och mal sitt j-vla säljsnack. Seriöst företag? NOT.

2013-06-28

Förbannad

Oseriöst beteende vid debitering av räntebelopp

Jag varnar er för detta oseriösa kraftbolag, dom anlitar ett oseriöst inkassobolag (Visma) som deb. inkassokostnad 180kr och övriga kostnader 150kr för ränta på 1,12kr

2013-06-25

Flo

Minimalt billigare

Blev uppringd och lovad avsevärt lägre elkostnader av en säljare. Jag tänkte att det lät ju jättebra. Efter första fakturan och jämförelse med vad jag skulle betalat med mitt förra elbolag (E.on) slutade det med att jag betalade 8:- mindre. Trots ca 12 öre billigare/kWh åts detta upp av en årsavgift som är minst 100:- dyrare plus att elcertifikatet inte är inräknat i det totala elpriset som det var hos E.on. Förhoppningsvis blir det billigare senare men det kan ju lika gärna bli dyrare då marginalen är minimal.

2013-05-15

FredJ

Inga problem

Jag har varit kund hos dem i ett par år tror jag. Huvudsakligen så bytte jag då för att "alla" sa att man skulle "byta", fast jag väl fortfarande inte vet till vad man ska byta egentligen. Men de ringde och sa att man får el till deras inköpspris med en fast månadsavgift på 59 kr. Jag fattade inte, och förstår fortfarande inte, hur elräkningar fungerar så jag accepterade det. Jag har försökt räkna på det men vet inte om jag tjänat något på det eftersom jag bor i en 2:a och inte förbrukar så mycket el. Antagligen gör jag inte det. Men det är nog ingen större skillnad i alla fall. Jag får hem trevliga brev från dem ibland med roliga färgglada bilder. Jag tycker det är ett seriöst företag och det kvittar nog egentligen så jag behåller dem.

2013-05-07

Urban Almare

Röriga och luriga!

Har ett ytterst märkligt faktureringssystem som ingen människa förstår. De bokför inte inbetalningar korrekt, utan de behåller pengarna och överlåter den felaktiga fordringen till ett aggressivt inkassobolag som direkt lägger på diverse avgifter. Dessutom när det gäller sena inbetalningar så är påminnelseavgiften INTE inkluderad på påminnelsen, utan den kommer först en månad senare på nästa elräkning ..!?
Allt verkar vara en medveten strategi för att förvilla kunderna och kunna mjölka dem på lite extra pengar. För vem har tid och ork att dubbelkolla så´na småsummor var och varannan månad.
Har man frågor och skriver till deras kundservice, så möts man av kompakt tystnad.

2013-07-04

Hej Urban. Tråkigt att höra att det krånglat till sig med betalningen av fakturorna. Självklart sätter vi inte i system att "lura" våra kunder på pengar. Vi vill leverera el kombinerat med bra service, och få betalt av våra kunder för den tjänsten - då blir båda parter glada. Som hos de flesta andra bolag så tillkommer en mindre påminnelseavgift när vi inte får in betalning i tid, men där tillämpar vi samma system som de flesta andra företag då detta är reglerat. I vår kundservice har vi en genomsnittlig väntetid på ca 30 sekunder, så att komma i kontakt med oss är enkelt. Så försök gärna ringa oss (020-23 15 00) eller maila oss igen så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa till.

Hälsningar John Gustafsson, Försäljningschef

2013-04-24

Erik

Dåligt informerade säljare

Ringde mig och försökte få mig att teckna ett elavtal. Ljög om min nuvarande leverantör, sa att jag skulle slippa betala nätavgiften om jag bytte till dom.

2013-04-24

FD

Kontaktad på mobil

Som väldigt många andra blev jag kontaktad på mobiltelefon, utan att jag har någon relation med Göta Energi.

"SWEDMA och Sveriges Callcenter Föreninghar tagit fram etiska regler för telemarketing till konsumenter. Enligt dessa är telefonsamtal i marknadsföringssyfte till mobiltelefonabonnemang som huvudregel inte tillåtna."

2013-04-11

Hanna

Otrevlig säljare

Blev idag uppringd av en säljare från Göta energi (på min mobil fast jag inte är kund). Hon babblade på och ställde frågor jag inte kunde svara på och då skrattade hon hånfullt och tyckte att det var riktigt konstigt att jag inte hade svaren. Sen när jag sa att inte var intresserad av att byta elbolag blev hon otrevlig och slängde på luren. Bra sätt att sabba ett företags rykte!

2013-04-12

Hej Hanna,

Väldigt tråkigt att läsa om det bemötande du fick - så här ska det såklart inte få gå till! Vid en kontakt med en av våra säljrepresentanter ska man få ett trevligt och positivt bemötande, och här har vi uppenbarligen misslyckats fullständigt. Om du har möjlighet så får du gärna maila mig på john.gustafsson@gotaenergi.se så att jag kan få lite mer information om vilket nummer du blev uppringd på. Det ger mig en möjlighet att spåra den säljare du var i kontakt med och åtgärda detta. Ber tusen gånger om ursäkt för det här, det är inget vi accepterar. Hälsningar John Gustafsson, Försäljningschef Göta Energi AB

2013-04-10

Kalle

Varför bara avtal via telefon?

Gillar inte att man ska behöva fatta beslut under stress utan vill läsa igenom vad som gäller. De ringde idag, jag bad därför om att få information via mejl! Det fick man inte. Klart skumt. Med tanke på inlägg på olika forum får man sätta upp en varningsflagga.

2013-04-12

Hej Kalle,

Våra telefonförsäljare har idag ingen möjlighet att skicka ut information om det avtal de erbjuder via mail eller post. Istället ber vi dem hänvisa till vår hemsida www.gotaenergi.se där man kan läsa mer om våra avtal. Därefter är det bara att ringa oss på 020-23 15 00 för att teckna avtal om det blir aktuellt, eller så kan man be säljaren att återkomma någon dag senare. Ledsen om vår säljare inte informerat om detta - vi ska se till att förnya informationen till dem. Hälsningar John Gustafsson, Försäljningschef Göta Energi AB

2013-02-22

Martin K Martin K

Skadat varumärke?

Har redan tecknat avtal med er - fick dock hem det på posten.

Efter att först nu hamnat på Rejta så undrar jag om allt står bra till med Göta Energi.

Jag tecknade självmant utan försäljare - utan detta var en av de stundande erbjudanden som låg top 3 på elskling.se

Detta MÅSTE väl vara Sveriges billigaste rörligaste elpris? El till inköpspris, med 0kr i avgifter - och inget påslag?

Jag är nykund - men hur är detta möjligt? Gör ni 0 kronor vinst? Uppskattar John att du är bra på att besvara och ha transparent dialog. Men det är mycket negativt i historiken.

"Du har nu tecknat ett helt unikt avtal som ger dig möjlighet att köpa el till inköpspris. Det innebär att du under 12 månader framåt har:
• 0 kr i fast månadsavgift!
• 0 kr i årsavgift!
• Inget påslag på din förbrukning!"

Lurendrejeri? Något jag missar?

2013-03-01

Hej Martin. Det avtal du har tecknat på Elskling är precis så förmånligt som det låter. Och faktum är att vi i princip inte tjänar några pengar alls på detta. Detta är ett kampanjavtal med villkor som gäller i 12 månader, för att man som ny kund ska kunna prova på oss som sitt nya elbolag. Efter de första 12 månaderna tillkommer enbart en fast månadsavgift på några tior beroende på hur din årsförbrukning ser ut. En lägenhet brukar hamna på 39kr och en villa 59kr. Du kan se de exakta förbrukningsintervallen på www.gotaenergi.se. Denna månadsavgift blir sedan de pengar vi bekostar fakturering, kundservice, elinköp etc med. Resten är inköpspris på elen. En transparent och bra modell vi tror på, då du som kund har koll på hur mycket vi tjänar så ingen känner sig lurad.

Som du påpekar finns det en del negativa kommentarer historiskt, ofta kopplat till uppsökande försäljning som telemarketing, där enskilda säljrepresentanter lämnat ett dåligt intryck efter sig. Vi arbetar dagligen med att kvalitetssäkra detta och går hårt på alla avsteg från våra policy. Ett tips när man vill bedöma hur det är att vara kund hos ett elbolag är att titta på de branschundersökningar som bl a Svenskt Kvalitetsindex (SKI) gör. Dessa finns tillgängliga på bl a Elskling.se. Vi ligger klart högre i kundnöjdhet än de stora bolagen såsom Eon, Fortum och Vattenfall.

Jag hoppas du ger oss en ärlig chans att visa vad vi går för och bildar dig en egen uppfattning.

Hälsningar John Gustafsson, Försäljningschef Göta Energi

2013-01-03

Johan

Ring inte!!

Vilket skitföretag som använder sig av fåniga o fnittriga telefonförsäljare som nykundsbearbetning. NÄR JAG SJÄLV vill byta elbolag kommer jag INTE kontakta göta energi. Driver själv företag, och läser rejta-kommentarerna på denna sida. Sorgligt - men man får den kritik och som man förtjänar.

2012-11-29

mattias

så här är det.

kom ihåg. Det finns inte ett enda elföretag som jobbar ideellt alltså kan man inte få el till inköpspris. Eller snarare så är det så här, man kan få el till inköpspris men då tillkommer andra avgifter som är betydligt högre än de seriösa bolagen som lägger på några ören på elpriset. Detta är bara till för att förvilla kunderna. punkt och slut.

2013-01-10

Hej Mattias, Vi har som du påpekar en avtalsform med rörligt elpris som heter El till Inköpspris (även Fortum, Eon och många andra elbolag har samma modell). Historiskt så har elbolag av den gamla skolan som du påpekar lagt på några ören för varje kilowattimme som kunden förbrukar. Vi har upplevt att detta är väldigt svårt att ha koll på för en vanlig kund - hur mycket "tjänar" elbolaget egentligen på mig? är en vanlig fråga. Med vårt avtal ovan så är elförbrukningen utan påslag och alltså till inköpspris - och för att få detta betalar man en fast månadsavgift på ett par tior. På det viset blir det tydligt vad vi tjänar, och kunden får en prissättning som är lättare att förstå. Inte många branscher är så tydliga mot kunden. Vad tjänar tex ett försäkringbolag på en hemförsäkring? Självklart ska det inte döljas att det tillkommer en månadsavgift, och man kan ju också fundera på avtalsnamnet - men vi är mycket tydliga med hur avtalet är konstruerat, liksom de flesta av våra branschkollegor som har liknande avtal. Men jag tar gärna emot feedback och har en dialog kring detta, bara skicka ett mail till john.gustafsson@gotaenergi.se. Hälsningar John Gustafsson, Försäljningschef Göta Energi.

2012-11-22

Francis

Konstigt kundbemötande

Jag ringde in idag och frågade om de hade någon kampanj till gamla kunder som ville komma tillbaka till Göta Energi. Men det hade de inte, man måste vara borta från GE i mer än 12 månader för att kunna ta del av någon kampanj. Jag tycker det är underligt att man inte tar till vara på möjligheten att få tillbaka en kund som har aktivt har tagit kontakt med företaget för att bli kund igen. Nu kommer jag förmodligen att teckna ett 1-års avtal med ett annat bolag istället.

2012-11-27

Hej Francis.

Vi har förmånliga prova-på avtal för nya kunder, precis som du nämner. Detta är avtal som är något rabatterade under en begränsad tid, varpå de sedan övergår till ordinarie prisnivå. Detta är såklart viktigt då det ger fler en chans att uppleva vad vi går för, men allra mest kraft lägger vi på att hålla alla våra priser låga så att så många som möjligt får ta del av det låga priset - inte minst befintliga kunder. Sedan är det såklart svårt att bedöma när en potentiell kund ska anses som "ny". Vi har satt gränsen vid 12 månader, men vi tar till oss att detta kanske är något vi kan omvärdera. Hälsningar John Gustafsson, Försäljningschef Göta Energi

2012-11-14

Kjell R Kjell R

marknadens största på packnings säljare

jag blev pålurad Göta energi av en av era försäljare. Vi kom överrens om att han skulle skicka över Era priser på el, istället fick jag "välkommen kund" brev.
Nu hoppas jag att kunna använda mig av ångervecka, för jag vill minst av allt bli kund hos Er.

2012-11-19

Hej Kjell,

Det här var mycket tråkigt att höra. Ett löfte om att skicka ut information ska inte leda till att man automatiskt blir kund. Vi dokumenterar alla avtal som tecknas över telefon i en inspelad ljudfil, utan en sådan ska inget byte av leverantör ske. Du får jättegärna skicka ett mail till john.gustafsson@gotaenergi.se med dina uppgifter. Det ger oss en chans att se vad som gått fel, samt se till att den berörda säljaren får veta vad som gäller. Hälsningar, John Gustafsson, Försäljningschef Göta Energi

2012-11-05

Liz Sand

Inga Problem med Göta energi

Har haft avtal med Göta energi i flera år. Jämfört deras priser med andras, i det långa loppet ingen skillnad alls. De har bra avtal till rimliga priser/jämförelsevis. En annan sak som de har men ingen annan är att man kan sätta in pengar varje månad som för min del lett till en sparad slant då och då.Samt en kredit på 5000 kr om olyckan skulle vara framme. Mycket bra tycker jag. Tack till Göta energi.

2012-09-05

Martin

Bryter mot etiska regeler

Ringde upp mig på min mobil appropå ingenting och skyllde på att de ringt fel men att detta kanske gällde mig också, ljög om att min hyresgästförening skulle byta från DinEl och fortsatte ljuga om att flera i huset har gått över till GötaEnergi trots att vi alla har ett gemensamt avtal. Hur många etiska regler kan man bryta på ett och samma samtal?

2012-07-25

Ana

Galet provocerande!!

Jag skulle avsluta mitt avtal med Göta Energi då jag flyttat och det var inga problem. Nu fick jag dock ett otrevligt brev från Visma Collectors som på uppdrag av GE skulle inkassera 5 obetalada månadsavgifter! Jag gick genast in på min internetbank och kollade betalningshistorik och såg att jag betalt alla de månaderna de anklagat mig för att inte ha betalt och skickade detta till Visma. Idag fick jag ytterligare ett brev från Visma där det står att enligt GE's anteckningar så har de fortfarande inte fått in några pengar från mig. Hur svårt kan det vara?? På min betalningshistorik står det klart och tydligt att pengar dragits från mitt konto och gått in hos dem, hur jävla svårt ska det vara??? Passa er för Göta energi de är riktigt kassa!!!

2012-08-29

Hej Ana,

Här verkar något ha gått fel. Vi skickar givetvis inga ärenden för inkassohantering om allt är betalt och klart. Om du känner att inte Visma kunde ge något tydligt svar får du gärna slå oss en signal på 020-23 15 00 så kan vi titta på våra uppgifter och kanske ge en bättre förklaring. Har något misstag gjorts från vår sida rättar vi givetvis till det.

Hälsningar

John Gustafsson
Försäljningschef
Göta energi ab

2012-07-15

Peter Newman

Telefonförsäljare

Blev idag uppringd av Göta Energi trots att jag är med NIX. När jag påtalade detta och bad om namnet på den kvinniliga örsäljaren slängde hon på luren.
Mycket oseriöst !!!

2012-06-28

Stefan

Bra service

Blev uppring av en säljare varpå jag accepterade avtalet då jag ville hem och räkna på vad mitt nuvarande avtal kostade. Skickade ett mail och bad dem ångra mitt val inom 14 dagar vilket de gjorde.
Tack för förväntad service

2012-04-30

Anders

Bara bra tycker jag

Hamnade här av en slump när jag googlade numret till deras kundservice. Har haft göta i ett par år och allt har funkat bara bra. Ett elbolag som de flesta andra. Men klart billigare än mitt förra bolag helt klart.

2012-04-11

"lasse"

Bästa någonsin

Tog ett avtal på telefon av göta energi idag. Jag skulle få inköpspriset så länge jag ville utan bindningstid. Billigare en så blir det ju inte...
Säljarens namn var Nina och vill tacka henne och hon var jätte trevlig.

2012-04-06

Linkan

Ingen koll

Köpte en lägenhet, och fortsatte automatiskt med Göta Energi.
Bytte efter 2år till Fortum, och fick då ett brev från GE att jag skulle få betala 450kr för avtalsbrott.
Eftersom jag aldrig hade skrivit på ett kontrakt, så kan det ju aldrig bli ett avtalsbrott, vilket dom höll med om när jag ringde.
När så slutfakturan kom, så hade dom ändå lagt till kostnaden för avtalsbrott.
Fick ringa ännu en gång och påtala att jag inte skulle betala den kostnaden, och dom höll med mig även denna gång.
Massa onödigt jobb.

2012-02-27

Christian

Bransch-sämsta avtal

Har varit kund hos Göta Energi en tid, men upptäckt att den fasta avgiften vida överstiger andra bolags, varför totalpriset per kW ändå blir en del dyrare än konkurrenters.
Har därför försökt byta, men två gånger har Göta Energi underkänt nya elbolagets uppsägning av deras avtal, men informerar inte om detta...
Fakturan för avtalsbrott är på 450 kr, vilket man ju inte är sugen på att betala. Alternativet är då att häva uppsägningen och försöka ännu en gång. Göta Energi vinner alltså ytterligare uppsägningstid, som dessutom är branschhögsta = 3 månader. Detta alltså i teorin, jag vet inte om jag lyckats säga upp avtalet ännu, jag får bara fakturor hem om avtalsbrott, eftersom de inte godkänt uppsägningen.
Tyvärr vittnar hela upplägget om en bondfångarlik inställning till affärer och kundrelationer, "ta så mycket som möjligt betalt, så länge som möjligt" utan att bry sig om kundnöjdhet.

2012-05-14

Hej,

När det gäller den fasta avgiften så är det lite svårt att svara utan att veta vilken avtalsform du tecknat. Men att Göta energi skulle ha ha fastavgifter som vida överstiger andra elbolags stämmer definitivt inte. Det är enkelt att kolla genom att surfa runt lite. Sen förändras priser hos konkurrenterna med jämna mellanrum så det är nog möjligt att hitta båda billigare och dyrare alternativ. Men jag vågar påstå att de dyrare alternativen är klart fler.

Det är helt korrekt att vi har tre månaders uppsägningstid på vissa av våra avtal. Detta är absolut inget ovanligt, och definitivt inte mer än andra elbolag. Snarare tvärtom då det finns exempel på konkurrenter som har upp till 12 månaders löpande uppsägningstid. Att kunna byta elbolag med tre månaders varsel upplevs av de flesta inte som så länge, särskilt mot bakgrund att många idag binder sina elavtal i uppåt fem år.

Om din nya leverantör haft svårt att ta över leveransen så ber jag dig kontakta oss för att reda ut detta, det är väldigt ovanligt att något går fel. Har vi gjort fel på något sätt är vi måna om att rätta till det, vi vill givetvis att våra kunder ska trivas hos oss och stanna frivilligt, vilket de flesta gör.

John Gustafsson
Försäljningschef