Trafikförvaltningen & Trafiknämnden

Omdömen om Trafikförvaltningen & Trafiknämnden

2014-03-14

Ronja

Resegaranti

Jag skulle hinna med fjärrtåget som gick från centralen till Malmö vid 16.05. Eftersom att det är nägot jag inte vill missa tänker jag välja ett tåg där jag kommer fram i god tid. Från Huddinge går tåget 15.21 har jag kollat, och det tar ca 16 min till centralen (15.37) när jag kommer fram till stationen ca 15.20-21, dvs. nästan på pricken, ser jag inget tåg, då är det bara invänta nästa eftersom att jag tänker att jag måste ha missat det. Till min förvåning så står det på skylten att det är nägot väsbytåg som ska gå om 13 min. Då tänker jag vad hände med Uppsala, Märsta och Jakobsberg tågen som ska gå däremellan?! Det är alltså TRE tåg som ska gå enligt SLs hemsida?! Inte något tåg mot Väsby. Jag börjar bli lite stressad, men inte ska jag komma försent tänker jag för att lugna ner mig. Jag är framme 15.50-51. Tåget rullar fram 15.34-35, och jag sätter mig i lugn och ro. När klockan slår 15.47 och tåget stannar mellan årstaberg och södra station, det är då jag nästan helt ärligt börjar bli skogstokig. Mannen i högtalaren ropar ut att det är trafik närmare centralen men sen återigen efter en stund signalfel, börjar babbla om kontrakt de måste skriva på för att få ett godkännande att fortsätta köra. Jag kan avsluta denna historia med att vi var framme i centralen ca 16.20 och jag fick betala 250 för ett fjärrtåg jag missade och även 450 för att få en ny biljett (anledningen till att jag fick betala en ny är för att det tåget jag skulle ta inte var SJ utan "snälltåget", två olik

2014-03-03

Duaa Y Duaa Y

Medel

SL är för för viktig för samhället nu.
Priset är ju rimlig men de var mycket bättre när det var billigare då enkel biljett för R var endast 10 kr.

2014-01-24

Johan W

Reskassa

Reskassa lever verkligen upp till namnet KASS! Pengar försvinner, kundtjänst kan bara se 14 dagars historik, ingen historik visas på Mitt SL. Att ladda via internet tar tydligen väldig tid, men det får man inte veta i förväg. Det är verkligen katastrof om man åker sällan och det blir billigare och framförallt mindre frustration att ta bilen eller en taxi.

2014-01-19

Chelsea

SL har varit bättre

Sl har varit bättre tycker jag...
Innan resekassan kom så var det jätte bra. Remsor fungerade utmärkt det räckte en timme efter man stämplat men resekassan är bara jätte krånglig. Kanske mest för de äldre.

Annars är jag jätte nöjd med Sl, kommer oftast i tid trevliga bussar och tåg. Det känns som om man åker tryggt när man åker med dem och jag tycker absolut inte att Sl förtjänar all den skit dem får!

2013-12-22

Linus E Linus E

SL, Storstockholms Länstrafik

Jag gillar starkt att avgångarna är så täta oavsett var i Stockholm man ska. Kollektivtrafiken är väl utbyggd! Synd är det dock att jag fick betala 20 kronor för att åka inom en zon.

2013-12-16

Victor

SL är ett av det sämsta!

SL är ett av det sämsta!
1. http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18015159.ab
- Tänk efter själva hur mycket en simpel bussresa kostar. Därefter har vi SL kortet som kostar 790 kr månad? Det är ett stort skämt, DUMT SKÄMT – vad man hela tiden hör är att man ska välja kollektivtrafik istället för bil MEN bilen är billigare.
2. Varför inte remsa längre? När man hade remsa så såg man klart och tydligt hur mycket man hade etc. Nu med kortet så vet man inget – man har bara ett kort och antingen så är det laddat eller så är det rånat (av spärrarna) varför rånat? Pga. ibland funkar de och ibland inte, och när det inte funkar så drar spärrarna pengar ändå OCH kontrollanter säger åt en ändå.
3. Nu kommer det ”reklam” med att de vill att vi ska rösa med vad vi vill att SL ska göra med alla miljoner de får/fått in för allt plankande (inte säker men det var runt 170 miljoner) – mitt alternativ är att tänkte på priserna ni har!!! Två zoner kostar 54 kr + SL kort, annars 790 kr /30 dagars kort.
4. Era förseningar, hela världen skrattar åt era förseningar.

2013-12-13

André Palmblad

Återbetalning pga utebliven resa, katastrof!

När jag passerat spärrarna vid T-centralen kommer jag ner på perrongen och tåget till Odenplan är inställt. Jag går då tillbaka och till kundservice för att få kreditering för det belopp som dragits från mitt kort men blir då hänvisad till kundcenter vid centralen, där hänvisar dom mig att ringa till kundtjänst. Efter att ha klickat mig fram lyssnat på en massa "klickval" trams om statistik o dyl (stressad) får jag besked om att beloppet inte kan sättas in på kortet men att jag får ett presentkort skickat per post. Jag uppger då min hemadress och kommer få beloppet som presentkort. Totalt tog detta 30 minuter att få tillbaka 25 kr!!!!! Jag orkade av ren princip men sedan SL införde kortsystemet har det blivit uruselt. Jag skulle vilja veta hur mycket skattepengar som hela denna bedrövelse kostat?

2013-12-04

Sandra

Skitdåligt

Att ni tog bort remsan är verkligen bland det sämsta ni har gjort!! Och jag vill inte behöva ge er mitt personnummer för att veta hur mycket pengar det finns kvar på mitt kort.
Jag bojkottar er och tar BILEN när jag ska in till stan. Betalar gärna den där trängselskatten bara för att slippa stödja er idioter!!

2013-11-26

Mats

Reskassa

Laddade via datorn ner 300 kr till reskassan, nu kommer det DÅLIGA, det tar 1-3 dagar för beloppet att flyta genom systemet till Saldo Reskassa, man måste ha några dagars framförhållning om man skall ut och åka. Lösningen är att ladda via luckan i spärren.
Måste gå att få ett snabbare flöde när man laddar via Internet. Vi får vänta och se.

2013-11-24

Afrodite E Afrodite E

Med tanke på att jag själv inte bor i Stockholm så åker jag endast med SL när jag är på besök och då brukar dom vara i tid och det är oftast väldigt smidigt att åka med dom!

2013-11-14

Mathias

Signalfel, lövhalka, snö - ständigt förseningar

Definitivt ett av de sämsta företagen som finns! Dålig information, skyller jämt ifrån sig på vädret, passagerarna, tillverkarna av systemen osv. Oavsett väder finns det alltid något att skylla på för att bussar, tåg, spårvagnar inte håller tiden. Bränner miljoner på korkade spärrar som släpper igenom folk som vill planka och smäller igen på de som betalar. Det är bara för det är så jävla dyrt att köra bil som SL överhuvudtaget har några passagerare. Inte ens informationen om förseningarna lyckas SL nå ut med. Riktigt skitbolag.

2013-10-22

Reskassa

Jösses så krångligt det har blivit för oss pensionärer, första gången jag åkte med buss till Fittja T-banan så trodde jag att jag skulle dra kortet i T-banespärren men grinden öppnades inte, drog en gång till ingen grind öppnades, gick till spärrvakten och visade kortet... det var tydligen så man skulle göra. Jag åkte buss-tunnelbana in till stan för ett tandläkarbesök, sen samma sak hem, nu har jag 70 kr kvar efter 120 satsade pengar på 2 resor!!! Det är ju sämre än Lotto...

Nu skulle hustrun åka in till stan för läkarbesök, då fanns ingenting kvar på kortet, satte in 100 kr men köpet gick inte igenom, gjorde om försöket och satte in 100 kr igen. Nu gick köpet igenom, "Reskassa" 100 kr !!! Historiken säger:
Visa internetköp

Ordernr Datum Summa Laddas senast
161783 2013-08-19 120 kr 2013-09-17
216283 2013-10-22 100 kr 2013-11-20
216288 2013-10-22 100 kr 2013-11-20

Varför kunde inte SL ha kupongerna kvar, så mycket enklare för oss pensionärer!!! Det här är ett jävla dåligt och krångligt system!!!

2013-10-13

Solen Solen

Bra briser och avgångar, men det nya biljettsystemet är riktigt dåligt och allt för avancerat.

2013-10-07

Kristian

Inte bra

För dyrt, för krångligt biljettsystem samt för mycket problem.
Visst kan växelsystem och signaler krångla, men så ofta som det sker är ju rent ut sagt uruselt. Det är problem minst ett par dagar varje vecka. Dessutom är det konstant problem med hissar och rulltrappor på alla de stationer jag reser till och från. Det är väl tyvärr detta man kan räkna med i Sverige då det inte är mycket som fungerar bra i det här landet.

2013-09-17

Felicia Nilsson

Dåligt biljettsystem

Jag är väldigt missnöjd med deras nya biljettsystem. Att förköpsremsan och kontantbetalning inte är aktuellt längre, gör det ju bara svårare för turister eller äldre att åka kommunalt. Jag har hört att Uppsala har kortbetalning, och så tycker jag att även vi borde ha här i Stockholm. Idag krånglade SMS-biljetterna och då var det nog ganska många människor som stod still någonstans - och jag var en av dem. Jag säger som många andra - det var bättre förr! Ta tillbaka remsan, tack..

2013-08-18

rick

nej jag tar bilen

sen jag flytta hit har 30dagars kortet höjts med 450 kr, lite dyrt, tycker spärrvakterna är ganska dryga också, när åkte från högdalen till t centralen drogs det 75 kr från min reskassa kort, han i spärren sa "att det är var fel" ringde sl nästa dag de var trevliga och skicka en check på 50 kr för det kunde ju vara maskinen också. De nya maskinerna är ganska krångliga, särskilt för turister,

2013-08-12

Nicole Nicole

Åker endast med SL för att jag måste.. men det är inte bra service enligt mig.

2013-08-06

Fredrik

reskassan

Reskassan är väl den sämsta idé Sl haft. Kuponghäftena var ju tusen gånger bättre. Man ser direkt hur mycket man har kvar, man slipper tänka på hur många zoner man passerar, man slipper tanka på ett kort. Det nya systemet är så krångligt att man baxnar. Gör om gör rätt !

2013-07-24

Ellinor S Ellinor S

Skit

Usch. SL är det mest ofungerande system vi har här och hade jag kunnat hade jag åkt bil till skolan varje dag. Det är ju i stort sett nåt fel på trafiken VARENDA DAG och man får oftare räkna med att det ska vara nåt fel än att det inte kommer vara det.

2013-07-22

Maria A Maria A

Bra sommartrafik

är mycket positivt överraskad av hur bra bussar och tunnelbana har fungerat nu i sommar. Men de nya resekorten känns en aning opålitliga.

2013-07-18

Ida

Göteborgare i SL-trafiken

Fast än att jag bor i gbg har jag åkt en hel del med SL. Jag tycker att tunnelbanorna är helt fantastiska då det kommer ett tåg nästan hela tiden dit man ska. Tyvärr tycker jag att priserna är lite väl höga..

2013-07-08

maggan

Nu får de väl ta och tänka till lite!

Jag är så trött och frustrerad på SL att jag inte vet var jag ska börja!

Era system är inte användarvänliga över huvud taget och att behöva krångla till det så förbaskat mycket!
Era medarbetare vet juh knappt själva vad de kränger på folk.
Som student och med lite snabb huvudräkning slänger jag iväg ca 7000kr/året på att åka fram och tillbaka till jobb och skola! Det är en ganska stor summa med tanken på servicen man får.

SMS systemet har blivit otroligt krångligt i och med registreringen. Samt att vid ett flertal tillfällen har det inte funnits personal som har kunnat kontrollera biljetten och öppnat spärrarna! Så man står där som ett fån och ser tågen passera.

förseningar och olyckor fine! Det är sådant som sker.
Men det finns ingen ursäkt för dålig service och tillkrånglande.

2013-07-05

Janne

SLs biljettsystem helt omoget och användarovänligt

Världens mest invecklade och sämsta system?
Jag åker endast enstaka resor och alltid med olika antal kuponger med access kortet/systemet, som någon helt verklighetsfrämmande instans måste ha funderat bra länge på att få fram. På vilket sätt är det bättre med den här fullständigt användarovänliga reskassan än med det gamla förköpshäftet? Där kunde man direkt se hur många kuponger som gick åt för en resa och framförallt hur många kuponger/pengar som man har kvar. Något som är mycket viktigt om man som jag (och säkert även många andra) bara spontanåker då och då.
Det är ju också nästan helt omöjligt att med kort varsel (vilket det ju ofta är vid spontanresor) på ett snabbt och enkelt sätt skaffa mer pengar på sitt accesskort om man nu inte råkar ha ett SL ombud runt hörnet. En internetinbetalning tar mellan 1-3 dagar för att komma in på kortet, hallå SL det är 2013 nu! Då återstår det bara att ta bilen och åka x km till ombudet för att kunna ladda kortet, för att sedan åka hem, gå till bussen och åka med SL. Nä, då tar man bilen hela vägen istället och så var den miljövinsten borta...
Om ni vill öka antalet "spontanresenärer" typ sådana som mig, så får ni faktiskt ta och bygga ett system som är användarvänligt, enkelt och fungerar även för dem som inte har månadskort och pedlar mer eller mindre varje dag.
Föreslår att SLs ledning åker på ett studiebesök till Wien. Där var jag nyligen och åkte kommunalt i 4 dagar. Det var mycket enkelt att köpa biljetter, mycket

2013-07-04

Camilla S Camilla S

Jag gillar inte riktigt priserna på biljetterna men det är ändå riktigt bra att jag kan åka dit jag vill nästan när jag vill. Jag älskar att tågen in till stan kommer jätteofta, så missar man ett tåg är det bara att vänta ca en kvart. Jag tycker att det är lite krångligt med biljettsystemet när man måste ändra hur många biljetter som dras om man ska åka någonstans där ens standardresa är för många eller för få biljetter.

2013-06-30

mikael

dåligt

förseningar svårt att förstå vissa grejer så som hur acess funkar med resegaranti

2013-06-27

Sara

SL är dåligt

SL är verkligen dåligt. Det är bara förseningar hela tiden!!

2013-06-25

Den Som Betalar

Lägg ner sl

Ersätt sl med subventionerade taxiresor. Trevligare, effektivare, miljövänligare och billigare eftersom man då slipper gå omvägen via det icke fungerande sl, dess förseningar, dyra men totalt meningslösa administration och obefintliga men kostsamma service och i slutänden ersättningsresa via taxi. Eftersom endast det sista ledet, taxi Stockholm, är det som fungerar riktigt bra - varför inte skippa allt annat bullshit.

2013-06-16

Björn

Världens sämsta system?

Jag åker endast enstaka resor och alltid olika antal kuponger eller vad det kallas nu för tiden. På vilket sätt är det bättre med reskassa än med pappersremsa??? Och SMS biljett går ju inte heller nu om man inte vill skänka massa pengar till payex.

2013-06-14

Acess-kort

Jag tycker det är jättebra med korten, det går snabbt och enkelt att fylla på dem! Och det går mycket fortare att gå på bussarna än att stå och vänta på att remsorna ska stämplas osv. Så jag tycker det är ett grymt system!

2013-06-12

snawitz

Remsorna var bäst.

Jag var lite skeptisk mot Access-kortet i början.
Men det funkar hur smidigt som helst.

2013-06-08

Glad Bilist

DUMT

Dummaste jag har varit med om
Tur att jag inte åker så ofta men man ser att de som har hittat på systemet med reskassan inte heller åker tåg

2013-05-27

Nils

Värdelöst betalningssystem

Access funkar ju riktigt dåligt för enstaka resor. Man ska alltså gå till en automat för att ladda med multiplar av 44kr och sen räkna efter hur många ggr man ansvänt kortet. Nej, fram med bilen igen

2013-05-27

Katarina L Katarina L

toppen

Man kommer fram fort dit man ska de går ofta, om man ska byta så slipper man ofta vänta. Det är väl det bästa med det, förseningar händer alltid men så mycket och sång väntetider är det inte. Om det skulle vara längre väntetider då haar det hänt någon olycka sånt kan man ju inte hjälpa.Däremot finns det mycket tiggare på som åker fram och tillbaka dessa bör inte vara där och störa oss resenärer. Samt de hemösa eller missbrukarna som sitter och åker fram och tillbaka det är mindre trevligt, ungdomgängen som sitter bråkar, dricker alkohol mm , stjäl av andra är heller inte trevligt ha på sin färd. skulle det gå rensa bort dom. Skulle det vara rent och fint på tågen och bussarna med. Nu är det ju många som sitter och luktar illa (skitigt på sig i veckor) då flyttar sig all ut ur vagnen eller byter, Bort med problemen och då skulle vara guld värd att åka i en ren fräsch vag eller buss. Annans rekomenderar jag åka kommunalt

2013-05-26

Nikki N Nikki N

SL

Alla klagar på att SL har så dyra priser men egentlign så kostar det för att du ska åka på ett tåg som funkar, för att de ska vara rent. Tåg är inte precis billiga. Så jag tyckereras priser är bra förutom bytet från pappersremsa till remsa på accesskort.

2013-05-15

Rejtarn Rejtarn

Alldeles för dyrt. Att resa kollektivt ska bannemig vara billigt, inte ruinera folk. Annars funkar det bra!

2013-05-06

Faith E Faith E

lower the prices

Personally I think it has gotten to damn expensive to travel in busses/subways. Considering to start selling my kidney just to be able to buy a "monthly card".. It's crazy.

2013-04-27

Thommy S Thommy S

Perfekt sätt att ta sig fram på man sitter hyffsat skönt och tiderna hålls bra.

2013-04-27

Louise B Louise B

Ta tunnelbanan!

Jag åkte tunnelbanan i måndags och är riktigt förvånnad ( på ett bra sätt) att i en sån stor stad men massor av människor och tunnelbanorna höll sina tider! Ingen försening eller onödig väntan. Helt klart värt prisen för inga sena tåg. Ta tunnelbanan!

2013-04-21

Jill J Jill J

Åker ofta med SL när jag är i storstan. Men jag har bara haft positiv respons, förutom lite väl hårda säten..

2013-04-07

Maria A Maria A

Sl , ja vad ska man säga om dem man kan aldrig lita på att dem håller sina tider dem är ofta försenade ..

2013-03-20

Tove J Tove J

Sl på vintern

Sl i Täby är inte alls i sammarbete med varken tidtabeller eller tidtabellerna på hemsidan. Bussen är nästan alltid försenad och jag har missat många timmar i skolan bara pga att bussen inte kommit eller blivit försenad.
Det är mest problem under vintern då sl verkar ställa in vissa bussar för minsta lilla snöflinga. Vi som inte kan ta oss runt själva och inte har nått annat val än att åka kommunalt kommer ibland inte ens hem pga det. De som inte kunde komma hem i ett litet snöoväder eftersom bussarna inte ville köra fick övernatta i skolan. Och det tycker jag är sjukt dåligt att det ska behöva vara så. Jag tycker sl måste förbättras rejält, jag är trött på att stå och vänta i kylan i 40 minuter när det egentligen bara ska vara 5 minuter.

2013-03-19

Yoggi Berra

Trafiken i norrort är under all kritik

Trafiken som drivs av Arriva i norrort är under all kritik. Inget funkar från tidtabeller till information. Deras stackars chaufförer klagar också. SLs telefonpersonal är i alla fall trevlig när man klagar.

2013-03-07

Naomi V Naomi V

Man kommer iallafall dit man ska.

Att SL har bytt biljetter helt är något jag inte gillar! priserna är mycket högre och det är svårt att spontant åka någonstans utan ett busskort. Men har man något planerat och biljetterna klara kommer man iallafall dit man ska..

2013-02-08

Johanna K Johanna K

Väl utbyggt kollektivtrafiknät till rimliga priser. Saknar dock smidiga tvärförbindelser i norrort, tex Sollentuna-Järfälla. Och så kunde tidtabellerna hållas bättre, speciellt på pendeltågen!

2013-01-21

Malin L Malin L

SL

SL hur skulle jag ta mig till olika ställen utan er?
Ja kanske gå men de skulle vara väldigt jobbigt.
Jag tycker att ni har skärpt till er på senaste och det är underbart!
Ni har fixat värme på bussarna nu när de är vinter och man slipper frysa ihjäl.
Tummen upp för er!
Ni har även börjat passa tiderna och man slipper vänta hur längesomhelst!
Bra jobbat SL!

2013-01-21

Malin L Malin L

SL

Jag bor i stockholm och använder mig av SL nästan varje dag.
Jag skulle dock inte klara mig utan SL då jag inte har körkort.
Det finns båda bra och mindre bra saker med SL.
Det possetiva är att dom finns till och börja med.
Samt att dom oftast håller sina tider och dom har blivit mycket bättre med värme på bussarna på vintern. Tummen upp för er!
sen kommer vi till de mindre possetiva och det är att vissa människor ska verkligen inte ha körtkort..
Vissa gasar på och bussarna bara glider.. Finns även otrevliga chafförer.
Men det possetiva överväger det negativa.
SL har även väldigt bra priser tycker jag.

Hur hade jag kommit någonstans utan er?
I LOVE SL

2013-01-17

skattebetalare

illa

Stockholms, kanske rentav Sveriges mest hatade företag och minst omtyckta varumärke enligt flera undersökningar. Orsak? Inkompetens och en företagskultur som vuxit fram i en monopolkultur¿
Skrämmande att inte någonting görs då hela regionen drabbas. Att exempelvis inte ens personal med slutkundskontakt har basala kunskaper för att kunna utföra sitt uppdrag är katastrof. Jag förstår att plankningsproblematiken idag är ett permanent inslag på många ställen. Tragiskt eftersom det är jag som indirekt får betala även den notan. Skärpning!

2013-01-15

Madde D Madde D

SL

SL är ganska bra då jag veckopendlar nästan hela vägen med SL. (Norrtälje-Södertälje) Vilket jag tycker går kanon. Det enda negativa har väl vart alla inställda bussar..

2013-01-14

nej.tack

skämt

Ibland kan man undra om SL har gett sig fan på att jävlas med sina kunder. Det är nämligen inte fattbart hur de annars lyckas komma så långt ifrån en rimlig lägsta service nivå. Det är olyckligt för hela regionen och kostar samhället ofattbara mycket. Många tror Tyvärr att det enda motmedlet att införa 100% äkta konkurrens övet hela spektrat inkl dubbla spår på tåg mm. Det vore inte dumt men är omöjligt. Faktum är dock att i I-länder som Singapore så fungerar kollektivtrafik mycket bra så problemen torde ligga i SLs organisation och personal. Jag kan bara intyga hur illa bemött jag blivit av SL men tror att det kan finnas hopp. Sänre kan det iaf inte blu.

2013-01-13

Antonia H Antonia H

Min pappa är busschaufför, och eftersom jag får höra hans historier från jobbet så vet jag att lika mycket som dom gör fel gör ni också.
När det kommer till min egna erfarenhet så har jag oftast en behaglig tur. Dock så har ju jag, som alla andra, råkar ut för vissa "surgubbar".
Det lönar sig heller inte att klaga på busschauffören när det är en buss som är försenad. Det kan ju bero på personalbrist eller fordonsbrist. Inte deras fel.

2013-01-04

Nicoline M Nicoline M

SL

Smidigt och bra, kommer fort fram men hatar när något är försenat eller när man kommer försent till något viktigt.

2012-12-27

Man ska inte klaga!

Jag ser att SL försöker göra sitt bästa, visst kan det vara lite jobbigt att komma försent till jobbet eller skolan.Men det är så saker och ting fungerar, jag tycker att man inte borde klaga och få ut sin ilska på SL. Det är blir oftast problem under vinter och det är då all problem uppstår. Visst kan man tänka att man borde bygga ett bättre system men så är det inte alltid. Det tar 1 timma för mig till skolan senare 1 timma tillbaka, jag kan bli små irriterad men jag förstår också att det är vädret som är problemet och inte bara SL. Jag är faktiskt ganska nöjd med SL, eftersom man kan ta sig nästan överallt! ( SL gör erat bästa!!. )

2012-12-13

Kenny B Kenny B

SL gör sitt bästa

Tänk er doms situation! bor man i villa klagar man på att man måste skotta bort snön från sitt uppfart för att sedan kunna köra några meter och sen rulla på i stort sätt som vanligt? det tycker man är skit jobbigt? men om du vara tvungen att föra din familj som vi säger består av 5500 personer hela vägen till allas jobb och du har inte tillstånd att ha dubbdäck på för då kan du inte köra över allt och det är inte du som sköter skottningen det gör någon annan som du inte bestämmer över, och samtidigt sitter alla i din familj och klagar på att du är dålig? titta upp i dom tidigare orden och se om du hittar vart du gjort något dåligt??? och ju mer och mer alla klagar så hinner du inte ta tag i det du prioriterar först utan måste be alla om ursäkt för nått du inte gjort så det tar ju mer tid att komma på nån anledning som alla från alla länder och i alla åldrar förstår. Jag skulle villja höra bara en ide från någon som inte är ett klagomål utan nått som hjälper för vi vill väll att SL ska fungera som dom ska? det är väll därför alla klagar utan någon direkt anledning???

2012-12-11

Micah

Blir irriterad!

Snart kan man inte ens beställa smsbiljetter för då kommer man behöva ett konto på en sida där man måste registrera sitt bankkort.
Även på sommaren så kan bussen vara upp till 30 minuter försenad då jag har varit där 10 minuter innan den skulle ha gått, och man missar sinna tåg för bussen är försenad, och ibland visar appen fel när tågen och bussen ska gå. Det är många som upplever detta så skärpning!

Stina

kund vård

Idag fick jag stämpla två gånger för samma resa (vid byte tillttbana i Gullmarsplan) pga att SL själva försenat min resa så de första stämplarna ej längre gällde enligt kundvårdaren i spärren.

kommunikation

idag kostade sl mig 22000kr

Total restid till och från jobbet idag: 7.5 timmar. En resa som i normala fall ska ta ca 1 timme (t & r). Hur det är möjligt? Vad kostar SLs inkompetens samhället?

Ingela Widén

Trafikupplysning - Vad är det?

Att vänta vid en busshållplats utan att få någon som helst information vad bussen befinner sej är numera en vanligt fenomen, Teknikens under går inte att underhålla eftersom personalen har så förfärligt mycket att göra och så är det synd om dem. Att våra barn inte kan ta sej till skolan det bryr man sej inte om. När det är snökaos då kan jag förstå att det inte fungerar men idag????

Skattebetalare

Fungerar inte

Borde vara dyrare så att de kan få skiten att fungera. Otrevlig personal och ett skämt som bara kostar samhället pengar. Fascinerande att Stockholms Stad inte tagit tag i detta.

2012-12-09

Funkar bra men åker inte med dem så ofta. Bra för de som inte kan ta sig fram på annat sätt.

2012-12-06

Pauliina

Luttrad resenär med usla erfarenheter

Problem i kollektivtrafiken råkar jag ut för ofta (i synnerhet förseningar såklart) men det är inte alltid jag orkar påtala det, eller tror att det är någon idé. De få gånger då jag ändå faktiskt har vänt mig till SL med mina problem så har jag blivit extremt dåligt bemött. Inget har heller gjorts för att åtgärda det jag påtalat. Har inte erhållit några redogörelser för uppföljning av ärendena, m.m. Känns enormt irriterande att jag måste åka med det här kalle anka-transportbolaget varje dag. Det finns ju inte direkt något alternativ för resenärerna.

2012-12-05

Afrodite E Afrodite E

SL är som alla andra i kollektivtrafiken, det blir förseningar och inställda turer när vädret inte är på deras sida!

2012-11-30

Sl- hur gör ni

Det som jag tycker är bra är att det finns kollektivtrafik i Storstockholm. Men när vädret slår om fungerar inte trafiken. Förseningar eller inställda turer. I Sverige har vi ju fyra årstider. MEN är rätt nöjd med trafiken i stort.

2012-11-28

Amanda C Amanda C

SL

Bra! Mycket bra sida som är enkel att förstå och mycket användbar när man ska resa inom Stockholms län. Testa appen också :)

2012-11-22

Rena lotteriet.

De bussar jag brukar ta är det rena lotteriet om de kommer eller inte.

2012-11-20

Ola Nord

så dåliga....helt otroligt

1) Deras automater förstör accesskorten när de laddas med reskassa 2) De löser inte in förstörda accesskort även fast de blev förstörda framför dem i deras automater. 3) jävligt dåligt bemötande 4) Kundservice är bland de värsta i Sverige 5) De har dyrare biljetter än Pressbyrån 6) De tar inte kort Så fruktansvärt dåligt de är ett skämt, hoppas att de inte vinner fler kontrakt........ fy fan

2012-11-17

Stockholms lokal trafik

Är du en sån som inte stressar? behöver komma i tid? ja då är sl bra för dig under vinterhalvåret!

2012-11-11

Juana L Juana L

Vill du inte vara säker på att komma fram i tid kan du ju alltid förlita dej på SL. Samma skit som i alla andra städer!

2012-11-03

Opps....

My experience of SL have been very good specially when it comes to the subway station. The only thing that has happenend while I havr taken the subway is that they have said the wrong station or that it stand wrong destination on the trains which make you confused and add to that those tat believe they´re going to a speciell place realize they´re on the wrong train because SL have made the missstake to write the wrong destination. Otherways then that experience SL is very good.

2012-10-17

Emma F Emma F

Usch..

Tycker Sl håller på att rasa totalt, otroligt obekväma åkturer, både med tåg och buss då imbromsingarna med tågen är oerhört hastiga. Man får hålla i sig ordentligt om man hamnar stående och inte minst å bussarna där chaufförerna inte alls verkar ta ansvar över sin körning eller för sina passagerare.

2012-10-15

Matilda B Matilda B

SL

Jag tycker inte att SL förtjänar alla klagomål dom får. Det är inte deras fel med köer, olyckor som händer längs vägarna osv. Jag anser att dom ändå håller sina scheman bra och man slipper vänta så länge. Sköna säten också.

2012-10-14

Lina D Lina D

Människor klagar för mycket

Jag tycker att SL är ganska bra! Det är bara dom som reser med SL som är känsliga och överdrivna. Bussarna kommer inte alltid 10 minuter försent, tågen har inte problem varje dag och egentligen funkar det väldigt bra! Bara resenärerna som inte har något bättre för sig än att klaga.
En liten tråkig sak är att det kostar ganska mycket, ett månadskort för ca 800 kronor är inte lite!

2012-10-14

Helena B Helena B

Jag är glad att SL finns, men som tur är behöver jag inte nyttja tunnelbanan så ofta. När jag åker tunnelbana så känns det som att det alltid är någon ny bakom "ratten". Ojämna inbromsningar hela tiden och det är inte kul för någon som är åksjuk.

2012-10-10

Fanny Olsson

SL

Jag åker med sl-tåg och buss varje dag för att komma till och från skolan, och det går alltid smidigt och bra och jag kommer alltid i tid tack vare att t-banan och bussarna går på sin tid.
Kan inte säga att tiderna alltid är tajmade, men i stort sätt hela tiden!

2012-10-08

Angelica B Angelica B

Bättre

SL har blivit bättre med tiden, alltid finns det något att jobba på. Men behöver man hjälp så finns det oftast alltid någon att vända sig till.

2012-10-06

Liza S Liza S

Hitta dit man ska

Det bästa när man inte vet hur man ska ta sig någonstans. Alltid utförliga beskrivningar och lättlästa

2012-10-05

Jaana O Jaana O

Bussarna skulle kunna köra lugnare, tågen gå bättre- i tid.

2012-10-01

Ida W Ida W

SL

Nu kommer jag inte från Stockholm och bor inte där heller men jag har självklart åkt med SL varje gång jag har varit där och tycker att det nästintill alltid går smidigt och bra, samt att det går fort.

2012-09-24

Mark J Mark J

SL!

Jag åker med SL varje dag. Och jag måste siga att SL har blivit bättre med åren. Och jag tror att SL kan bli ännu bättre. Fler borde åka med SL.

2012-09-17

Samantha N Samantha N

SL håller inte tiderna, och att åka kollektivt ska alla kunna ha råd med. Priserna för biljetter/busskort är skyhöga, tycker det skulle vara bättre om man återgick till de priser de hade förut istället för att höja hela tiden. Visa chaufförer kan förstöra ens dag genom att komma t ex 10 min sen med bussen och sedan vara otrevliga.

SL var mycket bättre förr, då chaufförerna var trevliga och biljetterna inte kostade skjortan, då man höll sig till tidtabellen.

2012-09-12

Jane Melander

Jag tycker inte att kollektivtrafiken håller tidtabellerna här i Sthlm, särskilt inte på vintern och då gäller det särskilt pendeltågen. Det kostar så mycket att åka kollektivt här, så jag tycker att de SL ska sänka priserna på vintrarna åtminstonde. Tänk vad man får betala om man inte kommer i tid till läkare eller tandläkare!

2012-09-12

Jane Melander

SL håller inte alltid tidtabellerna och särskilt inte på vintern och då gäller det mest pendeltågen! Det är dyrt att åka kollektivt, så då borde man få pengarna tillbaks när man inte kommer till arbetet eller liknande i tid. Man får ju betala om man kommer för sent till läkare och tandläkare.

2012-09-09

Sara S Sara S

Jag tycker de är lata, sena och otrevliga.

Varje dag när jag väntar på bussen så är den alltid försenad med 5-10 min. vilket gör att man blir väldigt stressad, samt att bussen ofta är helt fulla och kör förbi så man får vänta på nästa buss som går om 30 min och man har inget annat val än att stå vänta och bli försenad till skolan/ jobb. Detta händer minst 3 gånger i veckan där jag bor och även fast SL är medvetna om detta så väljer dom fortfarande att köra de korta bussarna. Om de hade valt att ta de längre bussarna så hade alla kunnat följa med på bussen och inte blivit sena. Tycker även att det är dåligt att bussarna har förseningar upp till 10 min på somrarna när det inte finns några särskilda "förhinder" som det finns på vintern..

2012-09-07

Frida Å Frida Å

3 av 5

Bra och trevlig personal men priserna hade kunnat vara lägre.

2012-09-03

Christer O Christer O

Kollektivtrafik när den är som bäst

SL var bäst när det var SL på riktigt, de snik-företag som lägger anbud på SL-trafiken idag sänker kvalitén på hela konceptet.

När pengarna gick till själva trafiken istället för ner i direktörsfickor utomlands, då var det mycket bättre.

Men att vi fortfarande har kollektivtrafik är riktigt bra, priserna kunde vara lägre så att fler väljer att inte köra bil till innerstaden.

Länge leve SL, helhetsbetyget blir högt, tack alla busschaufförer och annan duktig personal.

2012-09-01

KAJSA

kanonbra jobbat SL

Folk klagar och gnäller mkt, verkar inte förstå att kollektivtrafik är svårt och komplicerat. Det är miljoner saker som ska klaffa. Men glöm inte att av 100 saker gör sl rätt i över 99. Många kvinnor ovh män gör ett fantastiskt jobb för att det ska FUNKA, I UR OCH SKUR, NATT OCH DAG

2012-08-21

Moa B Moa B

Av det jag har vart i stockholm har busstrafiken fungerat bra.

2012-08-21

Jenny W Jenny W

Billigt men drygt

Jag tycker att 800 kr i månaden är rätt okej pris med tanke på hur mycket och långt man får åka MEN jag tycker också att för det priset ska pendeltågen fungera. det är alltid fel på min sträcka jag åker. senast igår tog det mig 2 timmar till jobbet på en resa som skulle ta mig 1,5.

2012-08-19

G

Kaotiska, överfulla tåg på grön linje helgnätter

Ökad turtäthet helgnätter är ett måste på gröna linjen, så länge som alla från blåa linjen måste ta grön linje till Fridhemsplan. Det är kaos ombord på tågen och trängseln extrem, det går inte ens att ta sig in i vagnarna, så fullt är det. Underkänt!

2012-08-18

Lanja Lanja

Lanjas.com..

Tycker inte om sl.

2012-08-18

Åker med sl varje dag och det är faktist bra, folk gnäller på priserna men tänk hur mycket du känar ändå på att åka buss än om du skulle åka bil lika långt och betala all benin!

2012-08-17

Sl..

Asså ja vissa busser är i tid, stannar åt den som springer för att hinna med, är trevliga när man går på. Sedan finns det då självklart de som är otrevliga så fort man går på bussen, stänger dörrarna mitt framför näsan och bara åker. Men jag antar att det är busschaffören man får klaga på och inte Sl i sig.

2012-08-17

Josephine F Josephine F

SL

Hmm... bussarna stänger mitt framför en och bara åker iväg och är ofta försenade men tågen är bra :)

2012-08-16

Rejtarn Rejtarn

SL har endast gjort mig besviken vid ett tillfälle, detta var när deras mobilbiljett-system inte funkade så när jag skickat efter en sms-biljett och inte fått någon fick jag betala extra för en till.

Annars, kanonbra jobb. Alltid i tid och inga konstigheter!

2012-08-15

Alexander T Alexander T

Funkar helt OK!

Lokaltrafiken i Stockholm fungerar för det mesta som det ska. Ibland lite förseningar och så, men det är väl sådant man får räkna med om man ska åka kommunalt nästan.. Mycket pluspoäng för deras app däremot, som underlättar resandet enormt mycket!!

2012-08-15

Lina S Lina S

BRA SÄTT ATT FÖRA ÖVER SIG TILL SAKER

Blandat angående vad man får för uttryck av buss chaufförerna. Vissa är jätte trevliga medans andra är riktigt otrevliga. Det enklaste sättet enligt mig att ta sig fram till saker oc ting.

2012-08-14

Ida M Ida M

SL

SL må ha sina förseningar men jag tycker ändå att dem är helt ok. Det finns mycket att välja på, båt, pendel, tunnelbana, spårvagn, bussar osv... vilket är bra.

2012-08-14

Carolina U Carolina U

Är lite bekymrad på sl när det till pendeltåg, bussar och tunnelbana. Det är ofta stora föreningar eller bara en massa problem. Ni kan väl anställa personer som kan sitt jobb?

Varje vinter har det blivit stora problem när det kommer till pendeltågen .. Era reaktioner är varje år "det har aldrig varit så mycket snö på jätte länge" alltså varje år.

Det som är positivt när det väl funkar så går allting smidigt och bra, priserna kunde vara lite mildare, lite dumt att ni höjer ...

2012-08-11

Nadine A Nadine A

Tur att SL finns, annars hade jag knappt kunnat komma runt i stan haha. Åker tunnelbana eller buss i stort sätt varenda dag. Förutom när det snöar/ är dåligt väder/ något har hänt så stämmer tiderna.

2012-08-09

Linda S Linda S

En bra lokaltrafik som oftast fungerar galant! bor ej i stockholm men pendlar varje helg. Vintertid är det dock trist med förseningar men som sagt, inget kan vara perfekt och förr eller senare ankommer man till dit man ska ! Stort plus till att ma nnu kan designa sitt sl-kort!

2012-08-09

Fatima S Fatima S

bra!

priset kan vara skrämmande, men bra service, förseningar kan tillkomma men ändå helt okej bussföretag!

2012-08-05

Linus L Linus L

Bra tjänst

Förekommer en hel del förseningar och liknande, särskilt på vintern. Annars riktigt bra.

2012-07-20

Prettyblond H Prettyblond H

Dyrt

dyrt men bra

2012-07-20

Nathalie S Nathalie S

Dyrt!

Alldeles för dyrt och min busslinje har väldigt dåliga avgångar och ingen bra service på sommaren. Dåliga på att informera om förseningar, det görs mest i sista sekund när det redan är för sent att byta reseväg. Inga pengar för valutan tycker jag.

2012-07-19

Mathilda K Mathilda K

SL är både dåligt och bra!

Jag tycker att SL är bra att åka med jämfört med all annan kommunaltrafik. Bussar går ofta, bekväma och nu känns det säkrare att åka buss med SL då dom satt upp övervakningskameror i bussarna. Kan dock tycka att det är mycket krångel på vintern, men det är det ofta med kommunaltrafik. Däremot bör dom inte ha allround däck på vintern då det har hänt mycket bussolyckor. Jag har rest med SL varje dag i fyra år då jag bodde uppe i Stockholmsområdet, och jag tycker dom är väldigt smidiga att åka med! Dock tycker jag att vissa busschaufförer borde ändra sitt sätt att bemöta passagerarna på, har tagit illa vid mig flera gånger på grund av deras dåliga humör, men kan ändå förstå dom då man sitter i en buss i flera timmar! Vill ge mycket positiva plus till dom, och att deras busskort är riktigt smidiga att använda!

2012-07-13

Ellinor F Ellinor F

SL

SL i sig funkar super bra! såklart är det förseningar lite då och då, men så är det ju alltid..

2012-07-12

Helt okej

SL sköter sitt jobb, och ser till att man kan åka över hela stan utan bil (=jättebra!), men det känns lite väl dyrt ibland. Det borde t.ex. finnas årskort för studenter! Inte kul att behöva köpa 90-dagarsbiljetter hela tiden.

2012-07-12

Jonas

Man ska väl vara tacksam.

SL gör ett OK jobb. Förseningar händer - men överlag är det en stor maskin att hålla i rullning.
Det enda jag inte tycker om är att priserna stiger, men kvalitén är densamma. Jag bryr mig inte om utbyggnad. Tunnelbanenätet & busskartan täcker mer än tillräckligt idag.
Nästa prishöjning så måste jag tyvärr hoppa av SL-tåget.

2012-07-11

Har aldrig blivit så otrevligt bemött som i morse när jag var på väg upp ur tunnelbanan. Vid spärrarna står 10 stycken kontrollanter redo att hugga tag i en. Jag kände mig redan hotat. En av männen går fram till mig och jag tar upp mitt kort. Han kollar mitt kort med sin apparat och tittar upp på mig och skrattar och säger: jahaja det blir 750 kronor. Jag står där som ett fullständigt frågetecken eftersom jag vet att mitt kort är giltigt. Jag har betalat SLs dyra priser året runt sedan jag var åtta år. Mannen tittar på mig och hånler ännu större åt min förvirrade min. Plötsligt inser jag att han såklart skojar och jag försöker skoja tillbaka men det visar sig snabbt att mannen inte skojar. Jag ber att få kolla på hans apparat och det står "sommarbiljett, reducerat pris". Jag frågar vad som är fel och han hånskrattar ännu mer. Tillslut visar det sig att han vill sätta dit mig för att jag är för gammal för att åka på reducerat pris. Det sjuka är att han inte ens frågar mig om jag är under 20 innan han säger att jag ska betala. Jag är under 20 och har inte gjort något fel och ska inte betala några pengar men han ber mig ändå stå kvar ännu längre för att gräva efter min legitimation och bevisa att jag är 19 år. Jag känner mig förolämpad och sårad eftersom mannen antog att jag är mycket äldre än vad jag är och irriterad över hans väldigt oprofessionella och otrevliga attityd. och en annan fråga: ska man alltid behöva ha med sig legitimation i tunnelbanan för att kunna känna sig tr

2012-07-10

Dan T Dan T

SL

Har åkt med dem när jag varit i Stockholm och det har aldrig varit några problem, men åker med dem alldeles för sällan, för att få ett större perspektiv över SL.

2012-07-10

väldigt ofta förseningar vilket leder till att man inte kommer till jobbet i tid även om man tagit ett tidigare tåg

Danielle S Danielle S

Bra

Ganska bra, jobbit när det är förseningar, men annars bra.

Saga G Saga G

SL

Jag åker mycket buss fram och tillbaka till skolan, det är ganska ofta bussarna går när dom ska där jag bor. Dock kan dom gå segt när man åker in mot stan även utan trafik så man kommer ca 15 min senare. Dyrt är det också när man köper åkbiljetter, busskort osv. och busschaufförerna är inte alltid speciellt hyggliga.

A

Ett stort minus till mycket av personalen!

Har aldrig stött på så mycket otrevlig personal som på vissa av SL's linjer. Det ger verkligen inte en bra start på dagen då man blir utskälld av personal/biljettkontrollant pga att man inte hinner ta fram sin biljett tillräckligt snabbt eller pga att maskinen inte fungerar. Stöter ofta på samma personal som alltid är lika otrevlig, och såvitt jag vet så finns det ingen möjlighet att meddela SL om deras dåliga personal via deras hemsida eller liknande. Så trist att betala dyra biljetter och sedan bli behandlad illa trots att man inte gör något fel. Skulle inte åka med SL om jag hade andra möjligheter.

2012-07-09

Tycker att det ofta brukar flyta på bra men det finns vissa linjer som inte alls följer tidtabell över huvudtaget. Jobbigt med dyra biljetter också speciellt nu när man är över 20. Det varierar stort på hur trevliga busschaufförerna är men överlag så brukar dem vara trevliga.

2012-07-05

FIXA SKITEN!

Det har varit strul med tågen i flera jävla dagar nu. För i helvete, get your shit together! Att komma försent till jobbet på grund av era kluster av misslyckanden är fan rövstört! Skärp er, det är inte raketforskning ni håller på med!

2012-07-05

Maria

Okej

Bra att de finns kollektivtrafik. Dock så borde tidtabeller följas! Det är fortfarande kaos på vintern. Men även resten av året så är det struligt. Antingen är bussen alldeles för sen eller inte kommer alls, eller så är den för tidig så man missar den. Dessutom är det alldeles för dyrt. Bussförarna är ofta på dåligt humör, dock tumme upp för en förare som i veckan glatt hälsade och önskade en trevlig dag.

2012-07-04

skvul

Helt okej

Fungerar bra i 9 fall av 10. Busschaufförerna är det varierande kvalitet på.

2012-06-30

Rebecca W Rebecca W

helt okej

Sanna E Sanna E

rent och fint , dåliga priser bara

Minna H Minna H

SL - erbjuder både hög standard och el!

SL tågen är alltid rena och fräscha, har ni tänkt på det? Plus att jag och min syster upptäckte för inte så länge sen att det finns eluttag vid vissa platser. Stor fet hiss till det!

Felizia W Felizia W

veckopendlare

Rent, trevliga kontrollanter men minus till sl's pendeltåg-trafik på vintrarna.

2012-06-29

Visst har de problem med förseningar, men det är ju inte som att de sitter och latar sig. När allt fungerar så är det världsklass.

2012-06-28

Isa Hammarlund

Inte bra alls

Sl:s bussar, tåg osv är aldrig i tid och allt är bara dåligt i största allmänhet

Mathiaz L Mathiaz L

Sl

SL är en helt okey lokaltrafik.. De funkar oftast som det ska i alla fall på sommaren sen är de väl lite sådär på vintern annar sär de toppen!

Maria

Varför kan inte tunnelbanan gå på vardagsnätter? Det måste ju vara billigare/lika dyrt som att sätta in massa nattbussar? Det är ju helt sjukt att det ska vara ett stort problem att ta sig hem från södermalm till kungsholmen en torsdagskväll och att man som tjej ska behöva stå i kylan och vänta länge och sedan gå långt genom öde, obehagliga områden för att bussen inte stannar vid ens station eller inte dyker upp över huvud taget. Och jag bor ändå inne i stan! Tänk på alla som ska ta sig hem till förorten. Det är i stort sett omöjligt. Och tänk på alla som jobbar natt! Det känns lite som att man bor i ett u-land med tanke på hur underutvecklad infrastrukturen är. Det blir svårt att få folk att sluta köra bil och vara miljövänliga när det inte finns några bussar/tunnelbanor att ta.

en bra dag kanske?

Hade en trevlig resa idag, chaffören var på glatt humör och pratade om allt med alla, lite omväxling haha :)

Noshad

Värdelösa!!

alltid något problem, 12 månader om året, avgå SL.

Jonas K Jonas K

Efter det vi betalar på korten så borde trafiken hålla högre standard. I morse var pendeln sen och i tåget informerades det inte att de var sent eller när det skulle börja rulla igen vilka är skandal.

J

Irriterad!

Varför kan bussarna inte komma i tid för?

Otilia T Otilia T

trött...

...på ständiga förseningar, krångel och dyra priser

Simon L Simon L

SL tabbar sig ofta, deras busschauförer är det varierande kvalité på, speciellt på nattbussarna.

Struligt

Det är extremt ofta problem, och då blir det kaos. Det kan verkligen förstöra ens dag! Idag var en dag då det gick smärtfritt men det händer inte så ofta, utan det är för det mesta någonting som händer.
Hemma hos mig kan man ta två bussar, dessa går en gång i halvtimmen och går samtidigt. Det är väl hur dumt som helst? Kan de inte ha kvarts mellanrum istället?
Dock får de två solar, för det gör ju i alla fall att man kan ta sig runt i princip överallt

I brist på annat...

Nästan varje gång man är ute och far är det förseningar som ofta går till överdrift. Hur ett signalfel kan skapa förseningar över en timme förstår jag inte. Det är tur för SL att de inte har konkurrenter.

2012-06-20

Barbod S Barbod S

Konstant strul

De brukar vara i tid, men så mycket turbulens i vissa fall och man vet aldrig när den gyllene dagen kommer då man måste vara i tid till jobbet fast SL tabbar sig...

2012-06-19

Försenade bussar

Jag åkte hemifrån tidigt för att komma i tid till jobbet men det slutade med att två bussar inte kom så slutade med att man blev försenad iallafall, DÅLIGT!

2012-06-19

Karl

Fick punktering på en cykeltur 4 mil hemifrån. Personalen på Roslagsbanan vägrade konsekvent (3 tåg i rad) låta mig gå på tåget, av "säkerhetsskäl", min cykel är tydligen oerhört mycket farligare än t.ex. en barnvagn. De rekommenderade mig att be nån skjutsa mig, vilken ingen för tillfället kunde, så det blev till att gå hem. Tyvärr så tycker jag detta är symptomatiskt för vilken nivå av service och flexibilitet som SL:s personal erbjuder.

2012-06-17

Sarah K Sarah K

SL fungerar bra tycker jag! När det uppstår problem så löser SL dem smidigt

2012-06-16

Malin B Malin B

Varje gång jag vart i Stockholm har jag aldrig haft nåt problem med SL, har alltid fungerat toppen mellan byten osv.

2012-06-14

Storstockholms Lokaltrafik”
Bra när kollektivtrafiken kommer enligt tidtabell. Tyvärr funkar inte pendeltågen som de ska på vintrarna och dras då med stora förseningar och ibland inställda tåg.

2012-06-14

Alldeles för dyrt för att trängas

Månadspriset är ocker! vid rusningstider går det knappt att åka. Annars fungerar det oftast bra och man får har förståelse för tekniska problem som kan uppkomma.

2012-06-13

Ofta förseningar

Jag som reser ofta och måste byta mellan buss och tåg, får ofta problem med att när jag räknat med en restid och t ex så är bussen sen så missar jag oftast mitt tåg och restiden kan höjas med 30 min eller mer.. Lite tråkigt. Skulle gärna se fler bussar till linje 73 på morgonen.

2012-06-12

Mathiaz L Mathiaz L

Sthlm's lokaltrafik

jajjemeen ja åker lokaltrafik för att vara bloggare.. Vissa tycker de är illa men ja tycker de är helt okey.. Visst SL har strulat ibland men de har dom fixat rätt snabbt om de inte händer nått på tbanan t.ex. Men förutom krongel på tbanan lite då och då så funkar sthlm lokaltrafik funkat fint!

2012-06-12

Tamara S Tamara S

När jag besöker Stockholm så åker jag oftast SL och för mig har det aldrig varit några problem! Smidigt och snabbt :)

2012-06-01

Marie Björk Marie Björk

Inte så.

Ja dom går ju lagom fort men är alltid jätte sena, har nog aldrig vart med om att sj har vart i tid.. går nästan fortare att ta bussen som kommer i tid :)

2012-06-01

Leif W Leif W

Gamle vän. Du finns men inte så mycket i norr. Du kämpar på och kör dina tåg. Du har framtiden för dig och kommer att finnas länge. Kanske man skulle ta en tur?

2012-05-30

Jenny N Jenny N

SJ!!

Nu under sommaren åker jag ofta tåg och det är väldigt bra då dom alltid är i tid!! :)

2012-05-25

Kynni P Kynni P

SÖRVIS

Trevligaste telefonisterna jag någonsin pratat med.Trevligaste bemötandet på länge.
Bra jobbat! :]

2012-05-25

Leif

Miljövänligt och inte i tid. En bra och en dåligt sak med SJ. Tyvärr uppväger tidsfaktorn när man ska åka långt. Med bättre tåg och hållna tider så blir man konkurrenskraftig.

Liss L Liss L

Ofta sena!

Det går riktigt fort att komma fram och det är alltid ett stort plus i kanten :)
Men de är jätte jätte ofta sena tyvärr!

Liss Thunberg

Dåliga

De är aldelles för dåliga att hålla tidtabellen!

Olivia E Olivia E

Bra om man vill komma fram fort! Ett stort minus att dom ofta är sena..

2012-05-22

Emma J Emma J

+++

Sistsarna är väldigt sköna!

2012-05-22

Emma A Emma A

Inge vidare :S

Sl åker jag med varje gång vi är i stockholm det har funkat jätte bra :)

Johanna F Johanna F

Någonsin kommit i tid?

Hanna A Hanna A

SJ

det går snabbt och smidigt att åka med dem, men de är nästan alltid försenade!

Veronica A Veronica A

Trångt!

Åker inte allt för ofta, men när jag väl åker så är det alltid trångt så man får stå på obehagliga ställen. Tycker att dom borde ha lite mer koll på antal som ska åka med!

Snåljåpar

För några år sedan när jag var mindre, kunde man betala med en guld 10, till och från stan. Sen ökade det till 15 och sedan 20. Nu kan man inte betala kontant och det kostar 60 kr!? 60 kronor för en enkel, på en försenad oftast proppfull buss. Mycket billigare att åka bil den biten, och priserna skrämmer iväg folk, vilket ökar till att miljön förstörs pga att fler väljer att ta bilen.

Madelen B Madelen B

Jag pendlar i stort sett varje dag eftersom jag går i skolan och tycker det är fruktansvärt att inte SJ vill ta ansvar med ersättningsbuss när tågen är inställda eller kommer flera timmar försent. Sen att ni åker med dom gamla tågen mitt i vintern när man sitter och fryser, eller på sommaren när man håller på att smälla av för att man endast kan ha fönstret öppet.

2012-05-18

SJ, SJ, SJ..

Ja vad ska man säga? Är alltid försenade och funkar typ aldrig. Men när det väl funkar så är dom nog hur bra som helst.

Jane M Jane M

SL, Stockholm

SL i Stockholm är mycket bra när den fungerar. Vi har tunnelbana, bussar, pendeltåg, Roslagsbanan, Saltsjöbanan och på sommare spårvagnar. Det brukar fungera mycket bra. Men på vintern kan särskilt pendeltågen trassla och inte hålla tiderna.

Therese C Therese C

Sj

För det mesta är det förseningar. Alltid är det något som hänt. En kabel är av eller något annat fel. Ingen lugn och ro på tåget. En massa stim och stoj. Ofta har jag mött på OTREVLIGA konduktörer på tåget. Ingen hit att åka med SJ. Kan jag komma iväg på annat sätt än med SJ, så tar jag hellre det alternativet, även om det kanske kan vara liite dyrare,

Angelica P Angelica P

Det är nästan alltid någon som skriker och har sig i tåget, man får ingen lugn och ro. Det är trångt och tågen är inte ofta i tid. Dock har konduktörerna blivit mycket trevligare och gladare än de var för några år sedan.

2012-05-15

YoXx H YoXx H

Sj

Tågen var försenade, det var trångt i tågen och många fick stå upp och hålla balansen när konduktörerna knuffades.

2012-05-11

Sj

tåget kommer nästan aldrig i tid, dåligt med plats. ressenärer som inte tar hänsyn.
otrevlig personal m.m nej usch!

2012-05-11

Ebba L Ebba L

nja

har faktiskt svårt att förstå hur ni tänker. matcher inte bussar med tåg och era scheman är ibland oförståeliga. inte nog med det så är det svindyrt. vartenda liten resa ska vara betald, som om
man vore gjord av pengar. NEJ, hade jag haft andra alternativ så hade jag skippat sj.

Emelie

Resa med SJ.

Reser du med sj då du ska åka tåg?
Här finns tidtabeller som går exakt, ett trevligt företag!

Ninni

Många avgångar

Jag tycker att alla klagar alldeles för mycket på SL. Jag tycker det verkar som att de gör sitt bästa utifrån det som finns. Det är väldigt svårt att få alla tidgångar i tid när det finns så många mänskliga faktorer som påverkar.
De verkar ha lärt sig från de två tidigare vintrarna för detta år gick det relativt smidigt.
De har många avgånger, oftast trevlig personal (dock borde de kontrollera vissa som sitter i båsen) och rena och fina tåg.

Sofia V Sofia V

DYRT!

Är ju skrämmande att bussarnas skick är som det är. Dessutom förväntar jag mig att bussen är i tid när jag pröjsar nästan 800 kr i månaden för att kunna ta mig till och från jobbet.

2012-05-07

Jacqie K Jacqie K

Sj blir bara sämre och sämre för varje år

Jag tycker personligen att Sj har blivit sämre med åren. De ska ha betalt för precis allt och dyrt är det! Tycker att det kan va som det var en gång i tiden att köper man en biljett så får man en sittplats också, varför ska det kosta extra?? Nästan 100 kr extra om man vill sitta ner i några timmar. Dåligt tycker jag. Sen att jag har blivit bemött av sura och griniga konduktörer ett fler tal gånger när jag har varit ute och rest. Så tråkigt! Men sen måste jag säga att tågen blivit bättre, bättre komfort i de "nyare" tågen :D Vad som kan göras bättre är väl att inte ta något extra för för att man ska få sitta ner under sin resa, biljetterna i sig är redan ganska så dyra!!

2012-05-05

dåligt

jag tycker sj är dåliga med en rad olika anledningar kan ta en del av dom.
nu pratar jag om bussarna.
jag tycker dom är dåliga för att dom inte kan hålla tiderna som de står vist på vinterna kan jag förstå att dom är försenade.
att dom inte tar hänsyn till äldre människor, har varit med om flera gånger att bussen börjar åka innan att dom har hunnit sätta sig.
att dom åker förbi busshållplatsen de har jag varit med om ett antal gånget, dom borde va mer uppmärksamma.
och sist men inte minst dåligt med att kolla så man inte plankar på bussen.

kan bara säga skärpning

2012-05-01

Katti

Tycler tågen är bättre

Tågen är så bra :) åker varje dag

2012-03-07

Rickard

Bussar i sämre skick än våra bilar!

Våra bilar skulle inte klara besiktningarna om de var som bussarna i Stockholm. Fönsterutor hänger i bara TEJP! Motorer som ryker som brinnande oljekällor, hål i tak, hål i golv, kylarmedium som forsar ned från tak inuti buss. Motorer som tjuter värre än stridsplan, hjulaxlar som låter som ...
Detta är en del av vad jag personligen upplevt. Pendeltågen nästan lika illa, de slitna förstås...
Det är tur att det är billigt att åka i alla fall, jaså, är det inte?

2012-01-27

leida plado

Dyrt och dåligt

Dyrt .dålig. sevice.ingen information..

2012-01-12

sl "suger"

information...ingen alls

sl ger otydlig information ...ang biljettpriser...det har väl aldrig varit så dåligt som nu!!småstilt skrivet på biljetterna ingen förvarning när biljetterna är utgångna..j..kligt dåligt av detta företag...snacka om maktmissbruk...fins det ingen moral hos er på sl..

2012-01-12

sl är bara skit

ripp off

remsor som är påbörjade borde få lösas in

Fler företag i Stockholm